Helsingin seudun kauppakamari: Yritysten tilanne vaikeutuu – suorat yritystuet nopeasti käyttöön

Yli puolet Uudenmaan yrityksistä odottaa koronan vähentävän liikevaihtoa paljon seuraavan kahden kuukauden aikana. 54 % yrityksistä on pystynyt pitämään tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää, mutta työllisyysnäkymien odotetaan heikkenevän tulevina kuukausina. Hallituksen toimia talouskriisin hoitamisessa peräti yli puolet vastaajista pitää huonona tai erittäin huonona. Kriittisimpiä ovat yritykset, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa, selviää kauppakamareiden kyselystä.

”Yritysten viesti on selkeä: yritykset peräänkuuluttavat nopeita suoria tukia ja rajoitusten ripeää asteittaista väljentämistä. Samoin vastaajat esittävät kriittisiä arvioita käyttöönotettujen yritystukien vaikuttavuudesta ja soveltuvuudesta etenkin vaikeuksissa oleville palveluvaltaisille toimialoille, kuten majoitus- ja ravitsemisalalle, tapahtumatuotantoon ja henkilöpalveluliikenteeseen, sanoo johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Yritysvastaajien yleinen arvio on, että monet suuntaavat katseensa kesän jälkeiselle ajalle, eikä paluu normaaliin liiketoimintaan tapahdu senkään jälkeen kovin nopeasti. Poliittisilta päättäjiltä yritykset odottavat selkeää ja uskottavaa suunnitelmaa ulos kriisistä. Kiitosta ovat saaneet hallituksen rajoitusten höllentämiset, kuten peruskoulujen avaaminen, alle 50 hengen kokoontumisten salliminen ja ravintoloiden osittainen avaaminen, mutta rajoitusten purkamisessa tulisi edetä nopeammin.

”Nyt on tärkeää hoitaa kuntoon yritystukijärjestelyt, joita voidaan suunnata myös kiinteisiin kuluihin ja henkilöstökustannuksiin, jotta mahdollisimman moni työpaikka ja yritys ovat olemassa syksylläkin. Samoin yritykset peräänkuuluttavat hallitukselta ja viranomaisilta selkeitä ja täsmällisiä ohjeistuksia, kun liiketoiminnan esteinä olevia rajoituksia puretaan”, toteaa Lahtinen.

Kysely toteutettiin 4.5.2020. Helsingin seudun kauppakamarin alueella kyselyyn vastasi 790 yritystä.

Liite: Kauppakamarien kysely koronaviruksen vaikutuksista yrityksille: Helsingin seudun kauppakamarin alueen tulosten yhteenveto 6.5.2020.

Markku Lahtinen, johtaja
markku.lahtinen@chamber.fi

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvottelut saatava pikaisesti maaliin – valtion rahoitettava pääosa Espoon kaupunkiradasta28.5.2020 16:13:13 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, vaikka edellinen sopimuskausi päättyi jo viime vuoden lopussa. Sopimukseton tila on myrkkyä seudun asuntotuotannolle, jonka hyytyminen olisi vakava lisäisku koronakriisistä laajasti kärsivälle metropolialueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimukseen pääsemistä viivästyttää erimielisyys valtion rahoitusosuudesta Espoon kaupunkiradan rakentamisessa. Valtion tulee rahoittaa pääosa merkittävistä raskaan raideliikenteen investoinneista, kuten Espoon kaupunkiradasta.

Kysely: Yrityspäättäjät odottavat viranomaisilta johdonmukaisempaa koronaviestintää27.5.2020 10:39:59 EESTTiedote

Yrityspäättäjät seuraavat koronakriisiin liittyen eniten pääministeri Sanna Marinin, presidentti Sauli Niinistön ja Osmo Soininvaaran näkemyksiä. Organisaatioina seurataan eniten THL:n ja HUS:n asiantuntijalausuntoja. Kotimaiset sanomalehdet digijulkaisuineen sekä TV ovat Googlen ohella suosituimpia tiedonhakuareenoita. Pääministeri Marin saa kiitosta selkeästä viestinnästään, muiden ministereiden viestintään suhtaudutaan kriittisemmin. Yritysjohto odottaa median välttävän skuuppijournalismia ja luovan vähemmän paniikkimielialaa. Yli 600 yrityspäättäjää kertoivat mielipiteensä koronaviestinnästä.

Kauppakamarin koronakysely: paljon puhetta yritystuista, liian vähän tekoja20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kymmenesosalla yrityksistä liikevaihto on tippunut 75-100 %. Suhteellisesti eniten tähän joukkoon kuuluvia yrityksiä on rahoitus-, vakuutus-, kiinteistö- sekä informaatio- ja viestintäaloilla. Näkymät ovat heikkenemässä seuraavan kahden kuukauden aikana, ainoastaan enää 15 % uskoo liikevaihtonsa säilyvän ennallaan. Poliittisen päätöksenteon hitaus turhauttaa yrityksiä, selviää Helsingin seudun kauppakamarin koronakyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimuksessa varmistettava raskaan liikenteen taukopaikkojen toteuttaminen7.5.2020 09:26:11 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion välisissä maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevissa MAL-neuvotteluissa tarvitaan ministeriöiden vahvaa ohjausta, jotta tulevalla sopimuskaudella saadaan pääkaupunkiseudulle viimein toteutettua raskaan liikenteen taukopaikka-alueita. MAL-sopimuksessa tulee sopia sitovasti taukopaikkojen toteuttamisesta, määritellä niiden sijainti ja kytkeä toteuttaminen valtion MAL-sitoumusten toteuttamiseen. Lisäksi tulee velvoittaa kunnat varautumaan omassa kaavoituksessaan tuleviin taukopaikkatarpeisiin.