Helsingin seudun elinkeinoelämän näkökulmasta hallitusohjelman plussat ja miinukset

Hallitus satsaa odotetusti suuriin väylähankkeisiin. Potentiaalisia kohteita ovat päärata ja sen laajennukset sekä lännen ja idän suunnan radat. Helsingin keskustan alle suunniteltu Pisararata, joka vapauttaisi raidekapasiteettia kaukoliikenteen käyttöön ja edistäisi metropolialueen työmatkaliikennettä, ei ole toteutuslistan kärkipäässä.

-Erinomaista on se, että väylähankkeita, kuten päärataa ja sen laajennuksia sekä Espoon kaupunkirataa, on mahdollista vauhdittaa budjettirahoituksen rinnalla erillisrahoituksella hankeyhtiöiden kautta, johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista toteaa.

Sen sijaan hallituksen kirjaus alueellisten ruuhkamaksujen mahdollistamisesta on uhka Helsingin seudun kilpailukyvylle.

- Alueellisten ruuhkamaksujen sijaan tulisi toteuttaa valtakunnallinen liikenteen verotuksen kokonaisuudistus osana koko maan liikenneverkon kehittämistä ja ylläpitoa, Lahtinen painottaa.

Työperäisen maahanmuuton ja vieraskielisten työllisyysasteen nostamiseksi hallitusohjelma on lupaava. Erityisen tärkeää on työlupaprosessin käsittelyajan lyhentäminen yhteen kuukauteen sekä panostaminen Suomen houkuttelevuuteen korkeakoulutetuille ja ulkomaisille investoinneille.

-Saatavuusharkinnan säilymisestä huolimatta hallituksen työperäiseen maahanmuuttoon liittyvät toimenpiteet ovat toteutuessaan yritysten kannalta merkittäviä. Työperäistä maahanmuuttoa ja yritystoiminnan kehittämistä tehostaisi ehdotus työlupa-asioiden keskittämisestä työ- ja elinkeinoministeriöön, Lahtinen arvioi.

Työllisyysasteen nostaminen 75 %:iin on erittäin kova haaste, mikäli rakenteellisia työmarkkinauudistuksia, kuten paikallisen sopimisen laajentamista tai kannustinloukkujen purkamista, ei saada aikaiseksi. Uudistusten lisäksi tarvitaan aktiivista työvoimapolitiikkaa, joten lisäpanostukset palkkatukeen ovat järkeviä.

- Työllisyysasteen nostaminen erityisesti Helsingin seudulla edellyttää osatyökykyisten, heikosti koulutettujen, syrjäytymisvaarassa olevien nuorten ja maahanmuuttajien saamista avoimille tai tuetuille työmarkkinoille siten, että palkkatukea ja työllistymisseteliä voidaan joustavasti yhdistää erilaisiin koulutusjaksoihin ja työkokeiluihin, Lahtinen sanoo.

Hallitus lupaa vahvistaa ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanoa. Ammatillisen koulutuksen uudistamista on toteutettava yrityksiä kannustavalla tavalla. Myöskään nuorten oppisopimuskoulutuksen lisäämiseen ei ohjelmassa keinoja esitetä.

- Yritykset ja työnantajat tarvitsevat työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen kannusteita, joita hallitusohjelmasta on vaikea löytää. Työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen osoitettuja lisäresursseja ei tule korvamerkitä, vaan jättää päätös niiden käyttämisestä oppilaitoksille ja kunkin alueen elinkeinoelämälle, Lahtinen sanoo.

Johtaja Markku Lahtinen
markku.lahtinen@chamber.fi

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvottelut saatava pikaisesti maaliin – valtion rahoitettava pääosa Espoon kaupunkiradasta28.5.2020 16:13:13 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, vaikka edellinen sopimuskausi päättyi jo viime vuoden lopussa. Sopimukseton tila on myrkkyä seudun asuntotuotannolle, jonka hyytyminen olisi vakava lisäisku koronakriisistä laajasti kärsivälle metropolialueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimukseen pääsemistä viivästyttää erimielisyys valtion rahoitusosuudesta Espoon kaupunkiradan rakentamisessa. Valtion tulee rahoittaa pääosa merkittävistä raskaan raideliikenteen investoinneista, kuten Espoon kaupunkiradasta.

Kysely: Yrityspäättäjät odottavat viranomaisilta johdonmukaisempaa koronaviestintää27.5.2020 10:39:59 EESTTiedote

Yrityspäättäjät seuraavat koronakriisiin liittyen eniten pääministeri Sanna Marinin, presidentti Sauli Niinistön ja Osmo Soininvaaran näkemyksiä. Organisaatioina seurataan eniten THL:n ja HUS:n asiantuntijalausuntoja. Kotimaiset sanomalehdet digijulkaisuineen sekä TV ovat Googlen ohella suosituimpia tiedonhakuareenoita. Pääministeri Marin saa kiitosta selkeästä viestinnästään, muiden ministereiden viestintään suhtaudutaan kriittisemmin. Yritysjohto odottaa median välttävän skuuppijournalismia ja luovan vähemmän paniikkimielialaa. Yli 600 yrityspäättäjää kertoivat mielipiteensä koronaviestinnästä.

Kauppakamarin koronakysely: paljon puhetta yritystuista, liian vähän tekoja20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kymmenesosalla yrityksistä liikevaihto on tippunut 75-100 %. Suhteellisesti eniten tähän joukkoon kuuluvia yrityksiä on rahoitus-, vakuutus-, kiinteistö- sekä informaatio- ja viestintäaloilla. Näkymät ovat heikkenemässä seuraavan kahden kuukauden aikana, ainoastaan enää 15 % uskoo liikevaihtonsa säilyvän ennallaan. Poliittisen päätöksenteon hitaus turhauttaa yrityksiä, selviää Helsingin seudun kauppakamarin koronakyselystä.