Helsingissä 11,3 prosenttia äänesti seurakuntavaaleissa

Alustavien tietojen mukaan Helsingin suomen- ja ruotsinkielisissä seurakunnissa äänesti yhteensä n 32 800 (33 940) äänioikeutettua seurakuntavaaleissa. Äänestysprosentti 11,3 % pysyi samana kuin neljä vuotta sitten (11,3 %). Helsinkiläiset äänestivät ennakkoon yhtä innokkaasti kuten neljä vuotta sitten. Ennakkoääniä annettiin 17 304 (17 224) ääntä.
Seurakuntavaaleissa äänestettiin oman seurakunnan kirkossa. Kuva äänestyksestä Malmin kirkossa. Kuva: Jenna Lehtonen

Helsinkiläisseurakunnissa vilkkaimmin äänestettiin Lauttasaaren ja Munkkiniemen seurakunnissa. Alustavien tietojen mukaan molemmissa seurakunnissa n. 17 % prosenttia käytti äänioikeuttaan.

Helsingin seurakuntien 291 165 jäsenellä on äänioikeus seurakuntavaaleissa.

Yhteiseen kirkkovaltuustoon valitaan yhteensä 91 jäsentä, joista suomenkielisistä seurakunnista 81, ruotsinkielisistä 10. Lisäksi jokaiselle seurakunnalle valitaan seurakuntaneuvosto. Seurakuntaneuvostoihin valitaan jäseniä yhteensä 278, joista suomenkielisiin seurakuntiin 240.

Seurakunnat vahvistavat vaalituloksen viimeistään 21.11. mennessä.

Seuraa tuloksia verkossa: seurakuntavaalit.fi sekä seurakuntien nettisivuilla ja helsinginseurakunnat.fi/vaalit sekä sosiaalisen median kanavilla Facebook ja Twitter Kirkko Helsingissä. Seuraamme tuloslaskentaa illan aikana ja lähetämme tänä iltana vielä tiedotteen, jossa kerromme tuloksista tarkemmin.

Seurakuntavaalien äänestysprosentit Helsingissä: vuonna 2014/11,3 % 2010/ 13,9 %, 2006/ 8,2 % ja 2002/ 6,2 %

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö Kimmo Holappa, p. 040 5962 007, kimmo.holappa@evl.fi
Tiedottaja Erja Piipponen, p. 09 2340 2498, erja.piipponen@evl.fi

Kirkko Helsingissä muodostuu 18 suomenkielisestä ja kolmesta ruotsinkielisestä ev.-lut. seurakunnasta. Helsingin seurakunnissa on yli 350 000 jäsentä.