HSL Helsingin seudun liikenne

Helsingin seudun nuoret työikäiset käyttävät entistä enemmän kestäviä kulkutapoja

Jaa

Helsingin seudun syksyn 2018 Liikkumistutkimus kertoo, että kestävien kulkutapojen käyttö yleistyi erityisesti 30–44-vuotiaiden joukossa vuoteen 2012 verrattuna. HSL:n ja Helsingin seudun kuntien yhdessä toteuttaman tutkimuksen loppuraportti on juuri ilmestynyt.

Kävely ja pyöräily olivat syksyn 2018 Liikkumistutkimuksen mukaan entistä suositumpia kulkutapoja Helsingin seudulla. Tämän vuoksi kestävien kulkutapojen osuus seudun asukkaiden tekemistä matkoista kasvoi. Syksyllä 2018 kestävillä kulkutavoilla eli joukkoliikenteellä, pyöräillen tai kävellen tehtiin 60 prosenttia matkoista, kun syksyllä 2012 osuus oli 57 prosenttia. Kestävien kulkutapojen osuus kasvoi lähes kaikissa Helsingin seudun kunnissa.

Huomionarvoista on etenkin se, että seudun 30–44-vuotiaat asukkaat pyöräilivät enemmän ja autoilivat vähemmän kuin syksyllä 2012. 

”Ruuhkavuosiaan elävät työikäiset autoilevat tyypillisesti paljon, joten automatkojen väheneminen ja kestävien kulkutapojen käytön kasvu tässä ryhmässä on myönteinen yllätys”, tutkija Elina Brandt HSL:stä sanoo. 

Naiset käyttivät joukkoliikennettä ja tekivät kävelymatkoja enemmän kuin miehet. Miehet puolestaan autoilivat ja pyöräilivät ahkerammin kuin naiset. Kävely ja pyöräily yleistyivät sekä naisilla että miehillä.

Eri kulkumuotojen yhdistäminen matkalla ei tutkimuksen mukaan ole kovin tavallista, sillä 81 prosenttia matkoista tehtiin vain yhdellä kulkutavalla. Joukkoliikennematkat sisälsivät useimmiten myös kävelyä, kun taas joukkoliikenteen yhdistäminen pyöräilyyn tai autoiluun oli harvinaisempaa. 

Helsingin seudun asukkaiden joukkoliikennematkoista 73 prosenttia tehtiin ilman vaihtoja. Tavallisin tapa vaihtaa oli siirtyä bussista metroon tai toisinpäin. 

Vastaajat myös arvioivat tekemiensä matkojen sujuvuutta. Kaikkein sujuvimpia olivat kävely- ja pyörämatkat. 

Matkalla kotiin 

Tutkimus selvitti myös matkojen alku- ja loppupäätä. Suurin osa matkoista alkoi kotoa ja koti oli myös yleisin määränpää. Toiseksi yleisin matkan alku- tai päätepiste oli ostos- tai asiointipaikka. 

Helsingin seudun asukkaat käyttivät matkoihin 82 minuutta ja kulkivat 24,5 kilometriä arkivuorokaudessa henkeä kohti. Matkojen keskipituus oli 7,1 kilometriä.

Pääkaupunkiseudun asukkaiden matkat olivat keskimäärin 6,2 kilometrin pituisia, kuin kehyskuntien asukkaiden matkojen keskipituus oli 10,3 kilometriä. 

HSL kutsui Liikkumistutkimukseen noin 39 000 satunnaisesti väestörekisteristä valittua seitsemän vuotta täyttänyttä Helsingin seudun asukasta. Heistä lähes 11 000 osallistui tutkimukseen pitäen matkapäiväkirjaa liikkumisistaan yhden päivän ajan. Tulokset yleistettiin laajennuskertoimien avulla koskemaan kaikkia seudun asukkaita.

HSL toteutti Liikkumistutkimuksen yhdessä Helsingin seudun kuntien kanssa. Tutkimuskuntia olivat pääkaupunkiseudun kunnat Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa sekä kehyskunnat Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Siuntio, Tuusula ja Vihti.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liikennetutkija Elina Brandt, HSL, puh. 040 504 2930, elina.brandt@hsl.fi
Erikoistutkija Pekka Räty, HSL, puh. 040 738 6559, pekka.raty@hsl.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.11.201926.11.2019 15:41:14 EETTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kalusto- ja varikkohankinnan valmistelu Halliitus päätti käynnistää uusien lähijunien hankintaa valmistelevat toimet yhdessä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa. Hallitus myös valtuutti toimitusjohtajan käynnistämään tarvittavan selvitykset muun muassa junien ominaisuuksiin ja lukumäärään sekä varikkoratkaisuihin liittyen. Junien hankinnan käynnistämistä ja varikkoratkaisua koskevat hankepäätösesitykset tuodaan hallituksen käsiteltäväksi vuoden 2020 loppuun mennessä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Bussiliikenteen tarjouskilpailun 49/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita kilpailukohteiden 260 ja 261 voittajaksi Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n. Yhtiö alkaa liikennöidä linjoja 562 ja 587 elokuusta 2020 alkaen, linjoja 75, 77 ja 79N elokuusta 2021 alkaen (kohde 260) sekä linjaa 55 vuoden 2021 alusta (kohde 261). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Liikennöinnin yksinoikeuden myöntäminen tarjousk

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme