Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Helsingin perusopetus saa kiitosta asiakaskyselyssä – huoltajien tyytyväisyys kouluihin ja opetukseen kasvoi

Jaa

Tuoreesta kyselystä selviää, että oppilaat ja heidän huoltajansa ovat tyytyväisiä kouluun ja opetukseen. Pienten koululaisten iltapäivätoiminta sai erityisen hyvää palautetta.

Jätkäsaaren peruskoulun oppilaita arkistokuvassa. Kuva: Aki Rask
Jätkäsaaren peruskoulun oppilaita arkistokuvassa. Kuva: Aki Rask

Helsingin perusopetusta arvioivat tänä vuonna ensimmäisen, viidennen ja kahdeksannen luokan oppilaat sekä heidän huoltajansa. Kyselyyn vastasi yli 8700 oppilasta ja lähes 4000 huoltajaa.

Asiakaskyselyn tulokset ovat erittäin hyvät. Huoltajien kokonaistyytyväisyys kouluun ja opetukseen on korkealla tasolla ja noussut edellisestä mittauksesta kaksi vuotta sitten. Oppilaiden tyytyväisyys pysyi samana. Huoltajien kokonaistyytyväisyys oli 6,1 ja oppilaiden 5,7 asteikolla 1–7.

Kysely toteutettiin Helsingin kaupungin suomen- ja ruotsinkielisissä kouluissa, erityiskouluissa sekä yksityisissä sopimuskouluissa helmi–maaliskuussa 2022.

Kiitoksia ja onnitteluja työntekijöille

Huoltajien tyytyväisyys ekaluokkalaisten koulun aloitukseen nousi 6,2:een edellisen mittauksen 5,9:stä asteikolla 1–7. Vanhempien antama kouluarvosana iltapäivätoiminnan laadulle ja tyytyväisyydelle nousi myös ja oli nyt 8,5.

- Vaikka meillä oli alkusyksystä haasteita löytää iltapäivätoimintapaikkoja kaikille halukkaille, tulos on erinomainen. Haluaisinkin tässä yhteydessä kiittää ja onnitella sekä omia työntekijöitämme että yhteistyökumppaneitamme hyvästä työstä, sanoo ruotsinkielisen perusopetuksen päällikkö Niclas Rönnholm.

Huoltajien arviot oppilaiden hyvinvoinnista, opiskelusta ja sen tuesta, oppimisympäristöstä sekä kodin ja koulun yhteistyöstä paranivat.

Huoltajat vastasivat opiskeluun ja sen tukeen liittyvissä kysymyksissä väittämiin, kuten ”lapseni saa koulussa itselleen sopivia haasteita”, ”koulussa käytettävät oppimateriaalit ovat ajanmukaisia ja riittäviä” ja ”lapseni saa koulussa tarvittaessa tukea opiskeluunsa”.

Kodin ja koulun yhteistyötä huoltajat arvioivat esimerkiksi kertomalla, tiedottaako koulu toiminnastaan aktiivisesti tai onko opettajaa helppo lähestyä lapseen liittyvissä asioissa. Hyvinvointikysymyksissä tiedusteltiin esimerkiksi, kohdellaanko lasta koulussa arvostavasti, tuetaanko kaverisuhteita ja puututaanko kiusaamiseen.

- Huoltajien hyvät arviot kertovat siitä, että meillä on kouluissa tehty hienoa ja tuloksellista työtä oppilaiden oppimisen ja hyvinvoinnin eteen. Suuri kiitos tästä opettajillemme, jotka tekevät joka päivä upeaa työtä oppilaiden kanssa, perusopetusjohtaja Outi Salo kiittää.

Osallisuuden kehittäminen jatkuu

Oppilaskyselyn kokonaistulos oli 5,5 asteikolla 1–7. Oppilaiden arvio mahdollisuudestaan osallistua oli 4,8. Käytännössä tulos oli likipitäen samalla tasolla kuin vuonna 2020, mikä on koronarajoitusten aikana yllättävää. Oppilaiden osallisuuden kokemuksen vahvistamista jatketaan edelleen kouluissa.

Osallistumiseen liittyvässä osiossa oppilas vastasi väittämiin kuten ”saan olla mukana suunnittelemassa luokan ja koulun yhteisiä tapahtumia”, ”koulussa on minua kiinnostavia kerhoja” tai ”voin joskus valita itse, miten oppitunnilla työskennellään”.​

Opiskelu ja sen tuki sai arvosanaksi 5,6, hyvinvointi 5,8, tilat ja kouluympäristö 5,6 ja kokonaistyytyväisyys 5,7. Iltapäivätoiminta sai kuudesta osa-alueesta parhaimman tuloksen, 6,1.

Opiskelu ja sen tuki sekä kokonaistyytyväisyys pysyivät tasoltaan samana kuin edellisessä kyselyssä, ja hyvinvointiin ja oppimisympäristöön liittyvissä arvioissa on lievää laskua.

