Helsingin yliopisto huonontamassa työehtosopimusta - JHL:läisten työseisaus keskiviikkona 24.1.

Helsingin yliopiston kiinteistöpalveluyhtiön JHL:läinen henkilökunta ei saavu työpaikoilleen keskiviikkona 24.1. Työnseisaus kestää koko päivän. Vahtimestarit, siivoojat ja kiinteistöhuollon henkilöstö osittavat mieltään Helsingin yliopiston aikeille vaihtaa nykyinen työehtosopimus halvempaan ja työntekijöille huonompaan. Kiinteistöhuollon työntekijät ovat menettämässä vuodessa useita satoja euroja.

Henkilöstö kokoontuu keskiviikkona 24.1.2018 klo 12-13 Porthanian kampuksen eteen (Yliopistonkatu 3, Helsinki) ilmaisemaan mielipiteensä meneillään oleviin sopimusneuvotteluihin.

Helsingin yliopisto yhtiöitti kiinteistötoimensa vuoden 2018 alussa. Nyt se on vaihtamassa yksipuolisella ilmoituksella nykyisen työehtosopimuksen työntekijöille huomattavasti heikompaan sopimukseen.

Sopimuksen vaihto alentaisi työntekijöiden palkkoja, leikkaisi pitkään yliopistolla töissä olleiden eläkkeitä, lyhentäisi vuosilomia ja heikentäisi tuntuvasti muita työehtosopimuksen ehtoja, esimerkiksi sairausajan palkkaa.

Muun muassa lomarahoissa sopimuksen vaihto merkitsisi siivoojille yli 400 euron ja vahtimestareille 500 euron menetystä. Pahimmillaan sopimuksen vaihto saattaisi vähentää ansioita vuositasolla lähes 2 000 euroa.

Kysymys on räikeästä sopimusshoppailusta. Yliopisto aikoo työnantajana maksattaa uuden yhtiönsä tuloksen työntekijöillä. Hyvän henkilöstöpolitiikan noudattamislupaus on osoittautumassa hölynpölyksi.

- On jokseenkin käsittämätöntä, että sivistyksen ahjona pidetty yliopisto haluaa olla mukana huonontamassa suomalaista työelämää, toteaa Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL:n luottamusmies Katja Merinen.

Kiinteistöyhtiöön siirtyneet vahtimestarit muun muassa huolehtivat yliopistojen kulunvalvonnasta ja luentosalien laitteiden toiminnasta. Siivoojat pitävät huolen yliopistorakennuksien siisteydestä ja kiinteistöhoidon ammattilaiset huolehtivat rakennusten turvallisuudesta ja kunnosta.

Lisätietoja:
Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry:n luottamusmies Katja Merinen, 044 313 5956
Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry:n varaluottamusmies Lauri Paronen, 040 253 0708
JHL:n pääkaupunkiseudun aluetoimiston aluepäällikkö Rune Takamaa, 0400 162 176

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n 220 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Chefen sa: Ta med dig gruppen till toaletten och lek med barnen samtidigt som du byter blöjan. JHL: Många privata daghem anställer inte tillräckligt med personal3.2.2019 13:00:00Tiedote

De privata daghemmen klarar inte alltid av att erbjuda barnen god vård, säger Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL. Som värst kan det vara svårt för personalen att se till ens att barnen får tillräckligt med mat och att blöjorna byts. Problemen beror på att företagen inte tar in tillräckligt med personal till alla skift.