Helsingin seudun nuoret työikäiset käyttävät entistä enemmän kestäviä kulkutapoja
Kävely ja pyöräily olivat syksyn 2018 Liikkumistutkimuksen mukaan entistä suositumpia kulkutapoja Helsingin seudulla. Tämän vuoksi kestävien kulkutapojen osuus seudun asukkaiden tekemistä matkoista kasvoi. Syksyllä 2018 kestävillä kulkutavoilla eli joukkoliikenteellä, pyöräillen tai kävellen tehtiin 60 prosenttia matkoista, kun syksyllä 2012 osuus oli 57 prosenttia. Kestävien kulkutapojen osuus kasvoi lähes kaikissa Helsingin seudun kunnissa.
Huomionarvoista on etenkin se, että seudun 30–44-vuotiaat asukkaat pyöräilivät enemmän ja autoilivat vähemmän kuin syksyllä 2012.
”Ruuhkavuosiaan elävät työikäiset autoilevat tyypillisesti paljon, joten automatkojen väheneminen ja kestävien kulkutapojen käytön kasvu tässä ryhmässä on myönteinen yllätys”, tutkija Elina Brandt HSL:stä sanoo.
Naiset käyttivät joukkoliikennettä ja tekivät kävelymatkoja enemmän kuin miehet. Miehet puolestaan autoilivat ja pyöräilivät ahkerammin kuin naiset. Kävely ja pyöräily yleistyivät sekä naisilla että miehillä.
Eri kulkumuotojen yhdistäminen matkalla ei tutkimuksen mukaan ole kovin tavallista, sillä 81 prosenttia matkoista tehtiin vain yhdellä kulkutavalla. Joukkoliikennematkat sisälsivät useimmiten myös kävelyä, kun taas joukkoliikenteen yhdistäminen pyöräilyyn tai autoiluun oli harvinaisempaa.
Helsingin seudun asukkaiden joukkoliikennematkoista 73 prosenttia tehtiin ilman vaihtoja. Tavallisin tapa vaihtaa oli siirtyä bussista metroon tai toisinpäin.
Vastaajat myös arvioivat tekemiensä matkojen sujuvuutta. Kaikkein sujuvimpia olivat kävely- ja pyörämatkat.
Matkalla kotiin
Tutkimus selvitti myös matkojen alku- ja loppupäätä. Suurin osa matkoista alkoi kotoa ja koti oli myös yleisin määränpää. Toiseksi yleisin matkan alku- tai päätepiste oli ostos- tai asiointipaikka.
Helsingin seudun asukkaat käyttivät matkoihin 82 minuutta ja kulkivat 24,5 kilometriä arkivuorokaudessa henkeä kohti. Matkojen keskipituus oli 7,1 kilometriä.
Pääkaupunkiseudun asukkaiden matkat olivat keskimäärin 6,2 kilometrin pituisia, kuin kehyskuntien asukkaiden matkojen keskipituus oli 10,3 kilometriä.
HSL kutsui Liikkumistutkimukseen noin 39 000 satunnaisesti väestörekisteristä valittua seitsemän vuotta täyttänyttä Helsingin seudun asukasta. Heistä lähes 11 000 osallistui tutkimukseen pitäen matkapäiväkirjaa liikkumisistaan yhden päivän ajan. Tulokset yleistettiin laajennuskertoimien avulla koskemaan kaikkia seudun asukkaita.
HSL toteutti Liikkumistutkimuksen yhdessä Helsingin seudun kuntien kanssa. Tutkimuskuntia olivat pääkaupunkiseudun kunnat Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa sekä kehyskunnat Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Siuntio, Tuusula ja Vihti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liikennetutkija Elina Brandt, HSL, puh. 040 504 2930, elina.brandt@hsl.fi
Erikoistutkija Pekka Räty, HSL, puh. 040 738 6559, pekka.raty@hsl.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme