Helsingin seudun MAL-sopimuksessa varmistettava raskaan liikenteen taukopaikkojen toteuttaminen

Helsingin seudun kuntien ja valtion välisissä maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevissa MAL-neuvotteluissa tarvitaan ministeriöiden vahvaa ohjausta, jotta tulevalla sopimuskaudella saadaan pääkaupunkiseudulle viimein toteutettua raskaan liikenteen taukopaikka-alueita. MAL-sopimuksessa tulee sopia sitovasti taukopaikkojen toteuttamisesta, määritellä niiden sijainti ja kytkeä toteuttaminen valtion MAL-sitoumusten toteuttamiseen. Lisäksi tulee velvoittaa kunnat varautumaan omassa kaavoituksessaan tuleviin taukopaikkatarpeisiin.

- Pääkaupunkiseudulla on huutava pula raskaalle liikenteelle tarkoitetuista taukopaikoista. Asiaa on selvitetty viranomaisten toimesta lukuisia kertoja ja siihen on yritetty löytää ratkaisua jo vuosien ajan tuloksetta. Viimeisimmän selvityksen mukaan seudulla on välitön tarve 2-3 taukopaikalle ja potentiaalisia alueita on tunnistettu useita, toteaa Helsingin seudun kauppakamarin maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri.

Taukopaikkoja tarvitaan, jotta kuljetukset voidaan toimittaa perille oikeaan aikaan, kuljettajat voivat noudattaa tauko- ja lepoaikasäädöksiä ja pysäköinti ja raskas liikenne ei ohjaudu alemmalle katuverkolle. Taukopaikkoja käytetään myös perävaunujen lyhytaikaiseen pysäköintiin, mikä helpottaa jakelua tiiviissä kaupunkirakenteessa.

Helsingin seudun väkiluvun kasvaessa ja yhdyskuntarakenteen tiivistyessä tulee yhä vaikeammaksi löytää taukopaikoille sopivia alueita. Niiden tarve kasvaa tulevaisuudessa, koska asukkaiden ja työpaikkojen lisääntyessä myös tavaraliikennettä on nykyistä enemmän. Sen vuoksi merkittävimmät potentiaaliset taukopaikka-alueet tulee turvata sitovasti maankäytön suunnittelussa jo maakuntakaavatasolla, jotta kunnat eivät voi kaavoittaa niille muuta maankäyttöä.

- Raskaan liikenteen taukopaikkapula on ennen kaikkea seudullinen maankäytön ongelma, jonka ratkaisemisesta kunnat eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen. Taukopaikoille on osoitettava alueita, vaikka se tarkoittaisikin maa-alueiden luovuttamista keskeisiltä paikoilta vähemmän tuottavaan käyttöön. Tulevassa MAL-sopimuksessa on varmistettava taukopaikkojen toteuttaminen, vaatii Pasuri.

Maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri
tiina.pasuri@chamber.fi

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvottelut saatava pikaisesti maaliin – valtion rahoitettava pääosa Espoon kaupunkiradasta28.5.2020 16:13:13 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, vaikka edellinen sopimuskausi päättyi jo viime vuoden lopussa. Sopimukseton tila on myrkkyä seudun asuntotuotannolle, jonka hyytyminen olisi vakava lisäisku koronakriisistä laajasti kärsivälle metropolialueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimukseen pääsemistä viivästyttää erimielisyys valtion rahoitusosuudesta Espoon kaupunkiradan rakentamisessa. Valtion tulee rahoittaa pääosa merkittävistä raskaan raideliikenteen investoinneista, kuten Espoon kaupunkiradasta.

Kysely: Yrityspäättäjät odottavat viranomaisilta johdonmukaisempaa koronaviestintää27.5.2020 10:39:59 EESTTiedote

Yrityspäättäjät seuraavat koronakriisiin liittyen eniten pääministeri Sanna Marinin, presidentti Sauli Niinistön ja Osmo Soininvaaran näkemyksiä. Organisaatioina seurataan eniten THL:n ja HUS:n asiantuntijalausuntoja. Kotimaiset sanomalehdet digijulkaisuineen sekä TV ovat Googlen ohella suosituimpia tiedonhakuareenoita. Pääministeri Marin saa kiitosta selkeästä viestinnästään, muiden ministereiden viestintään suhtaudutaan kriittisemmin. Yritysjohto odottaa median välttävän skuuppijournalismia ja luovan vähemmän paniikkimielialaa. Yli 600 yrityspäättäjää kertoivat mielipiteensä koronaviestinnästä.

Kauppakamarin koronakysely: paljon puhetta yritystuista, liian vähän tekoja20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kymmenesosalla yrityksistä liikevaihto on tippunut 75-100 %. Suhteellisesti eniten tähän joukkoon kuuluvia yrityksiä on rahoitus-, vakuutus-, kiinteistö- sekä informaatio- ja viestintäaloilla. Näkymät ovat heikkenemässä seuraavan kahden kuukauden aikana, ainoastaan enää 15 % uskoo liikevaihtonsa säilyvän ennallaan. Poliittisen päätöksenteon hitaus turhauttaa yrityksiä, selviää Helsingin seudun kauppakamarin koronakyselystä.