Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Helsingin uusi asiakaspalvelumalli sujuvoittaa myös kehittämistyötä kumppaneiden kanssa

Jaa

Helsingin vastavalmistuneella asiakaspalvelumallilla edistetään kaupungin palvelujen asiakaslähtöisyyttä, sujuvuutta ja yhdenmukaisuutta. Samalla parannetaan palvelujen vaikuttavuutta, kasvatetaan tuottavuutta ja mahdollistetaan yrityksille uudenlaisia markkinoita ja liiketoimintaa.

Kasvavan ja kehittyvän Helsingin tavoitteena on olla maailman toimivin kaupunki. Kunnianhimoisen pyrkimyksen toteutumisen edellytyksenä on asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen ja niihin vastaaminen. Helsingin kokoisessa kaupungissa yhtenäinen, hyvä asiakaskokemus syntyy vain yhteisten periaatteiden ja käytäntöjen kautta.

Kaupungin työntekijöille tarkoitettu asiakaspalvelumallin käsikirja esittelee hyvän palvelun periaatteet, joiksi määriteltiin yhdenvertaisuus ja saavutettavuus, järjestelmällisyys ja toimivuus, vuorovaikutus ja monikanavaisuus, jatkuva kehittäminen sekä osaamisen arvostus.

Käsikirjaa käytetään esimerkiksi uuden työntekijän perehdyttämisessä, koulutuksissa, oman työn suunnittelussa ja esimiestyöskentelyssä. Kaikille avoin käsikirja kertoo myös yhteistyökumppaneille, kuten yrityksille ja yhteisöille, kaupungin asiakaskokemuksen tavoitteista ja auttaa yhteistyön aloittamisessa.

Malliin liittyvä erillinen työkirja sisältää kuvauksia ja käytännön esimerkkejä työtavoista, joilla tiimit ja yksittäiset työntekijät voivat kehittää omaa työtään. Työkirjassa esitellään konkreettisia keinoja, joilla käsikirjassa esitellyt viisi periaatetta voi viedä arkeen. Työkirjaa soveltamalla parannetaan palveluja käyttävien kaupunkilaisten asiakaskokemusta.

Taustatietoa

Asiakaspalvelumallin käsi- ja työkirjan on tuottanut 6Aika Avoin osallisuus- ja asiakkuus -hanke, jossa kaupunki on yhdessä asiakkaiden, yritysten ja viiden muun suomalaisen kaupungin kanssa kehittänyt asiakaskokemusta ja käyttäjälähtöisiä palveluja. Mallin muotoutumiseen vaikutti keskeisesti kehittämistyö, jota hanke teki yhdessä kaupungin eri toimialojen kanssa. Maaliskuussa 2018 päätökseen tulleen hankkeen projektipäällikkönä toimi Heli Rantanen ja projektisuunnittelijoina Sami Paju, Antti Pakarinen, Anu Markkola, Mirkka Hietanen ja Tiina Markkula.


6Aika-strategia

Suomen kuuden suurimman kaupungin yhteinen 6Aika-strategia kehittää avoimempia ja älykkäämpiä palveluita. Tavoitteena on synnyttää Suomeen uutta osaamista, liiketoimintaa ja työpaikkoja. Kuutoskaupungit ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku ja Oulu.

6Aika-strategia on osa Suomen rakennerahasto-ohjelman Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 toteutusta. Strategiaa ja sen hankkeita rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR), kuutoskaupungit, muut hanketoteuttajat sekä Suomen valtio. Lisäksi käytetään Euroopan sosiaalirahaston rahoitusta (ESR). 

Laura Itävaara
viestintäkoordinaattori
Helsingin kaupunginkanslia
Talous- ja elinkeinoviestintä
Puh. (09) 310 36336, 050 547 5706
laura.itavaara@hel.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Asukasyhteistyöpäällikkö Heli Rantanen, Helsingin kaupunginkanslia,
s-posti: heli.k.rantanen@hel.fi, puh. 040 715 6717

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

PL 1,00099 Helsingin kaupunki

09 310 1641https://www.hel.fi

Helsingin kaupunginkanslia on kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen suunnittelu-, valmistelu- ja toimeenpanoelin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme