Helsingin seudun MAL-yhteistyöllä on saatu hyviä tuloksia - uutta sopimusta valmistellaan
Valtion ja Helsingin seudun kuntien välisellä maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL2016 –sopimuksella on saavutettu hyviä tuloksia.
Kestävien kulkutapojen suosio on kasvanut MAL-sopimuksen tavoitteiden suuntaisesti. Vuosina 2016–2018 HSL-alueen joukkoliikenteessä nousujen määrä kasvoi 5,4 prosenttia. Vuonna 2018 HSL-liikenteessä tehtiin 385 miljoonaa nousua.
Tuore Liikkumistutkimus puolestaan kertoo, että kestävien kulkutapojen suosio on noussut kolmella prosenttiyksiköllä. Syksyllä 2018 joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn osuus matkoista oli yhteensä 60 prosenttia kun syksyllä 2012 osuus oli 57 prosenttia. Matkojen määrä henkeä kohti kasvoi Helsingin seudulla. Liikkumistutkimuksen mukaan kävely ja pyöräily yleistyivät sekä pääkaupunkiseudun että kehyskuntien asukkaiden keskuudessa. Henkilöautolla ja joukkoliikenteellä tehtyjen matkojen määrä henkeä kohti ei juuri muuttunut.
Kestävien kulkumuotojen palvelutaso on parantunut. Metron läntinen osuus otettiin käyttöön marraskuussa 2017, ja metron uuden osuuden liityntäliikenne käynnistyi tammikuussa 2018. Koko metron yhteisellä osuudella liikennöidään 2,5 minuutin ja haaroilla 5 minuutin vuorovälillä. Syksyllä 2018 käyttöönotetut, metroa täydentävät suorat bussilinjat leikkasivat metron maksimikuormaa.
Kaikki HSL-lähijunaliikenne ajetaan uudella Sm5-junakalustolla, jota on käytössä 81 yksikköä. Kaupunkipyörät ovat saavuttaneet huikean suosion. Kaudella 2018 kaupunkipyörillä poljettiin kolme miljoonaa matkaa.
MAL-sopimuksen mukaisten liikenneinvestointien toteutus on myös edennyt hyvin. Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen on käynnistynyt. Klaukkalan ohikulkutien rakentaminen aloitettiin helmikuussa 2019 ja tie valmistuu liikenteelle syksyllä 2021.
Saavutettavuus joukkoliikenteellä on parantunut eniten metron asemien lähellä. Metron läntisen osuuden liityntäliikenteen vaikutusalueella matka-aikasaavutettavuus on heikentynyt, mutta tilanne voi muuttua, kun metron jatko Matinkylästä Kivenlahteen valmistuu. Matka-aikasaavutettavuuteen keskeisesti vaikuttavat bussien ajoajat ovat HSL-alueella myös vähitellen kasvaneet ruuhkautumisen ja kasvaneiden matkustajamäärien vuoksi.
Liityntäpysäköinti-investointeja ei ole onnistuttu edistämään MAL-sopimuksen tavoitteiden mukaisesti. Laki liikenteen palveluista ja lain vaatimukset liityntäpysäköinnin järjestäjille ovat myös aiheuttaneet Helsingin seudun kunnissa hämmennystä. Huhtikuun alusta voimaan tullut lainmuutos edellyttää, että julkisen liikenteen liityntäpysäköinnin tarjoajat tarjoavat sitä tasapuolisin ehdoin kaikkien liikkumis-ja yhdistämispalvelujen asiakkaille. Tämä voi johtaa siihen, että suosittuja liityntäpysäköintialueita alkavat käyttää muut kuin joukkoliikenneasiakkaat.
HSL-alueella on noin sata liityntäpysäköintialuetta. Niistä 11:tä voi käyttää vain HSL-kortilla voimassa olevalla lipulla. Liityntäpysäköintipaikoille pääsee tämän vuoden aikana tunnistautumaan myös HSL-sovelluksella, sillä HSL asentaa kortinlukijoiden rinnalle QR-lukijat. Tämän jälkeen nämä liityntäpysäköintipaikat ovat sekä HSL:n mobiililippuasiakkaiden että niiden käyttäjien käytössä, jotka ovat hankkineet kyseisen matkalipun muun liikkumis- tai yhdistämispalvelun kautta.
Myös MAL-sopimuksen asumisen ja maankäytön tavoitteet on saavutettu hyvin. Helsingin seudulle on valmistunut asuntoja ennätystahtia. Sopimuskaudella 2016-2019 koko seudun asuntotuotantotavoite ylitetään: seudulle valmistuu yhteensä yli 63 000 asuntoa. Asuntoja on rakennettu pääsääntöisesti saavutettavuuden ja yhdyskuntarakenteen kannalta hyville alueille.
Uutta asumiseen asemakaavoitettua kerrosalaa vuosina 2016–2018 hyväksyttiin 4,4 miljoonaa kerrosneliömetriä, 96 % tavoitteesta, ja voimaan tuli 4,5 miljoonaa kerrosneliömetriä, 98 % keskimääräisestä vuositavoitteesta.
MAL 2019 –suunnitelma on hyväksytty ja uuden MAL-sopimuksen valmistelu on käynnissä
Nyt seudulla valmistellaan uutta valtion ja kuntien välistä maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimusta kaudelle 2020-2023.
Sopimuksen pohjana on tänä keväänä valmistunut ja seudun päätöksenteossa hyväksytty MAL 2019 –suunnitelma. Suunnitelma kertoo samalla seudun lähtökohdat ensimmäiselle 12-vuotiselle valtakunnalliselle liikennejärjestelmäsuunnitelmalle, jota valmistellaan liikenne- ja viestintäministeriön johdolla tämän ja ensi vuoden aikana.
”Ihmisten arki levittäytyy kuntarajoista piittaamatta ympäri Helsingin seutua. Seutu kasvaa voimakkaasti. Yhteisellä maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelulla saamme siitä kaiken hyödyn irti. Kestävästi suunnitellusta ja toteutetusta kasvusta hyötyvät sekä nykyiset että tulevat metropolialueen asukkaat”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.
Yhteyshenkilöt
HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puhelin: 050 565 8884
HSL:n liikennejärjestelmä ja tutkimukset -osaston johtaja Sini Puntanen, puhelin: 040 501 3362
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme