Torikorttelit / Helsingin Leijona OyTorikorttelit / Helsingin Leijona Oy

Helsingin suurin ja vanhin joulutori Tuomaan Markkinat avautuu 2.12. – Joulutorilla pääsee nyt saunaan

Tuomaan Markkinat tuo viereisissä Torikortteleissa vuosia kävijät hurmanneen joulusaunan Senaatintorille. Markkinat avaa lauantaina 2. joulukuuta pormestari Jan Vapaavuori. Viime vuonna 350 000 kävijää houkutellut kaupunkilaisten ja matkailijoiden rakastama Tuomaan Markkinat on avoinna 2.–22.12.2017, arkisin klo 11–20 ja viikonloppuisin klo 10–19.

Tuomaan Markkinat jälleen Senaatintorilla 2. joulukuuta alkaen. Kuva: Jussi Hellsten

Helsingin suurin ja vanhin ulkoilmassa järjestettävä joulutori Tuomaan Markkinat tuo jälleen joulumielen ihmisten sydämiin. Avajaisia vietetään lauantaina 2.12., kun Helsingin pormestari Jan Vapaavuori avaa markkinat klo 10. Tuomaan Markkinoiden joulusaunan puukiuas sihahtaa ensimmäistä kertaa klo 12, ja Kauneimmat Joululaulut kajahtavat ilmoille iltapäivällä. Viime vuonna kaikkien aikojen ennätyksen 350 000 kävijällä tehnyt Tuomaan Markkinat kutsuu viihtymään ilman ostopakkoa.

Tuomaan Markkinoiden joulusauna ja saunapiha

Suomalaiset saunat ja helsinkiläiset julkiset saunat ovat maailmalla nosteessa. Torikortteleissa kaupungintalon sisäpihalla neljässä vuodessa ilahtuneita kaupunkilaisia ja matkaajia lauteilleen houkutelleen joulusaunan ilosanoma levisi vuosi sitten Aasiaa ja Yhdysvaltoja myöten. Lempeissä löylyissä koettava rauha ja hyvä tahto ihmisten kesken on nyt mahdollista kokea Tuomaan Markkinoilla, kun uusi vanha perinne saadaan joulutorille. Vilvoitellessa voi ihastella upeaa Tuomiokirkkoa. Puulämmitteisen saunamökin löylyjä ja saunarauhaa vahtii tänäkin vuonna saunamajuri Kari Virtanen. Koska saunan päälle kuuluu nauttia virvoke, saunapihalle avautuu maineikkaiden Kyrö Distilleryn ja Ruosniemen Panimon Joulusaunabaari.

Syö, juo ja vietä aikaa

Tuskin millään toisella eurooppalaisella joulutorilla syödään kaupungin kovimpien ravintoloiden ruokaa jouluun sovitettuna. Anniskelualuetta kokonaisuudessaan olevien Ruokapihojen pääravintolat eivät esittelyä kaipaa: toisessa makunautintoja tarjoilee Vuoden Ravintola 2017 Grön ja toisessa Kallion ylpeys, Tuomaan Markkinoilta tuttu Kolmon3n.

Tämän vuoden uutuus markkinoilla on lava, jonka ohjelma aina nukketeatterista joululaulukonsertteihin virittää joulun tunnelmaan. Vanhanajan karuselli pyörii jälleen joulutorin sydämessä ja joulupukki on markkinoilla tavattavissa päivittäin.

Lahjaostoksia

Tuomaan Markkinoiden 133 mökkiin asettuu kuhunkin pientuottaja tai artesaani – joihinkin kaksi. Tällaista kattausta perinteisistä käsitöistä, kuten himmeleistä ja tervakynttilöistä, modernimpiin koruihin ja design-esineisiin ei löydy muualta! Markkinoiden eturivistä löytyvät joulumyymälöineen suositut Makia, Costo ja Stockmann Herkku – aineettomia lahjoja etsivät suuntaavat Nukketeatteri Sampon kojulle ja Korkeasaaren joulupuotiin, josta löytyy muun muassa suosittuja vuosikortteja.

