Helsingin keskusta-alueen kehittäminen tarvitsee perusteelliset selvitykset

Helsingin kaupungin poliittinen enemmistö on päätymässä hautaamaan jatkoselvitykset maanalaisen kokoojakadun toteutuksesta. Kauppakamari pitää linjausta lyhytnäköisenä, sillä se sulkisi yhden merkittävän vaihtoehdon keinovalikoimasta ennen kuin tiedetään kunnolla päätöksen vaikutuksia Helsingin seudun kilpailukyvylle.

- Monipuolisen yritysrakenteen säilyttäminen keskustassa edellyttää sitä, että kilpailukykyistä Helsingin keskustaa kehitettäessä selvitetään kaikki vaihtoehdot ja niiden vaikutukset alueen palveluille ja yrityksille, painottaa Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen.

Yrityksille ennustettava toimintaympäristö on tärkeä. Helsingin kaupunkistrategian linjausten ohittaminen jo ennen jatkoselvityksiä vaikeuttaa elinkeinoelämän varautumista tulevaisuuteen.

- Vaikka maanalainen kokoojatunneli olisi jättiluokan investointi, pitää sen rinnalla tarkastella vaihtoehtoiskustannuksia. Näitä ovat esimerkiksi mahdolliset Vuosaaren sataman edellyttämät uusinvestoinnit, yksityisen sektorin työpaikkojen siirtyminen Helsingin ulkopuolelle ja kuinka varaudutaan kantakaupungin kasvavan asutuksen tuomiin liikkumistarpeisiin nykyisten ruuhkien lisäksi, toteaa Lahtinen.

Johtaja Markku Lahtinen

Maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri

Uudenmaan yritysten tilanne toistaiseksi hyvä: nyt tarvitaan panostuksia työllisyyteen ja investointeihin30.10.2019 10:00:00 EETTiedote

Uudenmaan teollisuuden, rakentamisen ja palveluiden yritysten suhdanneodotukset synkkenivät alkusyksyn 2019 aikana. Muualla maassa suhdanneodotukset painuivat miinukselle. Uudellamaalla yritykset arvoivat nykyisen suhdannetilanteen toistaiseksi normaalia paremmaksi saldoluvun ollessa nyt 10 (heinäkuussa 15). Uudellamaalla sijaitsee 35 % maan kaikista työpaikoista ja siellä tuotetaan 40 % maan bruttokansantuotteesta.