Helsingin keskusta-alueen kehittäminen tarvitsee perusteelliset selvitykset

Helsingin kaupungin poliittinen enemmistö on päätymässä hautaamaan jatkoselvitykset maanalaisen kokoojakadun toteutuksesta. Kauppakamari pitää linjausta lyhytnäköisenä, sillä se sulkisi yhden merkittävän vaihtoehdon keinovalikoimasta ennen kuin tiedetään kunnolla päätöksen vaikutuksia Helsingin seudun kilpailukyvylle.

- Monipuolisen yritysrakenteen säilyttäminen keskustassa edellyttää sitä, että kilpailukykyistä Helsingin keskustaa kehitettäessä selvitetään kaikki vaihtoehdot ja niiden vaikutukset alueen palveluille ja yrityksille, painottaa Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen.

Yrityksille ennustettava toimintaympäristö on tärkeä. Helsingin kaupunkistrategian linjausten ohittaminen jo ennen jatkoselvityksiä vaikeuttaa elinkeinoelämän varautumista tulevaisuuteen.

- Vaikka maanalainen kokoojatunneli olisi jättiluokan investointi, pitää sen rinnalla tarkastella vaihtoehtoiskustannuksia. Näitä ovat esimerkiksi mahdolliset Vuosaaren sataman edellyttämät uusinvestoinnit, yksityisen sektorin työpaikkojen siirtyminen Helsingin ulkopuolelle ja kuinka varaudutaan kantakaupungin kasvavan asutuksen tuomiin liikkumistarpeisiin nykyisten ruuhkien lisäksi, toteaa Lahtinen.

Johtaja Markku Lahtinen

Maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri

Helsingin seudun kauppakamari ja Kajaanin ammattikorkeakoulu: Ainutlaatuinen yhteistyömalli yritysten kouluttamisen ja korkeakouluopintojen yhdistämisessä13.1.2020 13:00:00 EETTiedote

Kauppakamarin jäsenyrityksille ja asiakkaille tarjotaan jatkossa mahdollisuus suorittaa korkeakoulutasoisia opintoja samalla, kun osallistuvat kauppakamarin koulutuksiin tai käyttävät KoulutusOnline-palvelua. Helsingin seudun kauppakamari ja KAMK, Kajaanin ammattikorkeakoulu Oy, allekirjoittavat tänään yhteistyösopimuksen koulutusyhteistyöstä. Sopimuksen myötä yhteistyö käynnistyy heti ja opintoja on mahdollista suorittaa keväästä 2020 alkaen.

Helsingin seudun tuotanto ja työllisyys kasvussa – yritysten suhdanneodotukset heikkenemässä2.1.2020 12:00:00 EETTiedote

Helsingin seudun liiketoiminnan kehitys oli vahvaa vuoden 2019 kolmannella neljänneksellä lähes kaikilla toimialoilla. Jalostusarvo kasvoi vahvasti teollisuudessa, rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä majoitus- ja ravitsemistoiminnassa. Päätoimialoilla suhdanteiden odotetaan kuitenkin heikkenevän lähikuukausina, selviää Helsingin seudun kauppakamarin Toimialakatsauksesta.