HSL Helsingin seudun liikenne

Helsingin seudun nuoret työikäiset käyttävät entistä enemmän kestäviä kulkutapoja

Jaa

Helsingin seudun syksyn 2018 Liikkumistutkimus kertoo, että kestävien kulkutapojen käyttö yleistyi erityisesti 30–44-vuotiaiden joukossa vuoteen 2012 verrattuna. HSL:n ja Helsingin seudun kuntien yhdessä toteuttaman tutkimuksen loppuraportti on juuri ilmestynyt.

Kävely ja pyöräily olivat syksyn 2018 Liikkumistutkimuksen mukaan entistä suositumpia kulkutapoja Helsingin seudulla. Tämän vuoksi kestävien kulkutapojen osuus seudun asukkaiden tekemistä matkoista kasvoi. Syksyllä 2018 kestävillä kulkutavoilla eli joukkoliikenteellä, pyöräillen tai kävellen tehtiin 60 prosenttia matkoista, kun syksyllä 2012 osuus oli 57 prosenttia. Kestävien kulkutapojen osuus kasvoi lähes kaikissa Helsingin seudun kunnissa.

Huomionarvoista on etenkin se, että seudun 30–44-vuotiaat asukkaat pyöräilivät enemmän ja autoilivat vähemmän kuin syksyllä 2012. 

”Ruuhkavuosiaan elävät työikäiset autoilevat tyypillisesti paljon, joten automatkojen väheneminen ja kestävien kulkutapojen käytön kasvu tässä ryhmässä on myönteinen yllätys”, tutkija Elina Brandt HSL:stä sanoo. 

Naiset käyttivät joukkoliikennettä ja tekivät kävelymatkoja enemmän kuin miehet. Miehet puolestaan autoilivat ja pyöräilivät ahkerammin kuin naiset. Kävely ja pyöräily yleistyivät sekä naisilla että miehillä.

Eri kulkumuotojen yhdistäminen matkalla ei tutkimuksen mukaan ole kovin tavallista, sillä 81 prosenttia matkoista tehtiin vain yhdellä kulkutavalla. Joukkoliikennematkat sisälsivät useimmiten myös kävelyä, kun taas joukkoliikenteen yhdistäminen pyöräilyyn tai autoiluun oli harvinaisempaa. 

Helsingin seudun asukkaiden joukkoliikennematkoista 73 prosenttia tehtiin ilman vaihtoja. Tavallisin tapa vaihtaa oli siirtyä bussista metroon tai toisinpäin. 

Vastaajat myös arvioivat tekemiensä matkojen sujuvuutta. Kaikkein sujuvimpia olivat kävely- ja pyörämatkat. 

Matkalla kotiin 

Tutkimus selvitti myös matkojen alku- ja loppupäätä. Suurin osa matkoista alkoi kotoa ja koti oli myös yleisin määränpää. Toiseksi yleisin matkan alku- tai päätepiste oli ostos- tai asiointipaikka. 

Helsingin seudun asukkaat käyttivät matkoihin 82 minuutta ja kulkivat 24,5 kilometriä arkivuorokaudessa henkeä kohti. Matkojen keskipituus oli 7,1 kilometriä.

Pääkaupunkiseudun asukkaiden matkat olivat keskimäärin 6,2 kilometrin pituisia, kuin kehyskuntien asukkaiden matkojen keskipituus oli 10,3 kilometriä. 

HSL kutsui Liikkumistutkimukseen noin 39 000 satunnaisesti väestörekisteristä valittua seitsemän vuotta täyttänyttä Helsingin seudun asukasta. Heistä lähes 11 000 osallistui tutkimukseen pitäen matkapäiväkirjaa liikkumisistaan yhden päivän ajan. Tulokset yleistettiin laajennuskertoimien avulla koskemaan kaikkia seudun asukkaita.

HSL toteutti Liikkumistutkimuksen yhdessä Helsingin seudun kuntien kanssa. Tutkimuskuntia olivat pääkaupunkiseudun kunnat Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa sekä kehyskunnat Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Siuntio, Tuusula ja Vihti.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liikennetutkija Elina Brandt, HSL, puh. 040 504 2930, elina.brandt@hsl.fi
Erikoistutkija Pekka Räty, HSL, puh. 040 738 6559, pekka.raty@hsl.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n liikennöintisuunnitelma 2020-2021: tiheämpää raideliikennettä, uusi yhteys Tapiolasta Espoon keskukseen21.1.2020 12:47:21 EETTiedote

HSL:n juna- ja metroliikenne tihenee syksyllä 2020, ja Tapiolan ja Espoon keskuksen väliset yhteydet paranevat. Lisäksi HSL:n viides runkobussilinja aloittaa liikenteessä, kun linja 235 muuttuu linjaksi 200. Pienempiä muutoksia tapahtuu myös muualla HSL-alueella. Liikennöintisuunnitelma 2020-2021 on voimassa kesäliikenteen 2020 alusta vuoden 2021 kesäliikenteen alkuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 21.1.202021.1.2020 12:20:16 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2020–2021 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2020–2021. Suunnitelma käsittää kesäliikenteen alusta 2020 talviliikenteen loppuun 2021 Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuvat suuret muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti maksaa ympäristöbonusta tällä kilpailukierroksella päästöjä alentavista biodieselin, bioetanolin ja biokaasun käytöstä yhteensä 2 121 494 euroa (+alv) ajalle 1.2.2020–31.1.2021. Bonus jakautui liikennöitsijöittäin seuraavasti: Helsingin Bussiliikenne Oy 56 000 (+alv), Nobina Finland Oy 1 150 944 euroa (+alv), Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab 914 550 euroa (+alv). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Sähköbussien latauspalvelujen tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun sähköbussien latauspalvelujen järjestämiseksi Helsin

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme