Helsingin uudenvuoden ilotulitukset joudutaan perumaan tuuliolosuhteiden takia

Uudenvuodenaaton päivä on alkanut Helsingissä tuulisissa olosuhteissa. Puuskittaista ja voimakasta tuulta on luvassa koko illaksi ja yöksi. Vuodenvaihtumisen ilotulitus joudutaan perumaan turvallisuuden takaamiseksi.
Uudenvuoden ilotulitukset toteutuivat Kansalaistorilla vuonna 2019. Kuva: Anniina Nissinen

Helsingin uuudenvuoden juhlaa juhlitaan tänään lauantaina 31. joulukuuta Kansalaistorilla klo 17.30 alkaen lasten tapahtuman ja klo 22.15 alkaen illan suurkonsertin tiimoilta. Tapahtumat toteutuvat suunnitellun mukaisesti, mutta sekä lasten tapahtuman lopettava pienempi ilotulitus klo 18 että suurkonsertin loppuun klo 00 suunniteltu pääilotulitus joudutaan perumaan. Tuuliolosuhteet eivät takaa turvallisen ilotulituksen toteuttamista. Juhlijoiden ja muiden kaupunkilaisten turvallisuuden takaaminen on tapahtumajärjestäjälle ensiarvoisen tärkeää.

“Ilotulituksiin liittyy aina tuuliriski. Korkealle ammutut panokset tulevat myös alas, joten keskellä kaupunkia tilanne on aina hankala. Nyt kävi näin, mutta turvallisuus ennen kaikkea”, tapahtuman toteuttamisesta vastaava Helsingin tapahtumasäätiön toimitusjohtaja Stuba Nikula pahoittelee tilannetta.

Helsingin uudenvuoden tapahtuman ohjelma alkaa koko perheen Skidit Pakkasdiskolla klo 17.30. Loppuillan juhlakonsertti lämmitellään alkuun artistilupaus Vera Wallin tahtiin klo 22.15, jonka jälkeen Paha Vaanii DJ-duon kotimainen musiikkikattaus johdattaa juhlakansaa kohti illan tähtiartistien esiintymisiä. Illan pääkonsertin aloittavat Emma-palkittu F ja kovassa nosteessa oleva Hassan Maikal, joita seuraa pormestari Juhana Vartiaisen uudenvuoden tervehdys. Tänä vuonna juhlakonsertin pääesiintyjät ovat harvinaisen yhteiskeikan tekevät Isac Elliot ja Cledos. Kaksikon show nousee ennennäkemättömiin korkeuksiin näyttävän vierailijajoukon saattelemana. Lavalle nousevat mm. william ja DAVI, joiden lisäksi luvassa on myös yllätysesiintyjä. Juhlat jatkuvat Paha Vaanii dj-duon soittaman kotimaisen musiikin tahdittamana klo 00.30 asti.

Emma Karasjoen ja Gogi Mavromichaliksen juontama juhlakonsertti ja yleisön tunnelmiavälitetään suorana lähetyksenä Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa klo 22.50–00.30.

Helsingin uudenvuoden ohjelma:

Klo 17.30–18.00
Lasten uusivuosi: Pakkasdisco

Klo 22.15–23.00
Etkot: Vera Wall / Paha Vaanii

Klo 23.00–00.00
F & Hassan Maikal / Pormestarin uudenvuoden tervehdys / Isac Elliot & Cledos + mm. william, DAVI

Klo 00.00–00.30
Jatkot: Paha Vaanii

Ylen kanavat
Klo 22.50–00.30: Suora lähetys Yle TV1 & Yle Areena

Helsingin uudenvuoden järjestää Helsingin kaupunki. Perinteeksi muodostunutta juhlaa on järjestetty 1930-luvulta lähtien. Tapahtuman tuottaa Helsingin tapahtumasäätiö.

Viestintäpäällikkö Anna Mäkelä, anna.makela@eventshelsinki.fi, puh. 050 581 4153

Kaasutehtaankatu 1