Helsingin seurakuntayhtymältä lähetystyöhön ja kansainväliseen apuun lähes 3 miljoonaa euroa

Helsingin yhteinen kirkkovaltuusto päätti 10.10., että lähetystyöhön ja kansainväliseen apuun myönnettävä määräraha vuosina 2020–23 säilyy ennallaan: vuosittainen avustussumma on 2 920 000 euroa. Määräraha keskitetään neljälle järjestölle.

Lähetykseen ja kansainväliseen diakoniaan varattava määräraha vastaa noin kolmea prosenttia helsinkiläisjäsenten maksamasta kirkollisverosta.

Määrärahan kokonaissummasta osoitetaan Kirkon Ulkomaanavulle lähes 20 prosenttia, Suomen Lähetysseuralle 53 prosenttia, Suomen Pipliaseuralle lähes 6 prosenttia ja Medialähetys Sanansaattajille (Sansa) 4 prosenttia. Loput noin 17 prosenttia varataan yhteisen kirkkoneuvoston käytettäväksi niin sanottuihin kohdennettuihin avustuksiin.

”Kohdennetut avustukset tarkoittavat esimerkiksi katastrofiapua tai kohteita, jotka Helsingin seurakunnat valitsevat itse. Tämäkin apu ja tuki menee perille yhteistyöjärjestöjemme kautta”, yhteisen seurakuntatyön johtaja Stefan Forsén sanoo.

Sansa mukaan kumppaniksi

Viime vuosina helsinkiläisten tukea on myönnetty yhteisistä varoista kolmelle yhteistyökumppanille. Nyt siis Medialähetys Sanansaattajat on jälleen mukana Helsingin seurakuntayhtymän avustuksen saajissa tauon jälkeen.

”Helsingin seurakuntayhtymän keskeisenä kriteerinä on myöntää avustukset sellaisille järjestöille, jotka ovat toiminnassaan sitoutuneet tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusperiaatteiden noudattamiseen. Käytämme helsinkiläisten yhteisiä rahoja, ja linjaustemme tulee heijastaa jäsentemme arvoja”, sanoo yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtaja Hanna Mithiku.

Stefan Forsén taustoittaa, että sähköiseen mediaan keskittyvä Sansa täydentää Helsingin lähetystyökuviota hyvinSansa täyttää nyt ne kriteerit, joita kumppaneiltamme edellytämme. Sansa tekee myös yhteistyötä niin Suomen Lähetysseuran, Pipliaseuran kuin Kirkon Ulkomaanavunkin kanssa.

Päätös neljän järjestön tukemisesta syntyi äänin 59-17. Kokouksessa tehty ja äänestyksessä hävinnyt vastaehdotus olisi myöntänyt tukirahaa kaikille kirkon seitsemälle viralliselle lähetysjärjestölle ja Kirkon Ulkomaanavulle.

Yhteisten lähetysmäärärahojen lisäksi seurakunnat tukevat valitsemiaan järjestöjä ja kohteita taloudellisesti esimerkiksi nimikkolähettiyhteistyöllä, myyjäisillä ja kolehtituotoilla.

Helsinki jatkaa Kirkon mediasäätiön tukemista

Lisäksi Helsingin seurakunnat jatkaa Kirkon mediasäätiön tukemista vuosina 2020–2022 vuosittain 58 000 eurolla. Kirkon mediasäätiö tehtävänä on tukea kirkon arvojen mukaisen ohjelmatuotantoa ja sen välittämistä koko maan tavoittavassa mediassa. Säätiön toiminta perustuu seurakunnilta ja seurakuntayhtymiltä sekä kirkkohallitukselta saatuun taloudelliseen tukeen. Helsingin seurakunnat on yksi säätiön perustajajäsenistä.

Lisätiedot: Yhteisen seurakuntatyön johtaja Stefan Forsén, p. 09 2340 2500, stefan.forsen@evl.fi

Medialähetys Sanansaattajat saa taas avustusta Helsingin seurakuntayhtymältä. Kuva: Medialähetys Sanansaattajat