HKLHKL

Helsingin kaupunkipyöräpalvelun laajentamista suunnitellaan

Kaupunkipyöräpalvelun laajennusta ryhdytään valmistelemaan. Tavoitteena on, että palvelu kattaisi mahdollisimman suuren osan Helsingistä. HKL:n johtokunta sai 16.6. selvityksen kaupunkipyöräpalvelun kehittämismahdollisuuksista ja hyväksyi palvelun kehittämissuunnaksi ensi vaiheessa palvelun alueellisen laajentamisen. Lisäksi johtokunta näkee, että kaupunkipyöräkauden pidentäminen on seuraava tavoite järjestelmän laajennuttua koko kaupunkiin sopimusteknisten reunaehtojen salliessa.

Kuva HKL, Marie von Bell

Päätös koski tässä vaiheessa vain suunnittelun jatkamista. Laajennuksen toteutuminen edellyttää sitä, että hankkeelle myönnetään lisärahoitus kaupungin talousarviossa syksyllä.

HKL teetti keväällä 2020 selvityksen kaupunkipyöräpalvelun kehittämismahdollisuuksista nykyisen hankintasopimuksen rajoissa vastaamaan nykyistä kysyntää. HKL:n johtokunnalle esiteltiin kolme laajennusvaihtoehtoa, joista ehdotuksen mukaisesti HKL:aa kehotettiin jatkamaan verkoston alueellisen laajennuksen valmistelua. Toisena vaihtoehtona olisi ollut palvelun ympärivuotisuus ja kolmantena kauden pidentäminen yhdellä kuukaudella ja pienemmän asemamäärän lisääminen.

- Päätös laajentaa aluetta mahdollistaisi kaupunkipyöräpalvelun käytön lähes kaikille helsinkiläisille, ja se on ollut myös palautteen perusteella kaupunkilaisten toive. Ympärivuotisuus on edelleen tarpeellinen kehityskohde, ja sen on syytä olla lähtökohtana seuraavan sopimuskauden kilpailutusta valmisteltaessa, kertoo HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen.

HKL:n johtokunta tulee käsittelemään laajennuksen hankintaa syksyn 2020 aikana.

Lisätietoja: yksikön johtaja Karoliina Rajakallio, p. 0400 477561.

Kuva HKL, Marie von Bell

Kaupunkipyöräpalvelusta vastaa Helsingissä Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL ja Espoossa Espoon kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi. Palvelua ylläpitää CityBike Finland ja markkinoinnista, digipalveluista ja asiakassuhteista vastaa HSL. Kaupunkipyörien ja pyöräasemien mainospaikkojen myynnistä vastaa ulkomainosyhtiö Clear Channel.

HKL – kaupungin paras liike.

Kuormapyöräpalvelu kaupunkilaisten kokeiltavana Jätkäsaaren ja Ruoholahden alueella1.7.2020 09:27:16 EESTTiedote

HKL aloittaa yhteiskäyttöisten kuormapyörien kokeilun Jätkäsaaren ja Ruoholahden alueella 1.7.2020 alkaen. Kokeilun aikana kuormapyörän voi ottaa käyttöön älypuhelimella, kulkea sillä vapaasti ja lopettaa pyörän käytön sovelluksen osoittamilla alueilla. Palvelussa kumppanina toimii Lähikauppakeskus Ruoholahti. Hanke on yksi keväällä lanseeratun HKL:n Keksi pyörä uudelleen –kokeiluhaun hankkeista. Kokeiluhaun tarkoituksena oli löytää uusia kokeiluja pyöräliikenteen edistämiseksi Helsingin seudulla.