Joulukorttelit

Yhdessä historiallisten Torikortteleiden kanssa Tuomaan Markkinat luo Helsingin joulun tunnelmallisimman näyttämön valoineen, tuoksuineen ja kohtaamisineen. Helsingin uusi joulukaupunki on inspiroivia pop upeja, joululounaita, kaupunginmuseon joulu ja paljon muuta.

Euroopan kiinnostavin joulukaupunki on täällä!

####

www.tuomaanmarkkinat.fi
www.torikorttelit.fi
Tuomaan Markkinat -video (tuotanto: Veli Creative)
Pressimateriaali
- Vastaava tuottaja Isabella Rossi, isabella.rossi@torikorttelit.fi, 050 544 3212, viestintäpäällikkö Sanna Paakkanen, sanna.paakkanen@torikorttelit.fi, 050 359 5972

####

Tuomaan Markkinat Facebookissa
Tuomaan Markkinat Instagramissa: @tuomaanmarkkinat
#helsinkichristmasmarket
#tuomaanmarkkinat

Torikorttelit Facebookissa
Torikorttelit Instagramissa: @torikorttelit
#torikorttelit
#uusijoulukaupunki

Torikortteleissa neljä joulua ihastuttanut joulusauna saadaan nyt Tuomaan Markkinoille. Kuva: Jussi Hellsten
Torikortteleiden ja Tuomaan Markkinoiden muodostama uusi joulukaupunki on pullollaan tunnelmaa, joulun makuja ja tuoksuja, persoonallisia liikkeitä ja kiiteltyjä ravintoloita. Kuva: Jussi Hellsten
Tuomaan Markkinoiden karuselli on joulutorin sydän. Kuva: Jussi Hellsten

Sofiankatu 4 A/PL 4
00099 Helsingin kaupunki

Tuomaan Markkinoiden koordinointi siirtyi vuonna 2014 Helsingin Leijona Oy:lle, joka vetää myös Torikorttelit-hanketta. Näiden kahden idyllisen alueen yhteys rakentaa Tuomiokirkon ja Kauppatorin väliin Helsingin uutta joulukaupunkia.

Tuomaan Markkinoiden vuonna 2014 uudistuneesta ilmeestä vastaa suunnittelija Linda Bergroth. Helsinkiläisyys nousee esiin muun muassa mökkien värityksessä, joka noudattelee ympäröivien rakennusten värimaailmaa.

Sofiankatu 4:n uudistetut salit kaupunkilaisten nähtävillä – Torikortteleiden alkusyksyssä yövyttävä installaatio, näyttelyitä, Katujuhlat ja kaupunkifestivaaleja10.8.2017 16:13Tiedote

KOTI-installaatio kutsuu kaupunkilaisia tutustumaan Torikortteleiden sydämessä sijaitsevan Sofiankatu 4:n uusittuihin saleihin keskiviikosta 16.8. alkaen kuukauden ajan. KOTI aloittaa Torikortteleissa alkusyksyn kulttuurikimaran, joka on Torikortteleiden oman Katujuhlan lisäksi täynnä uusia tapahtumia.

Torikorttelit kukkii kesällä kulttuuria ja kauniita terasseja18.5.2017 13:45Tiedote

Kauppatorin ja Senaatintorin välissä sijaitsevien Torikortteleiden kymmenen vuotta kestäneet remontit ovat ohi tänä kesänä. Entisiin hallintokortteleihin on remontoitu 12 000 m2 uutta toimitilaa ja avattu 3000 m2 sisäpihoja. Alueelta on löytänyt paikkansa moni kiinnostava toimija, ja vanhan keskustan vetovoimassa on tapahtunut aivan uudenlainen käänne. Torikortteleiden, Allas-merikylpylän ja Kanavarannan uuden ravintolakeskittymän kokonaisuus on muuttanut merellisen kantakaupungin meininkiä huomattavasti.