Helsingin seudun linjoille tulee 12. elokuuta 30 uutta täyssähköbussia

Espoon Leppävaaran ja Keravan bussilinjoilla tehdään maanantaina 12.8. Suomen ennätys, sillä sähköbusseja lähtee kerralla liikenteeseen enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Pohjolan Liikenteen hankkimat autot ovat ensimmäiset täyssähköbussit, jotka tulevat Helsingin seudulla käyttöön sen vuoksi, että HSL edellytti niitä kilpailuttamisehdoissaan.

Sähköinen bussiliikenne ottaa Helsingin seudulla mittavan harppauksen eteenpäin, kun Pohjolan Liikenne ryhtyy 12.8. alkaen liikennöimään 30 uuden täyssähköbussilla   Espoon Leppävaaran ja Keravan HSL-linjoilla. Busseista 20 kulkee Leppävaarassa ja kymmenen Keravalla.

”On hienoa, että saamme yhtiönä olla raivaamassa tietä kokonaan uudelle kaupunkiliikenteen tasolle. Sähköbussit ovat erinomainen kehitysaskel kohti entistä miellyttävämpää ja ympäristöystävällisempää joukkoliikennettä”, Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko sanoo.

Sähköbusseja ei ole koskaan aiemmin otettu Suomessa käyttöön samalla kertaa yhtä paljon.  Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun HSL edellytti linjoja kilpailuttaessaan sähköbussien käyttöönottoa. Pohjolan Liikenteen hankinta yllätti bussiliikenteen tilaajan myönteisesti.

”HSL:n vaatimus oli, että kilpailussa mukana oleville Leppävaaran linjoille tulisi vähintään viisi sähköbussia, mutta autoja tulee kuusinkertaisesti”, HSL:n Joukkoliikenne-osaston johtaja Tero Anttila kertoo.

Hiilidioksidipäästöt vähenevät viidellä miljoonalla kilolla vuodessa

Sähköbussit vastaavat hyvin kaupunkiliikenteen tarpeita. Ne ovat ympäristöystävällisiä, sillä ne eivät tuota lainkaan lähipäästöjä, esimerkiksi typen oksideja. Sähköbussit kuluttavat energiaa 75 prosenttia vähemmän kuin dieselillä kulkevat linja-autot. Sähkö, jolla Pohjolan Liikenteen bussit kulkevat, on tuotettu vesivoimalla. Hiljainen ääni ja tasainen kulku tekevät matkanteosta miellyttävää.

”Kaikkien tulisi tehdä oma voitavansa ilmastotalkoissa”, Alanko toteaa. ”Joukkoliikenteen suosiminen on jo itsessään ekoteko, mutta kun liikennöinti tapahtuu sähköbusseilla, on ympäristövaikutus vieläkin merkittävämpi. Näiden 30 bussin käyttöönoton myötä esimerkiksi hiilidioksidipäästöjä jää syntymättä viisi miljoonaa kiloa vuodessa.”

HSL:n tavoitteena on 400 sähköbussia vuonna 2025

”Sähköbussit tukevat erinomaisesti HSL:n strategiaa, jossa kestävä kehitys, ympäristöystävällisyys ja päästöttömyys ovat keskeisellä sijalla”, Tero Anttila kertoo. ”HSL:n tilaamassa liikenteessä kulkee Pohjolan Liikenteen hankintojen jälkeen yhteensä 42 sähköbussia. Tavoitteemme on se, että Helsingin seudulla kulkisi 400 sähköbussia vuonna 2025.”

Sähköbussifaktoja:

• Leppävaarassa sähköbusseilla liikennöidään eniten linjoilla 203, 224, 227, 215, 239 ja 236.
  • Keravalla sähköbusseja näkee eniten linjoilla 641, 738, 972, 973, 975, 976, 978, 985.
  • Bussien valmistaja on kiinalainen Yutong Bus, jonka sähköbusseja on käytössä muun muassa Islannissa, Tanskassa ja Englannissa.
  • Bussit perusladataan Pohjolan Liikenteen varikoilla yöllä ja latausta täydennetään tarvittaessa päivän aikana.
  • Yhdellä latauksella voidaan ajaa jopa 300 km.
  • Diesel-moottorin, vaihdelaatikon ja päästöyksikön sijasta busseissa on vain pienikokoinen sähkömoottori.

Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko, puh. 040 862 3745
HSL:n Joukkoliikenne-osaston johtaja Tero Anttila, puh. 050 555 2932

Pohjolan Liikenne harjoittaa sopimus-, lähi- ja paikallisliikennettä. Yhtiö kuljettaa vuodessa noin 38,5 miljoonaa asiakasta 1 250 joukkoliikenteen ammattilaisen ja 550 bussin voimin. Kestävän liikennöimisen tiennäyttäjänä Pohjolan Liikenne uudistaa jatkuvasti kalustoaan ja hyödyntää ratkaisuissaan uusinta ja puhtainta teknologiaa. Suomessa Pohjolan Liikenne on sähköisen bussiliikenteen edelläkävijä.

Uuden kaupunkipyöräpalvelun valmistelu on nyt käynnissä15.3.2024 08:13:45 EET | Tiedote

Uuden, seudullisen kaupunkipyöräpalvelun valmistelu etenee. HSL ja kunnat tavoittelevat vuodelle 2026 seudun yhteistä kaupunkipyöräpalvelua, jossa asiakkaat voivat käyttää kaupunkipyöriä kuntarajoista riippumatta. Uuden palvelun potentiaalia ja ominaisuuksia selvitetään parhaillaan yhdessä 11 kunnan kanssa. Helsingin, Espoon ja Vantaan nykyisten kaupunkipyörien sopimuskaudet ovat päättymässä vuonna 2025.