Helsingin kiinalaista uuttavuotta juhlitaan tänä vuonna verkossa

Helsingin kiinalaista uuttavuotta juhlitaan poikkeuksellisesti verkon välityksellä torstaina 11. helmikuuta. Rotan vuosi vaihtuu härän vuodeksi Helsinki-kanavalla musiikin, tanssi- ja akrobatiaesitysten sekä uuudenvuoden tervehdysten seurassa.
Tanssivat leijonat kuva: Petri Anttila

Viime vuosina Kansalaistorilla temppelimarkkinoineen vietetty juhla on tänä vuonna koettavissa etänä verkossa Helsinki-kanavalla sekä tapahtuman verkkosivun ja sosiaalisen median välityksellä. Lähetyksessä voi seurata kiinalaisen uudenvuoden juhlintaan liittyviä tunnelmia, perinteitä ja tervehdyksiä sekä Pekingistä että Helsingistä.

Luvassa on muun muassa perinteisten temppelimarkkinoiden tunnelmaa, musiikkiesityksiä, taidokasta akrobatiaa ja kungfua sekä värikkäitä tanssivia leijonia ja lohikäärmeitä. Lähetyksessä nähdään muun muassa kungfumestari Qing Fengzi, akrobaattiseurue China Acrobatic Troupe, Kiinan merkittävimpiin perinnemusiikkiorkestereihin kuuluva China Broadcasting Chinese Orchestra sekä nomadimetalliyhtye Dulaan.

“Yhteistyökumppanimme Pekingin kaupungilla ovat valikoineet Helsingin verkkotapahtumaan omien taiteenalojensa huippuja kuten pipan eli perinteisen kiinalaisen kielisoittimen kuningattareksikin tituleeratun Zhang Hongyanin, joka esiintyy yhdessä tanssija-koreografi Li Xiangin ja perkussionisti Wei Runin kanssa”, kertoo Caisan kulttuurituottaja Johanna Rissanen.

Lähetyksessä nähdään lisäksi muun muassa näkymiä Gubein vesikaupungista sekä paperinleikkaajia, lyhdyntekijöitä ja muita kädentaitajia työssään. Kiinalaisen horoskooppiperinteen mukaan pohdintaa ja varovaisia päätöksiä suosivaan härän vuoteen johdattelevat myös lähetyksessä rakentuva jääveistos sekä eläintervehdys Korkeasaaren eläintarhasta.

Helsingin kiinalainen uusivuosi on Helsingin ja Pekingin kaupunkien isännöimä tapahtuma, jota on vietetty Helsingissä vuodesta 2007. Tuotannosta vastaa Helsingin tapahtumasäätiö yhdessä Kulttuurikeskus Caisan ja Suomi–Kiina-seuran kanssa.

Helsingin Kiinalainen uusivuosi verkossa Helsinki-kanavalla ja sivulla kiinalainenuusivuosi.fi to 11.2. klo 17–18.

Viestintäpäällikkö Laura Gottleben, Helsingin tapahtumasäätiö, laura.gottleben@eventshelsinki.fi, puh. 050 468 7243.

Tanssivat leijonat kuva: Petri Anttila
Zhang Hongyan