Helsingin yliopisto huonontamassa työehtosopimusta - JHL:läisten työseisaus keskiviikkona 24.1.

Helsingin yliopiston kiinteistöpalveluyhtiön JHL:läinen henkilökunta ei saavu työpaikoilleen keskiviikkona 24.1. Työnseisaus kestää koko päivän. Vahtimestarit, siivoojat ja kiinteistöhuollon henkilöstö osittavat mieltään Helsingin yliopiston aikeille vaihtaa nykyinen työehtosopimus halvempaan ja työntekijöille huonompaan. Kiinteistöhuollon työntekijät ovat menettämässä vuodessa useita satoja euroja.

Henkilöstö kokoontuu keskiviikkona 24.1.2018 klo 12-13 Porthanian kampuksen eteen (Yliopistonkatu 3, Helsinki) ilmaisemaan mielipiteensä meneillään oleviin sopimusneuvotteluihin.

Helsingin yliopisto yhtiöitti kiinteistötoimensa vuoden 2018 alussa. Nyt se on vaihtamassa yksipuolisella ilmoituksella nykyisen työehtosopimuksen työntekijöille huomattavasti heikompaan sopimukseen.

Sopimuksen vaihto alentaisi työntekijöiden palkkoja, leikkaisi pitkään yliopistolla töissä olleiden eläkkeitä, lyhentäisi vuosilomia ja heikentäisi tuntuvasti muita työehtosopimuksen ehtoja, esimerkiksi sairausajan palkkaa.

Muun muassa lomarahoissa sopimuksen vaihto merkitsisi siivoojille yli 400 euron ja vahtimestareille 500 euron menetystä. Pahimmillaan sopimuksen vaihto saattaisi vähentää ansioita vuositasolla lähes 2 000 euroa.

Kysymys on räikeästä sopimusshoppailusta. Yliopisto aikoo työnantajana maksattaa uuden yhtiönsä tuloksen työntekijöillä. Hyvän henkilöstöpolitiikan noudattamislupaus on osoittautumassa hölynpölyksi.

- On jokseenkin käsittämätöntä, että sivistyksen ahjona pidetty yliopisto haluaa olla mukana huonontamassa suomalaista työelämää, toteaa Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL:n luottamusmies Katja Merinen.

Kiinteistöyhtiöön siirtyneet vahtimestarit muun muassa huolehtivat yliopistojen kulunvalvonnasta ja luentosalien laitteiden toiminnasta. Siivoojat pitävät huolen yliopistorakennuksien siisteydestä ja kiinteistöhoidon ammattilaiset huolehtivat rakennusten turvallisuudesta ja kunnosta.

Lisätietoja:
Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry:n luottamusmies Katja Merinen, 044 313 5956
Helsingin yliopiston ammattiosasto JHL ry:n varaluottamusmies Lauri Paronen, 040 253 0708
JHL:n pääkaupunkiseudun aluetoimiston aluepäällikkö Rune Takamaa, 0400 162 176

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n 220 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.