Helsingin ympärivuorokautisen hoidon asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluun
Parhaat arviot asiakkaat antoivat kokemalleen turvallisuudentunteelle, joka sai arvosanan 3,58 (asteikolla 1–4). Kunnioittava kohtelu sai arvosanan 3,56 ja hoivakodin siisteys ja viihtyisyys 3,51.
Eniten kehitettävää on asiakkaan omannäköisen arjen tukemisessa ja vaikuttamismahdollisuuksissa hoivakodin arkeen. Nämä saivat arvosanat 2,9 ja 3,0.
Kriittisimmin hoivapalveluun suhtautuivat alle 65-vuotiaat, joiden antamat arviot jäivät kautta linjan hivenen muita vastaajia alhaisemmiksi. Heidän hoivapalvelulle antamansa kokonaisarvosana jäi hieman alle kahdeksaan.
– Kaiken kaikkiaan kokonaistulos on kouluarvosanana hyvä ja voimme olla tyytyväisiä. Työtä riittää kuitenkin tehtäväksi, sillä toki tavoittelemme erinomaista. Erityisesti asiakkaan omaan arkeen ja elämään vaikuttamista pitää parantaa, arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari toteaa.
Kaupungin oman ja ostopalvelun tulosten välillä ei ollut merkittäviä eroja.
– Ostamme palvelua useilta toimijoilta, esimerkiksi yrityksiltä ja säätiöiltä. Meidän tavoitteena on tuottaa tasalaatuista palvelua, oli palveluntuottaja kuka tahansa. Tulokset näyttävät sen, ettei kaupungin omissa ja ostopalveluiden asiakastyytyväisyydessä ole juuri eroa, Siltari kertoo.
Tutkimustulokset käydään läpi kaikissa toimipisteissä ja asiakkaiden antamia kehitysehdotuksia hyödynnetään toiminnan kehittämisessä. Asiakkaiden mielipiteitä tullaan jatkossa selvittämään vuosittain.
– Asiakastyytyväisyys on meille perustelu ostaa palveluita. Seuraamme ja hyödynnämme näitä tuloksia myös ostopalveluiden hankinnassa, Siltari jatkaa.
Helsinki toteutti ympärivuorokautisen hoidon asiakastyytyväisyyskyselyn 1.–30.9.2019. Kysely tehtiin kaupungin omissa ja ostopalvelua tuottavissa hoivayksiköissä. Kyselyyn vastasi 1534 asiakasta joko itsenäisesti tai läheisen avustamana. Asiakkaat vastasivat tutkimuksessa kahdeksaan kysymykseen joko heille jaetulla paperilomakkeella tai sähköisesti internetissä. Asiakastyytyväisyyskyselyn toteutuksesta vastasi Feelback Group.
Kaupungin ympärivuorokautisessa hoidossa on yhteensä noin 4000 asiakasta. Heistä noin puolet on eri palveluntuottajien hoivakodeissa.
Lisätietoa antaa:
Tuulikki Siltari,
arviointitoiminnan johtaja,
p. 040 334 5396
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240
Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sotepe
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Laakson sairaalassa löydetään syvät verisuonet ultraäänen avulla17.4.2024 09:50:38 EEST | Tiedote
Helsingin Laakson sairaalassa on käytössä laite, jollaiseen ei tyypillisesti törmää perusterveydenhuollossa. Kyseessä on ultraäänilaite, jonka avulla laitteen käyttöön erikoistuneen tiimin hoitajat löytävät jopa useiden senttien syvyydestä muuten hankalasti löydettävät verisuonet.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 9.4.20249.4.2024 19:12:30 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kokoontui tiistaina 9. huhtikuuta 2024. Kokouksen päätöstiedote on kaupungin verkkosivuilla.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 9.4. kokouksen ennakkotiedote5.4.2024 12:40:16 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan kokous on tiistaina 9. huhtikuuta klo 17.15. Lautakunta jatkaa Hopeatien palvelutalon liikkeenluovutuksen käsittelyä.
Miljoonia onnistuneita asiakaskohtaamisia, suosittelu korkealla, talous kestävällä pohjalla27.3.2024 10:02:22 EET | Tiedote
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ensimmäinen vuosi sujui hyvin. Roolimme helsinkiläisten arjen turvallisuuden tukemisessa vahvistui entisestään, kun Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala sekä pelastuslaitos yhdistyivät osana kansallista sote-uudistusta 1.1.2023. Vuoden 2023 toimintakertomus ja asiakaskokemuskatsaus on julkaistu.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 26.3.26.3.2024 18:17:47 EET | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kokoontui tiistaina 26. maaliskuuta 2024. Kokouksen päätöstiedote on kaupungin verkkosivuilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme