Helsingin Sanomat lietsoo turhaa vastakkainasettelua taloyhtiöihin

Helsingin Sanomien 27.2.2018 julkaistussa artikkelissa ”Asunnon myyjää saattaa odottaa kymppitonnien veroyllätys – taloyhtiöissä yleinen kirjanpitokäytäntö voi tietää osalle jättimätkyjä” rakennetaan voimakasta vastakkainasettelua asukasosakkaiden ja vuokranantajaosakkaiden välille.

Artikkelissa tehdään teoreettinen oletus ostajapariskunnasta, joka ensin asuu asunnossa, johon kohdistuu yhtiölainaa ja vuoden asumisen jälkeen pariskunta kuittaa pankkilainalla yhtiölainaosuuden pois. Puolentoista vuoden asumisen jälkeen pariskunta päättääkin myydä asunnon pois. Esimerkissä yhtiölainaosuus oli tuloutettu taloyhtiön kirjanpidossa eikä sitä sen vuoksi oteta huomioon hankintamenon osana luovutusvoittoveroa laskettaessa.

- Esimerkki on hyvin teoreettinen eikä sellaisenaan käytännössä koskaan toteudu. Yleensä taloyhtiöissä käsitellään kerralla maksettavia lainaosuussuorituksia ja kuukausittain maksettavia pääomavastikkeita eri tavalla, sanoo Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Useimmiten pääomavastikkeet tuloutetaan ja lainaosuussuoritukset rahastoidaan. Näin on käytännössä myös järkevää toimia. Kukin osakas voi valita itselleen järkevimmän tavan hoitaa maksuosuutensa. Isojen kertasuorituksena maksettavien lainaosuuksien tulouttaminen on käytännössäkin hankalaa, koska summat saattavat olla niin isoja, että yhtiölle syntyy väistämättä verotettavaa tuloa. Taloyhtiön tulee pyrkiä aina välttämään tilanne, jossa sille tulisi tuloveroa maksettavaksi.

- Toisekseen, on melko harvinaista, että omassa käytössä oleva asunto myytäisiin ennen kahden vuoden asumisajan täyttymistä. Huomattavasti isompi ja yleisempi ongelma on se, että vuokranantajan verovähennysoikeus riippuu tulouttamisesta, eikä monessa taloyhtiöissä mahdollisteta tulouttamista millään tavalla. Vuokranantajaosakkaalle ison remontin kulu on kuitenkin tulonhankkimiskulu, joka pitäisi olla vähennettävissä riippumatta taloyhtiön usein täysin mielivaltaisesta päätöksestä tuloutuksen tai rahastoinnin suhteen, Koro-Kanerva perustelee.

Taloyhtiöissä pitäisi aina tehdä kirjanpidossa sellaisia ratkaisuja, jotka ovat hyviä kaikille osakkaille. Vuokranantajaosakkaiden ja asuvien osakkaiden intressit saattavat olla erilaiset, mutta se ei tarkoita, etteikö molempia voitaisi ja pitäisi ottaa huomioon päätöksenteossa. Osaava isännöitsijä ja hallitus pystyvät luotsaamaan tuloutuksen ja rahastoinnit fiksulla suunnittelulla niin, etteivät kenenkään edut ja oikeudet kärsi.

- Suurin osa vuokranantajaosakkaista on yhden tai kahden asunnon omistajia ja aivan tavallisia palkansaajia. Taloyhtiöissä kannattaa parantaa vuokranantajaosakkaiden ja asukasosakkaiden yhteistyötä. Se on kaikkien asukkaiden etu, Koro-Kanerva alleviivaa.

Artikkelissa olisi ollut hyvä tuoda esille myös se, että vuokranantajaosakkaat maksavat aina luovutusvoittoveron, jos vastikkeet tuloutetaan. Omassa asunnossa yli kaksi vuotta asuvat osakkaat on tuosta verosta vapautettu.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi18.7.2018 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.

Asuntosijoittajien velkaantuminen ei ole karannut käsistä14.7.2018 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Arvot & asenteet -kyselytutkimuksessa selvitettiin myös yksityisten vuokranantajien velkaantumista ja suhtautumista lainarahan käyttämiseen asuntosijoittamisessa. Vastaajista 87,5 prosentilla on alle 75 prosenttia vuokra-asuntoihin kohdistuvaa lainaa, taloyhtiölainat huomioiden, suhteessa omistettujen vuokra-asuntojen arvoon. Uhkakuvat täysin lainarahalla toimivien asuntosijoittajien suuresta määrästä ovat kyselyn perusteella liioiteltuja, mutta joitakin sellaisia markkinassa on. 100 prosentin velkavipua kertoi käyttävänsä 1,47 prosenttia vastaajista.

Kotimajoitukseen kaivataan kieltojen sijaan pelisääntöjä30.5.2018 16:00Tiedote

Airbnb ja muu lyhytaikainen vuokraustoiminta on kasvattanut suosiotaan viime aikoina myös Suomessa. Helsingissä jo viidennes majoituspaikoista tarjotaan Airbnb:n kautta. Osa taloyhtiöistä ja majoitusalan toimijoista on esittänyt huolensa Airbnb-toiminnan aiheuttamista häiriöistä ja muista lieveilmiöistä sekä kilpailuneutraliteetista Ala ei kuitenkaan kaipaa kieltoja ja rajoituksia vaan reiluja ja yhdenmukaisia pelisääntöjä.