Keskuskauppakamari

Helsinki Brand Summit: Tulevaisuuden kuluttaja vaatii brändeiltä yllätyksellisyyttä ja uusia ratkaisuja

Jaa

Tulevaisuus tuo mukanaan yhä vaativampia kuluttajia, mikä korostaa brändien merkitystä, uskoo Keskuskauppakamarin järjestämässä Helsinki Brand Summit -tilaisuudessa lähes sadalle yritysjohtajalle ja asiantuntijalle puhunut hallitusammattilainen Marina Vahtola. Hän kannustaa suomalaisyrityksiä nostamaan brändistrategian keskeiseksi osaksi liiketoiminnan kehittämistä.

Marina Vahtola / Kuva: Pasi Murto
Marina Vahtola / Kuva: Pasi Murto

Brändiin ja konseptointiin liittyvät kysymykset ovat Marina Vahtolan mukaan strategisia asioita. Kysymykset ovat vihdoin nousemassa markkinointiosastojen pöydiltä liiketoimintajohtoon ja yhtiöiden hallituksiin.

“Jos yritys haluaa kansainväliseksi brändiksi, sen on erotuttava tavalla tai toisella muista saman alan toimijoista. Vahva konsepti ja asiakaslupaus ovat menestyvän liiketoiminnan edellytys. Uudet digitaaliset kanavat avaavat ovet kansainvälisille markkinoille, mutta sisältö ratkaisee yrityksen menestyksen. Kilpailu kansainvälisessä ympäristössä on vaativaa”, Vahtola muistuttaa.

Konseptoinnissa huomioon otettavia nousevia trendejä ovat Vahtolan mukaan asiakasfokuksen merkitys, asiakaselämykseen panostaminen ja uusien innovaatioiden vahvistuminen.

“Tulevaisuuden kuluttaja on yhä liikkuvampi ja haluaa yllätyksellisyyttä ja uusia ratkaisuja. Konseptien kehittämisen sykli nopeutuu. Uusia palveluinnovaatioita nousee  tuotteiden rinnalle ja uusia liiketoimintamalleja kehitetään nykyisten tueksi. Yritykset hakeutuvat jatkossa myös yhä useammin uusille toimialoille”, Vahtola sanoo.

Vahtola muistuttaa, että kokeilunhaluinen kuluttaja luo uusia mahdollisuuksia myös pienille toimijoille jopa kasvaa kansainväliseksi brändiksi. Samalla suurien brändien on kyettävä uusiutumaan mikäli ne haluavat säilyttää asemansa.

Helsinki Brand Summit -tilaisuuden puheenjohtajana toiminut Keskuskauppakamarin Paula Paloranta huomauttaa, että brändi ei ole työkalu vain yrityksille. Hyvästä brändistä hyötyy maakuva, kaupungit ja kunnat, puolueet sekä yksittäiset henkilöt.

“Onnistuneessa brändissä yhdistyy tuote ja mielikuva. Kun brändi on kohdallaan, se tuottaa omistajalleen rahaa ja valtaa. Vahvasta brändistä halutaan maksaa”, painottaa Paloranta.

Keskuskauppakamarin järjestämä Helsinki Brand Summit 2018 kokosi 7.2.2018 Helsingin Pörssi-talolle noin 90 suomalaisyhtiön ja -järjestön edustajaa. Liiketoimintajohdolle suunnatussa tilaisuudessa kuultiin menestystarinoita eturivin brändeiltä, kuten Googlelta, Terveystalosta ja Vehosta sekä saatiin ohjeita brändien ja konseptien strategiseen hyödyntämiseen ja suojaamiseen.

Lisätietoja:

Marina Vahtola, p. 0400 196 352, marina.vahtola@chaininvest.fi

Paula Paloranta, p. 050 548 0236, paula.paloranta@chamber.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Marina Vahtola / Kuva: Pasi Murto
Marina Vahtola / Kuva: Pasi Murto
Lataa
Marina Vahtola / Kuva: Pasi Murto
Marina Vahtola / Kuva: Pasi Murto
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari työskentelee valtakunnallisesti elinkeinoelämän hyväksi, elinvoimaisen Suomen puolesta. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Yritys, tee ainakin nämä tietosuojasi eteen15.12.2018 09:31Tiedote

Tietosuoja on edelleen ajankohtainen, sillä uusi tietosuojalaki tulee voimaan tammikuun ensimmäisenä päivänä. Sillä täydennetään ja täsmennetään kansallisesti EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen eli GDPR:n säännöksiä. Keskuskauppakamari ja Microsoft julkaisivat yhteistyössä yrityksille suunnatun tietosuojaoppaan, joka antaa perustason ohjeita siitä, miten tietosuoja-asiat kannattaa yrityksen arjessa järjestää.

Naisjohtajien osuus pörssiyhtiöissä kasvaa, mutta mihin insinöörinaiset katoavat johtajapolulta?10.12.2018 06:00Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin. Erityisesti nuorten naisten kasvava osuus johtoryhmissä herättää lupauksia tulevasta. Myös pullonkauloja on havaittavissa. Vaikka johtoryhmien naiset ovat keskimäärin miehiä korkeammin koulutettuja, koulutusalojen suhteen on havaittavissa eroja. Keskeisin ero löytyy diplomi-insinööritaustaisista johtajista, joissa naisten osuus on edelleen hyvin pieni.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme