Helsingin seudun kauppakamarin kauppakamariyksiköiden hallitukset ja valiokunnat nimettiin

Helsingin seudun kauppakamarin valtuuskunta on nimennyt kokouksessaan Itä-Uudenmaan, Keski-Uudenmaan ja Luoteis-Uudenmaan kauppakamariyksiköiden hallitukset. Kauppakamariyksiköt ovat vahvoja elinkeinoelämän toimijoita alueellaan. Tämän lisäksi valtuuskunta nimesi valiokuntien edustajat.

Helsingin seudun kauppakamari toimii 21 kunnan alueella Uudellamaalla. Kauppakamarilla on Helsingin, Espoon ja Vantaan toimistojen lisäksi kolme alueellista kauppakamariyksikköä: Luoteis-Uusimaa, Keski-Uusimaa ja Itä-Uusimaa. Kauppakamariyksiköt ovat vahvoja elinkeinoelämän toimijoita alueellaan.

Keski-Uudenmaan kauppakamariyksikkö
Keski-Uudenmaan kauppakamarin yksikön hallituksen puheenjohtajana vuonna 2020 toimii toimitusjohtaja Antti Korsisaari, Korsisaari Yhtiöt.

Keski-Uudellamaalla kauppakamari edistää yritysten ja kuntien yhteistyötä. Kauppakamari korostaa alueen erinomaista logistista sijaintia osana metropolialuetta, ja painottaa kuntarajat ylittäviä maankäyttöratkaisuja sekä volyymietujen hakemista hallinnossa ja palvelutuotannossa.

Luoteis-Uudenmaan kauppakamariyksikkö
Luoteis-Uudenmaan kauppakamariyksikön hallituksen puheenjohtajaksi nimettiin vuodeksi 2020 toimitusjohtaja Jari Eiro, Dicro Oy.

Luoteis-Uudellamaalla edunvalvonnan painopisteitä ovat vaikuttaminen alueen keskusten kehittämishankkeisiin, niihin liittyviin liikennejärjestelyihin sekä toimialueen kuntien yleiskaavahankkeisiin. Kauppakamariyksikkö seuraa alueen ammatillisen koulutustarjonnan ja elinkeinoelämän tarpeiden vastaavuutta sekä toimii yhteistyössä alueellisten oppilaitosten kanssa.

Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikkö
Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikön hallituksen puheenjohtajaksi nimitettiin vuodeksi 2020 toimitusjohtaja Mauri Molander, Itä-Uudenmaan Osuuspankki.

Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikkö korostaa elinkeinoelämän ja teollisuuden merkitystä alueen kunnille, monipuolisen elinkeinoelämän tärkeyttä erityisesti alueelta tapahtuvan vientitoiminnan kasvattamiseksi sekä alueella annettavan koulutuksen merkitystä ammattitaitoisen työvoiman turvaamiseksi.

Lisäksi vuodelle 2020 Espoon aluejohtokunnan puheenjohtajaksi valittiin johtaja Olli Huotari, Orion Oyj, ja Vantaan aluejohtokunnan puheenjohtajaksi toimitusjohtaja Kai Kaasalainen, Tamro Oyj.

Helsingin seudun kauppakamarilla on yhdeksän valiokuntaa, jotka ovat tärkeä edunvalvonnan työväline. Valiokuntien jäsenet löytyvät täältä:

Alue- ja asuntoasiain valiokunta

ICT-valiokunta

Kaupan ja palvelujen valiokunta

Koulutus- ja työvoima-asiain valiokunta

Liikennevaliokunta

Satama- ja logistiikkavaliokunta

Talous- ja veroasiain valiokunta

Teollisuusvaliokunta

Yritysturvallisuusvaliokunta

Markku Lahtinen
johtaja, Helsingin seudun kauppakamari
markku.lahtinen@chamber.fi

Helsingin kaupungin on sitouduttava matkustaja-autolauttaliikenteen jatkumiseen kantakaupungissa1.7.2020 14:17:04 EESTTiedote

Helsingin Satama on julkistanut pormestari Vapaavuoren toimeksiannon mukaisen selvityksen satamanosien kehittämisskenaarioista vuoteen 2040. Selvitys osoittaa selkeästi, että matkustajaliikenteen säilyttäminen kantakaupungin satamissa on tulevaisuudessakin tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen siirtäminen Vuosaareen edellyttäisi mittavia investointeja ja veisi matkailijat kauas Helsingin keskusta-alueelta, millä olisi huomattava negatiivinen vaikutus keskustan yrityksiin ja elinvoimaan. Lisäksi se heikentäisi kansainvälisen rahtiliikenteen sujuvuutta.

Korona alkoi näkyä yritysten liikevaihdossa maaliskuussa - Helsingin seudun väestönkasvu jatkuu vahvana29.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Helsingin seudun talous kasvoi vahvasti vuoden 2020 alkuun asti. Yritysten liiketoiminnan kasvu jatkui erityisesti rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä liike-elämän palveluissa. Korona alkoi näkyä yritysten liiketoiminnassa maaliskuussa, erityisesti majoitus- ja ravitsemisalalla, kuljetuksessa ja kaupassa. Helsingin seudun väestön kasvu perustuu 75 prosenttisesti vieraskieliseen väestöön, selviää Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta 2/2020.

Toimialojen erilainen koronakohtelu ihmetyttää – teollisuuden pyörät pidettävä käynnissä25.6.2020 00:05:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 58 % on pystynyt pitämään ennallaan tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää koronakriisin aikana: tilanne on muuta maata hivenen parempi. Konkurssiriskin koetaan vähentyneen edelliseen kesäkuun alun mittaukseen verrattuna muutamalla prosenttiyksiköllä. Lähes kolmannes vastaajista arvioi liikevaihtonsa vähentyvän 25–100 % seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamarin seitsemännestä korona-kyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.