Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 13.4.2018

Hallitus päätti muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Vuosille 2019 - 2028 ajoittuvissa ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019 - 2021 yhteydessä.

Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista:
- Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden työmaavalvojaksi valittiin Ramboll CM Oy
- Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka tilataan Skanska Infra Oy:ltä
- Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy.

Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen.

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista.

Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat:

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala
www.hsy.fi

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.8.201814.8.2018 14:45Tiedote

Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelman 2018-2022 hyväksymisestä ja sekajätteiden keräyksen ja kuljetuksen hankinnasta Pohjois-Espooseen ja Kauniaisiin. Hallitus päättää myös lausunnosta lakiluonnokseen jätelain muuttamisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2018. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.8.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoiston häiriö helpottumassa – typpi poistuu jo lähes 80-prosenttisesti6.8.2018 16:19Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamossa kaksi viikkoa jatkunut biologisen typenpoiston häiriö jatkuu yhä. Typenpoisto on kuitenkin saavuttamassa 80 % tason, joka on Viikinmäen jätevedenpuhdistamon ympäristöluvan mukainen vaatimus. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto palautuvat päivä päivältä. Normaalitilassa typenpoisto on yli 90 %, johon päästäneen tämän viikon aikana. Häiriötilanne käynnistyi maanantaina 23.7.2018 noin klo 03.00 ja sen selvittäminen aloitettiin välittömästi. Häiriön arvioidaan johtuvan tuntemattomasta teollisuuden kemikaalipäästöstä, joka on tappanut typenpoistosta vastaavia nitrifikaatiobakteereita. Prosessi toipuu sitä mukaa kun bakteerit lisääntyvät. Häiriöstä johtuen typpikuorma vesistöön kasvoi huomattavasti. Jätevedenpuhdistamon muu biologinen puhdistusprosessi toimii kuitenkin normaalisti, kuten myös kemiallinen fosforinpoisto. Muita vaikutuksia typpikuorman kasvun lisäksi ei arvioida olevan. Varsinaisen häiriötilanteen voi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoisto normalisoitumassa hiljalleen1.8.2018 16:12Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamon biologisen typenpoiston vakava häiriö jatkuu ja typenpoistoteho on edelleen merkittävästi tavallista heikompi. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto ovat kuitenkin elpymässä hiljalleen. Typenpoistoaste on tänään keskiviikkona 45 % ja se paranee päivä päivältä nitrifikaation elpyessä. Häiriön aikana typenpoistoaste oli matalimmillaan vain 20 %, kun se Viikinmäessä on normaalitilassa yli 90 %.