Helsingin NMKY

Helsingin NMKY täyttää 125 vuotta - Juhlavuoden tavoitteena on hankkia puuttuva mahdollisuus

Helsingin NMKY juhlii 125 vuoden merkkipaalua ajankohtaisella teemalla. Syrjäytymisen ennaltaehkäisy puhuttelee tässä ajassa monia. Tänään yhdistys panostaa lasten ja nuorten hyvinvointiin kehittäen kaikille avointa matalan kynnyksen toimintaa. Lisäksi puuttuvia mahdollisuuksia hankitaan varainkeräyksellä, jonka tavoitteena on auttaa nuoria ja heidän perheitään harrastuksensa rahoittamisessa.

Helsingin NMKY:n 125 toimintavuoteen mahtuu paljon historiaa, kuten koripallon ja partion tuominen Suomeen. Perinteikkään yhdistyksen toiminta on kiinni ajassa tarjoten kymmeniä eri tapoja harrastaa taidetta ja liikuntaa. Yhdistyksen perusajatus on säilynyt kirkkaana: tarjota lapsille ja nuorille merkityksellistä vapaa-ajan toimintaa, fyysisen, henkisen ja hengellisen kasvun tueksi. Näistä kolmesta elementistä on rakennettu myös yhdistyksen logo, kolmio.

Nykyään HNMKY:llä on kolme partion lippukunta: Helsingin Siniset sekä NMKY:n Rastipartio ja Katajaiset. Joka viikko kokoontuvat myös lukuisat koripallo-, cheer leading-, tanssi-, taide-, kiipeily- ja skeittauskerhot, joille löytyy tiloja viidestä kaupunginosasta Helsingistä. Monipuolinen vapaa-ajan toiminta jatkuu kesäisin Karjalohjan leireillä, jossa vierailee vuosittain noin 500 nuorta. Viikoittaiseen toimintaan osallistuu jo yli 4000 henkeä. Helsingin NMKY on myös Suomen suurimpia lasten ja nuorten valmennukseen keskittyneitä koripalloseuroja.

Sinfonioita ja katukorista

Juhlavuosi käynnistyy yhdistyksen oman sinfoniaorkesterin konsertilla. Orkesteria johtaa vuoden 2012 Jorma Panula -kilpailun finalisti, kapellimestari Tapio von Boehm. Solistina on nuori sellolupaus Jonathan Rooseman. Toisaalta kesällä pelataan jo kolmatta katukorista Kampissa. Korishehkutusta on luvassa lisää marraskuussa Malmin palloiluhallilla pidettävässä Koripallogaalassa. Tilaisuudessa ovat mukana mm. namikalegendat Henrik Dettmann  ja Hanno Möttölä.

Hankitaan puuttuva mahdollisuus

Helsingin NMKY:n pääsihteeri Timo Laulaja on iloinen juhlavuoden suomasta mahdollisuudesta laajentaa ja tehdä tunnetuksi yhdistyksen nykytoimintaa. Osa juhlavuoden tapahtumista on yleisölle avoimia ja ilmaisia, toisaalta maksullisten tilaisuuksien, kuten golf-turnauksen tuotto menee vähävaraisten perheiden lapsille.

”Harrastaminen maksaa, ja lasten harrastusten rahoittaminen on entistä haastavampaa. Haluamme erityisesti juhlavuonna haastaa yrityksiä, yhteisöjä ja yksityishenkilöitä olemaan mukana hankkimassa mahdollisuuksia niille lapsille ja nuorille, joilta nämä muuten puuttuisivat kokonaan”, toteaa pääsihteeri Timo Laulaja.

Lisätietoja:

Helsingin NMKY, Timo Laulaja, pääsihteeri
timo.laulaja@hnmky.fi P. +358 50 5292941

Helsingin NMKY

Helsingin NMKY on perustettu vuonna 1889. Yhdistys tunnetaan muun muassa siitä, että se on tuonut koripallon ja partiotoiminnan Suomeen. Vuonna 2014 Helsingin NMKY täyttää 125 vuotta ja sen liikunta-, musiikki ja kerhotoiminnan piirissä on viikoittain yli 4000 lasta, nuorta ja aikuista. Helsingin NMKY on osa 130 maassa toimivaa globaalia YMCA-liikettä, joka painottaa henkisen, hengellisen ja fyysisen kehityksen kokonaisuutta. www.hnmky.fi

Juhlavuoden tapahtumakalenteri tiedoksi lehdistölle

Lehdistön akreditoituminen tilaisuuksiin tapahtuu ilmoittautumalla osoitteeseen:

timo.laulaja@hnmky.fi tai puhelinnumeroon +358 50 5292941.

Maaliskuu

Helsingin NMKY:n sinfoniaorkesterin konsertti 22.3. klo 17
Kapellimestari: Tapio von Boehm. Solisti: Jonathan Roozeman
Ohjelma: Elgar, Sellokonsertto. Beethoven, Sinfonia no. 5
Helsingin NMKY-juhlasali, Vuorikatu 17
Liput 15 ja 12 euroa

Huhtikuu

Kevään säveliä Ritarihuoneella
Helsingin NMKY:n 125-vuotisjuhlakonsertti
27.4.2014 klo 14.00
Liput 15 ja 12 euroa, perhelippu 25 euroa (sis. kaksi aikuista ja kaksi lasta)

Kesäkuu

Helsinki YMCA Street Challenge
Koriksen hyväntekeväisyysturnaus yrityksille ja yhteisöille
Kampin Narinkka-tori, Helsinki Street Festival
8.6.2014, klo 15-17
Lisätiedot: pääsihteeri Timo Laulaja

Elokuu

Helsinki YMCA Golf Challenge
Golfia ja hyväntekeväisyyttä, yritystapahtuma
Pickala Park, 15.8.21014
Lisätiedot: pääsihteeri Timo Laulaja

Lokakuu

Luentosarja: Jumalan sanaa vai sanoja Jumalasta?
Piispa Wille Riekkinen
Hotel Arthur, kokoustilat
2, 16. ja 30.10. sekä 20.11.2014
Vapaa pääsy

Marraskuu

Koripallogaala
Malmin palloiluhalli, Siemenkuja 3
15.11. klo 12-17
Vapaa pääsy

Juhlamessu
Tuomiokirkko, Helsinki
16.11. klo 10

Hyväntekeväisyysgaala
HNMKY:n juhlasali, hyväntekeväisyys- ja kutsuvierastilaisuus
15.11.2014 klo 18

Joulukuu

Mieskuoron joulukonsertti
Temppeliaukion kirkko 8.12. klo 19

Kuvateksti:

Kuvat

Helsingin NMKY:n pääsihteeri Timo Laulaja kertoo yhdistyksen viettävän 125-vuotisjuhliaan mahdollisuuksien merkeissä. ”Lahjoittamalla kampanjaamme autat meitä hankkimaan nuorelle puuttuvan mahdollisuuden”.

Vuorikatu 17

Helsingin NMKY (Nuorten Miesten Kristillinen Yhdistys) on perustettu vuonna 1889. Sen perustajajäseniä olivat mm. Sakari Topelius ja Arthur Hjelt. Helsingin NMKY tunnetaan työstään nuorisotyön uranuurtajana . Helsingin NMKY on ollut käynnistämässä merkittäviä työmuotoja historiansa aikana. Näistä tunnetuimpia ovat koripallon tuonti Suomeen(Vilho Nuoreva) sekä partiotoiminnan (Verneri Louhivuori) ja kerhotoiminnan käynnistäminen Suomessa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Helsingin NMKY