Helsingin Uiva venenäyttely esittelee veneilyn koko kirjon Lauttasaaressa elokuussa

Venealan Keskusliitto Finnboat järjestää 44. Helsingin Uivan Venenäyttelyn 19.–22.8.2021 tuttuun tapaan HSK:n kerhosatamassa Lauttasaaressa. Veneilyn suosio on huipussaan ja tapahtumajärjestelyt ovat edenneet vauhdilla.

Uiva Flytande 2020

Helsingin Uiva venenäyttely on viime vuosina kasvanut venenäyttelystä koko perheen kesätapahtumaksi, johon tullaan koko päiväksi viihtymään perheen ja ystävien kanssa. Korona-aika on nostanut veneilyn suosion poikkeuksellisen korkealle ja tämä näkyy myös näyttelyssä.

Turvallisuudesta ei poikkeusaikana tingitä

Tapahtuman järjestelyt toteutetaan tartuntatautilain 58 c §:n, Opetus- ja kulttuuriministeriön Vastuullinen tapahtuma -periaatteiden ja Aluehallintoviraston ohjeistuksen puitteissa. Tapahtumavieraat saavat halutessaan esim. maskin ja kertakäyttökäsineet tapahtumavierailun ajaksi. Myös käsien puhdistamiseen on mahdollisuus useammassa pisteessä.

”Olemme toteuttaneet kahden koronavuoden aikana turvallisesti jo kolme tapahtumaa ulkotiloissa, joten järjestelyt sujuvat kokemuksella. Yli kahden hehtaarin kokoinen merenranta-alue tarjoaa todella väljät tilat turvalliselle ulkotapahtumalle. Merenrannalla raikas merituuli hoitaa ilmanvaihdon, mutta toivomme luonnollisesti, että sairaana ei tapahtumaan tulla ollenkaan”, kertoo Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

Kattava venevalikoima, vesielämää ja veneiden koeajoja

”Uivassa näyttelyssä on jokaiselle vesillä viihtyvälle jotakin. Suomalaisten suosikkeja, moottoriveneitä, on todella laaja valikoima, mutta näyttely on myös Suomessa ainutlaatuinen tapahtuma nähdä valikoima uusia purjeveneitä purjehduskunnossa. Kalastuslaiturilla esitellään kalastusvarusteltuja veneitä sekä tarvikkeiden viimeisimmät uutuudet. Venemarkkinat ovat tänä vuonna kehittyneet erittäin mielenkiintoisiksi poikkeuksellisen voimakkaan kysynnän ja useiden venemerkkien maahantuonti- ja jälleenmyyntikentän muutosten johdosta. Näin ollen Helsingin Uivassa voi tutustua myös venemerkkeihin, joita ei ole pitkään aikaan tai jopa koskaan nähty Suomessa”, Pajusalo jatkaa.

Helsingin Uiva Venenäyttely tarjoaa Suomessa ainutlaatuisen mahdollisuuden koeajaa veneitä näyttelytilaisuudessa. Suomen laajin valikoima veneitä on koeajettavissa perjantaina 20.8. iltapäivällä, jolloin useat näytteilleasettajat tarjoavat näyttelyveneitä yleisön koeajettaviksi: näin kattavaa venemerkkien ja mallien koeajomahdollisuutta ei Suomessa ole missään muualla. Veneiden koeajot suositellaan tehtäväksi perhekunnittain tai sillä seurueella, kenen kanssa tapahtumaan on tultu.

Näkemistä, kokemista ja tekemistä koko perheelle

Tämän vuoden erikoisteemoja ovat Itämeren suojelu ja sähköpropulsioratkaisut. Pelasta Itämeri -palkinto jaetaan UIVA:n avajaispäivänä ja ohjelmalavalla on runsaasti esittelyjä sähköpropulsioista eri käyttötarkoituksiin. Helsingin Uivassa Venenäyttelyssä on tuttuun tapaan myös esityksiä maailman meriltä ja paikalla on muun muassa Super Happy Sailor Ari Huusela kertomassa Vendée Globe -maailmanympäripurjehduksestaan.

Näyttelyalueella on tuttuun tapaan monipuolista ohjelmaa, koeajoja sekä erilaisia näytöksiä ja esityksiä koko perheelle. Ohjelmia seuratessa voi nauttia maittavaa ruokaa keskusaukion ravintolasta ja street food -ruokarekoista.

Uivan venenäyttelyn lehdistötilaisuus järjestetään torstaina 19.8. Klo 11 ravintola Blue Peterissä. Median edustajia pyydetään ilmoittautumaan lehdistötilaisuuteen ennakkoon akkreditoitumisen yhteydessä.

Uiva Flytande 2019
Uiva Flytande 2019