Helsingin seudun kauppakamarin lista hallitukselle yritysten elvytystoimenpiteiksi

Nyt tarvitaan uskottava selviytymisohjelma, jolla elinkelpoiset yritykset saadaan välittömän kysyntäshokin yli ja turhat konkurssit ja työpaikkojen menetykset minimoidaan. Hallituksen on priorisoitava toimia, jotka mahdollistavat nopean nousun kriisistä ja vauhdittavat talouden toipumista syksyllä ja ensi vuonna.

Helsingin seutu ja koko Suomi ovat täysin riippuvaisia ulkomaalaisesta työvoimasta. Nyt on tärkeää, että hallitus jatkaa määrätietoisesti lupaprosessien nopeuttamista ja asettamispalvelujen helpottamista sekä panostaa edelleen Talent Boost -toimenpideohjelman jatkamiseen.

”Ulkomaisten työntekijöiden työlupien käsittelyä on jatkettava mahdollisimman nopeasti. Samoin valtion tulee etsiä yhdessä yritysten kanssa luovia väliaikaisratkaisuja, joilla mahdollistetaan erityisasiantuntijoiden, ammattiosaajien ja kausityöntekijöiden saapuminen maahan terveysriskit huomioon ottaen, sanoo johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Koronakriisistä toipumiseksi tulee käynnistää uusia liikenneinvestointeja. Niihin liittyviä Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluja on jatkettava viipymättä ja uusi sopimus allekirjoitettava kevään kuluessa, jotta sopimukseton tila ei enempää viivästytä seudun asuntotuotantoa ja liikennejärjestelmän kehittämistä.

”Kehysriihessä tulee tehdä päätökset valtion sitoutumisesta Helsingin seudun kiireellisimpään ratahankkeeseen eli Espoon kaupunkirataan (Leppävaara-Kauklahti) sekä lähijunaliikenteen varikkoihin pääradalle ja rantaradalle. Nämä uudistukset edistävät joukkoliikenteen käyttöä, sujuvoittavat työmatkaliikennettä ja lisäävät maankäyttömahdollisuuksia”, sanoo maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri.

Osaamiseen panostaminen on keskeisessä asemassa Suomen nostamisessa koronakriisin jälkeen jaloilleen.  Hallitusohjelman osaamisen kehittämiseen liittyviä lyhyen ja pidemmän aikavälin toimia ja panostuksia on kuitenkin välttämätöntä tarkastella uudelleen, jotta toimet ovat oikea-aikaisia ja mahdollisimman vaikuttavia.

”Työelämän ja koulutustoimijoiden tiivis yhteys on koronakriisin jälkeisessä maailmassa aikaisempaankin tärkeämpää. Jotta yritykset pääsevät kriisin jälkeen jaloilleen mahdollisimman nopeasti, on saatavilla oltava oikeanlaista osaamista nopeasti ja joustavasti. On varmistettava, että tehtävät ja osaajat kohtaavat ja se edellyttää hallitukselta panostuksia työelämäyhteyden tiivistämiseen”, sanoo asiantuntija Riikka Vataja.

Maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri, 050 62 905, tiina.pasuri@chamber.fi

Osaamis- ja kasvupalveluiden asiantuntija Riikka Vataja, 040 536 0954, riikka.vataja@chamber.fi

Johtaja Markku Lahtinen, 050 571 3564, markku.lahtinen@chamber.fi

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvottelut saatava pikaisesti maaliin – valtion rahoitettava pääosa Espoon kaupunkiradasta28.5.2020 16:13:13 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, vaikka edellinen sopimuskausi päättyi jo viime vuoden lopussa. Sopimukseton tila on myrkkyä seudun asuntotuotannolle, jonka hyytyminen olisi vakava lisäisku koronakriisistä laajasti kärsivälle metropolialueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimukseen pääsemistä viivästyttää erimielisyys valtion rahoitusosuudesta Espoon kaupunkiradan rakentamisessa. Valtion tulee rahoittaa pääosa merkittävistä raskaan raideliikenteen investoinneista, kuten Espoon kaupunkiradasta.

Kysely: Yrityspäättäjät odottavat viranomaisilta johdonmukaisempaa koronaviestintää27.5.2020 10:39:59 EESTTiedote

Yrityspäättäjät seuraavat koronakriisiin liittyen eniten pääministeri Sanna Marinin, presidentti Sauli Niinistön ja Osmo Soininvaaran näkemyksiä. Organisaatioina seurataan eniten THL:n ja HUS:n asiantuntijalausuntoja. Kotimaiset sanomalehdet digijulkaisuineen sekä TV ovat Googlen ohella suosituimpia tiedonhakuareenoita. Pääministeri Marin saa kiitosta selkeästä viestinnästään, muiden ministereiden viestintään suhtaudutaan kriittisemmin. Yritysjohto odottaa median välttävän skuuppijournalismia ja luovan vähemmän paniikkimielialaa. Yli 600 yrityspäättäjää kertoivat mielipiteensä koronaviestinnästä.

Kauppakamarin koronakysely: paljon puhetta yritystuista, liian vähän tekoja20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kymmenesosalla yrityksistä liikevaihto on tippunut 75-100 %. Suhteellisesti eniten tähän joukkoon kuuluvia yrityksiä on rahoitus-, vakuutus-, kiinteistö- sekä informaatio- ja viestintäaloilla. Näkymät ovat heikkenemässä seuraavan kahden kuukauden aikana, ainoastaan enää 15 % uskoo liikevaihtonsa säilyvän ennallaan. Poliittisen päätöksenteon hitaus turhauttaa yrityksiä, selviää Helsingin seudun kauppakamarin koronakyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimuksessa varmistettava raskaan liikenteen taukopaikkojen toteuttaminen7.5.2020 09:26:11 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion välisissä maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevissa MAL-neuvotteluissa tarvitaan ministeriöiden vahvaa ohjausta, jotta tulevalla sopimuskaudella saadaan pääkaupunkiseudulle viimein toteutettua raskaan liikenteen taukopaikka-alueita. MAL-sopimuksessa tulee sopia sitovasti taukopaikkojen toteuttamisesta, määritellä niiden sijainti ja kytkeä toteuttaminen valtion MAL-sitoumusten toteuttamiseen. Lisäksi tulee velvoittaa kunnat varautumaan omassa kaavoituksessaan tuleviin taukopaikkatarpeisiin.