Yli 2700 avovastausta

Opiskelua ja sen tukea oppilas arvioi pohtimalla, saako hän koulussa apua, jos oppiminen on vaikeaa, tai saako hän koulussa kehuja ja kannustusta. Hyvinvointikysymyksissä kartoitettiin kaverisuhteita, kiusaamiseen puuttumista sekä sitä, onko koulussa aikuista, jolle oppilas voi puhua asioistaan.

Tiloihin ja kouluympäristöön liittyen oppilaat vastasivat esimerkiksi turvallisuuden kokemukseen koulussa sekä siihen, opiskeleeko luokka myös koulurakennuksen ulkopuolella.

Oppilaat vastasivat myös kysymyksiin ”mikä koulussasi on erityisen hyvää” ja ”miten koulustasi voitaisiin tehdä vielä parempi”. Avovastauksia edelliseen kertyi yli 2700 ja jälkimmäiseen yli 2200.

- Erityisesti ilahduttaa vastauksien runsas määrä. Oppilaat ovat hyödyntäneet mahdollisuuden tuoda äänensä kuuluviin. Nyt on meidän tehtävämme kuulla heidän äänensä, Rönnholm painottaa.

Huoltajilta vastauksia kuudella kielellä

Huoltajien kyselyyn vastattiin ylivoimaisesti eniten suomeksi, mutta arvioita saatiin myös englanniksi, ruotsiksi, venäjäksi, arabiaksi ja viroksi. Huoltajista aktiivisimmin vastasivat ekaluokkalaisten vanhemmat.

Valtaosa oppilaista vastasi kyselyyn suomeksi. Ruotsinkielisiä vastauksia kertyi yli 700 ja englanninkielisiä yli 200.

Ekaluokkalaisten kyselyn tukena toimivat ”hymynaamat”, ja ekaluokkalaisilta kysyttiin koulun lisäksi iltapäivätoiminnasta. 5.- ja 8.-luokkalaisten kyselyssä oli yhteensä 23 väittämää, kaksi avokysymystä sekä yksi palautekysymys.

Tuloksia käsitellään kouluissa

Asiakaskyselyn vastausprosentti jäi tänä vuonna alhaisemmaksi kuin viime kierroksella vuonna 2020. Nyt oppilaista vastasi 57 prosenttia ja huoltajista reilu 25 prosenttia, kun ennen koronapandemiaa vastausprosentit olivat 74 ja 37.

Koulut saavat omat koulukohtaiset tuloksensa pian. Koulut käsittelevät omia tuloksiaan rehtorin johdolla ja tiedottavat niistä myös huoltajille.

Asiakaskysely on tärkeä väline Helsingin perusopetuksen kehittämisessä. Tuloksia käydään läpi ensi syksynä yhdessä niin oppilaiden kanssa kouluissa kuin huoltajien kanssa vanhempainilloissa.

- Joka toinen vuosi toteutettavan asiakastyytyväisyyskyselyn avulla pystymme seuraamaan koulujen toimintaa ja kehittämään sitä niin kaupunkitasoisesti kuin jokaisen koulun kohdalla erikseen, Salo kertoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot: Tuulia Tikkanen, erityissuunnittelija, puh. 09 310 26940, tuulia.tikkanen@hel.fi
Yhteyshenkilö: Nina Dale, viestintäasiantuntija, puh. 09 310 23875, nina.dale@hel.fi

Kuvat

Jätkäsaaren peruskoulun oppilaita arkistokuvassa. Kuva: Aki Rask
Jätkäsaaren peruskoulun oppilaita arkistokuvassa. Kuva: Aki Rask
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Töysänkatu 2 D
00510 Helsinki

09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Online enrolment for pre-primary education and schools begins successfully via Asti18.5.2022 09:00:00 EEST | Press release

The City of Helsinki Education Division’s digital services continue to evolve. In spring 2022, Helsinki assigned guardians places in pre-primary education for their children through the new Asti online service. Guardians of children starting comprehensive school in Helsinki also had the opportunity to enrol their child in their local school online. We received excellent feedback from guardians on both services.

Elektronisk anmälan till förskoleundervisningen och skolan lyckades bra via Asti-tjänsten18.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Fostrans- och utbildningssektorn vid Helsingfors stad utvecklar sina digitala tjänster. Våren 2022 anvisades vårdnadshavare i Helsingfors en förskoleplats för sina barn via Asti-tjänsten. Även vårdnadshavarna till barn som börjar grundskolan i Helsingfors hade möjlighet att anmäla barnet till närskolan elektroniskt. Vårdnadshavare gav utmärk respons på båda tjänsterna.

Sähköinen ilmoittautuminen esiopetukseen ja kouluun onnistui menestyksellisesti Astin kautta18.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan digitaaliset palvelut kehittyvät. Keväällä 2022 helsinkiläisille huoltajille osoitettiin lapsen esiopetuspaikkaa Asti-asiointipalvelun kautta. Myös peruskoulun aloittavien lasten huoltajilla oli mahdollisuus ilmoittaa lapsi lähikouluun sähköisesti. Kummastakin palvelusta huoltajat antoivat erinomaista palautetta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme