Helsingin seudun kauppakamari: Joka kolmas yritysten hallituksen jäsenistä on nainen

Naiset näyttävät löytävän yhä enemmän pörssiyritysten hallituksiin, mutta myös PK-yritysten hallituksiin; valtakunnallisesti mitattuna noin neljännes PK-yritysten hallituksen jäsenistä on naisia ja suuremmissa yrityksissä jo noin kolmannes. Helsingin seudun kauppakamarin alueella Uudellamaalla luvut ovat linjassa valtakunnallisten lukujen kanssa.

Kauppakamarien PK-hallitusbarometristä saadaan ensimmäistä kertaa käyttöön laajaan kyselyyn perustuvaa tietoa PK-yritysten hallitusten sukupuolijakaumasta. Naistenpäivän ennakkotietona, ja myöhemmin maaliskuussa julkaistavasta PK-hallitusbarometrista ilmenee, kuinka suuri osuus PK-yritysten hallitusten jäsenistä on naisia. Kyselyn vastaajamäärä on 1100 yritystä eri puolilta Suomea. Tulosta voidaan pitää varsin luotettavana tietona PK-yritysten hallitusten sukupuolijakaumasta.

“On huomattava, että PK-yrityksissä naisjäsenet on valittu ilman pörssiyhtiöiden hallinnointikoodin suositusta, joten lukua voidaan pitää varsin hyvänä. Pörssiyhtiöiden hallinnointikoodi on edellyttänyt vuodesta 2010 lähtien, että pörssiyhtiön hallituksessa on molempia sukupuolia. Jos näin ei ole, pörssiyhtiön on annettava asiasta julkinen selitys”, kertoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Tulosten mukaan neljäsosa PK-yritysten hallitusten jäsenistä on naisia. Luku on lähes sama kuin pienillä pörssiyhtiöillä, joissa naisia on 26 prosenttia. Suuremmissa, vähintään 250 työntekijän yrityksissä, naisten osuus on peräti 32 prosenttia. Se on lähellä suurten pörssiyhtiöiden lukua, 34 prosenttia.

“Hienoa, että PK-sektori haluaa hallituksiinsa monipuolisen kokoonpanon, vaikka julkinen huomio ei ole sinne kohdistunut eikä pörssiyhtiöiden hallinnointikoodi velvoita listaamattomia yhtiöitä. Näin hallituksiin saadaan paras mahdollinen jäsenistö, kun valinnat tehdään sekä miesten että naisten joukosta, eikä perinteiseen malliin vain miesehdokkaista”, Linnainmaa kommentoi tulosta.

Myös kauppakamarin työ hallitusosaajien koulutuksessa alkaa näkyä käytännössä. Koko maassa HHJ-kurssin käyneitä tähän mennessä on jo 9 000 henkilöä, loppuvuodesta mennee 10 000 osallistujan raja rikki. Helsingin seudulla hallitusosaajien HHJ-kurssin käyneitä on 1400 henkilöä ja heistä noin kolmannes on naisia.

”Lisäksi esimerkiksi HHJ-puheenjohtajakurssin käyneitä on yksistään Helsingissä 110 ja heistä noin neljännes on naisia. Tämän lisäksi Helsingin seudun kauppakamari edistää naisten johtajuutta myös erittäin suosituilla Johtajuuden Naiskamari -tilaisuuksilla”, kertoo Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Saija Äikäs.

Lisätietoja:
Johtaja Saija Äikäs, saija.aikas@chamber.fi, p. 050 492 5854.

Rauha Kiljunen-Ruotsalainen
Viestintäpäällikkö I Head of Communications
rauha.kiljunen-ruotsalainen@chamber.fi
www.helsinki.chamber.fi

Chamber Talent Boost -projekti käynnistyi – yrityksille uudenlaista tukea kansainvälistymiseen27.6.2019 07:15:00 EESTTiedote

Työperäisen maahanmuuton ja kansainvälisten osaajien merkitys osana yritysten kohtaaman osaajapulan ratkaisua on entistä merkittävämpi. Helsingin seudun kauppakamarin kesäkuussa käynnistämä Chamber Talent Boost -projekti tukee yritysten valmiuksia tunnistaa ja löytää kansainvälistä osaamista sekä tehostaa kansainvälisten osaajien kiinnittymistä työmarkkinoille. Chamber Talent Boost -projekti on osa pääkaupunkiseutualueen Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina -hanketta.

Kesäpukeutuminen työpaikalla – mikä on sopivaa ja mikä ei24.6.2019 11:01:04 EESTTiedote

Kesä on Suomessa aikaa, jolloin voimme vihdoinkin heittää raskaat talvitamineemme kaappiin ja tavata käsivartemme ja paljaat varpaamme. Vaateliikkeet tuovat silmiemme eteen mitä raikkaampia asusteita. Odotetun helteen tullessa haluamme pukeutua mahdollisimman kevyesti. Sointuvatko pukeutumisen keveys ja työpaikalla sopiva pukeutuminen yhteen? Tulisiko kesäpukeutumisesta ja pukeutumisesta yleensäkin ohjeistaa työpaikalla?