Helsingin pysäkkikatokset toimittaa JCDecaux myös seuraavat 20 vuotta

29.6.2017 11:40 | HKL

Helsingin joukkoliikenteen pysäkkikatokset peruskorjataan ja niiden palvelutasoa parannetaan. HKL:n johtokunta päätti torstaina oikeuttaa HKL:n tekemään uuden yhteistyösopimuksen Helsingin pysäkkikatoksista niiden nykyisen toimittajan JCDecaux’n kanssa.

Kuva: HKL

Nykyiset pysäkkikatossopimukset ovat päättymässä, minkä vuoksi HKL kilpailutti yhteistyöjärjestelyn katosten suunnittelusta, toteutuksesta, ylläpidosta ja katosten käyttämisestä ulkomainontaan. HKL:n keväällä 2017 järjestämään tarjouskilpailuun saatiin kaksi tarjousta, joista JCDecaux’n tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin.

- Nyt tehtävän sopimuksen mukaisesti JCDecaux peruskorjaa kaikki nykyiset katokset kustannuksellaan, ja vastaa sopimuskauden ajan katosten huollosta ja kunnossapidosta sekä energiakustannuksista. Lisäksi yhtiö nyt maksaa HKL:lle vuokraa liittyen pysäkkien mainospaikkojen mediamyyntiin. Kilpailuttamisella yhteistyökonseptia uudistettiin ja saavutettu kokonaisratkaisu antaa kestävän pohjan kehittää pysäkkipalveluita sopimuskaudella, kertoo HKL:n hallintojohtaja Yrjö Judström.

- Sopimus on kaupunkilaisille erittäin edullinen. Peruspysäkkien laatutaso paranee. Lisäksi vilkkaimmilla pysäkeillä voimme palvella matkustajia enemmän säänsuojaa tarjoavilla suuremmilla katoksilla. Kilpailutuksen ansiosta nykyistä suuremmat vuokratulot tarkoittavat, ettei pysäkkien korkeatasoinenkaan kunnossapito aiheuta kaupungille kustannuksia ja pysäkkejä voidaan kehittää yhä korkeamman vaatimustason mukaisesti. Joukkoliikenteen kilpailukyky paranee, toteaa HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Uudet sopimukset HKL:n ja JCDecaux’n välillä tehdään 20 vuoden sopimuskaudeksi. Sopimuskauden jälkeen katokset siirtyvät HKL:n omistukseen.

Sopimukseen sisältyy kaikkien 1456 nykyisen pysäkkikatoksen peruskorjaus. Peruskorjauksessa katokset mm. maalataan ja kaikki kuluneet osat ja lasit vaihdetaan sekä valaistus muutetaan ympäristöystävälliseksi led-valaistukseksi.

Sopimus antaa myös uusia mahdollisuuksia kehittää pysäkkien palvelutasoa erilaisilla lisäpalveluilla – mahdollista on mm. lisätä pysäkeille pyöräpysäköintiä, langaton verkko tai ylimääräistä sääsuojaa. Lisäpalvelut määritellään tulevan syksynä yhteistyön käynnistyessä. Tarkoitus on, että HKL tekee katoskonsepteihin liittyvää kehitystyötään myös yhdessä kaupunkilaisten kanssa ja kaupunkilaisia kuunnellen.

HKL, toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, p. 040 520 6710
HKL, hallintojohtaja Yrjö Judström, p. 050 559 1902
HKL, projektipäällikkö Jan Koskenmäki, p. 040 130 6987

Kuva: HKL

Raide-Jokerin suunnittelijaksi ryhmittymä Ramboll Finland Oy, Sito Oy ja VR Track Oy29.6.2017 11:42Tiedote

HKL:n johtokunta ja Espoon teknisen toimen johtaja ovat päättäneet valita Raide-Jokerin suunnittelusta vastaavaksi osapuoleksi Ramboll Finland Oy:n, Sito Oy:n ja VR Track Oy:n muodostaman ryhmittymän. Helsingin ja Espoon muodostama tilaajaorganisaatio, nyt valittu suunnittelijaryhmittymä sekä syksyllä valittava urakoitsija tulevat muodostamaan yhteisen allianssiorganisaation toteuttamaan Raide-Jokeri-pikaraitiolinjaa.