Helsingin Via Crucis -pääsiäisvaelluksella kulki yli 15 000 ihmistä

Helsingin keskustassa vaellettiin lauantaina 31.3. eurooppalaisen Ristintie-vaellusperinteen mukaisesti ekumeenisessa hengessä pääsiäisen tapahtumia muistellen. Via Crucis -pääsiäisvaellukselle osallistui Helsingin keskustassa yli 15 000 ihmistä.

Tänä vuonna Via Crucis -vaelluksella oli mukana useita tunnettuja laulajia ja sen myötä kuultiinkin enemmän musiikkia kuin aiempina vuosina. Musiikillinen kokonaisuus koostui oopperasta, liedistä, musikaalimusiikista, gospelista ja virsistä. Jeesuksen roolissa nähtiin ja kuultiin oopperalaulaja Waltteri Torikka.

Veli-Pekka Hännisen käsikirjoittaman teoksen muissakin keskeisissä rooleissa oli useita oopperalaulajia kuten Hannu Niemelä Juudaksena, Päivi Nisula Herodeksena ja Sauli Tiilikainen Pilatuksena. Ville Saukkosen ohjaamaan esitykseen oli lisätty laulumusiikkia useaan kohtaukseen ja siis myös Jeesus eli Waltteri Torikka lauloi Jaakko Löytyn Tuuli työntää kulkijaa ja suomeksi Kuin taivaisiin eli Secret Gardenin You Raise Me Upin.

Kärsimystien reitti kulki Kaisaniemen puistosta kello 21 alkaen Suomen Pankin kautta Tuomiokirkolle, jossa se päättyi ristiinnaulitsemiseen. Via Crucis esitettiin Helsingin ydinkeskustassa jo 23. kerran. Ville Saukkosen ohjaustyötä nähtiin Via Cruciksessa kolmatta kertaa.

Ekumeeninen pääsiäisvaellus Via Crucis eli Ristin tie perustuu kirkon keskiaikaiseen perinteeseen ja se vaelletaan Helsingin yhdinkeskustassa nyt 23. kerran. Viime vuonna esitystä seurasi tuhansia katsojia. Pääsiäisnäytelmän järjestää ekumeeninen yhdistys Via Crucis – Ristin Tien Tuki ry. yhdessä Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan kanssa. Työryhmä koostuu teatterin ja musiikin ammattilaisista sekä teatteriharrastajista ja seurakuntalaisista.

Lisätietoja: Tuottaja Milla Tommila, p. 044 294 5522, viacrucis@evl.fi.

Mediakuvia on ladattavista osoitteesta: viacrucis.fi - Medialle. Kuvaaja Sakari Röyskö.

Kirkko Helsingissä muodostuu 18 suomenkielisestä ja kolmesta ruotsinkielisestä ev.-lut. seurakunnasta. Helsingin seurakunnissa on yli 350 000 jäsentä.