Helsinki Brand Summit: Tulevaisuuden kuluttaja vaatii brändeiltä yllätyksellisyyttä ja uusia ratkaisuja

Tulevaisuus tuo mukanaan yhä vaativampia kuluttajia, mikä korostaa brändien merkitystä, uskoo Keskuskauppakamarin järjestämässä Helsinki Brand Summit -tilaisuudessa lähes sadalle yritysjohtajalle ja asiantuntijalle puhunut hallitusammattilainen Marina Vahtola. Hän kannustaa suomalaisyrityksiä nostamaan brändistrategian keskeiseksi osaksi liiketoiminnan kehittämistä.

Marina Vahtola / Kuva: Pasi Murto

Brändiin ja konseptointiin liittyvät kysymykset ovat Marina Vahtolan mukaan strategisia asioita. Kysymykset ovat vihdoin nousemassa markkinointiosastojen pöydiltä liiketoimintajohtoon ja yhtiöiden hallituksiin.

“Jos yritys haluaa kansainväliseksi brändiksi, sen on erotuttava tavalla tai toisella muista saman alan toimijoista. Vahva konsepti ja asiakaslupaus ovat menestyvän liiketoiminnan edellytys. Uudet digitaaliset kanavat avaavat ovet kansainvälisille markkinoille, mutta sisältö ratkaisee yrityksen menestyksen. Kilpailu kansainvälisessä ympäristössä on vaativaa”, Vahtola muistuttaa.

Konseptoinnissa huomioon otettavia nousevia trendejä ovat Vahtolan mukaan asiakasfokuksen merkitys, asiakaselämykseen panostaminen ja uusien innovaatioiden vahvistuminen.

“Tulevaisuuden kuluttaja on yhä liikkuvampi ja haluaa yllätyksellisyyttä ja uusia ratkaisuja. Konseptien kehittämisen sykli nopeutuu. Uusia palveluinnovaatioita nousee  tuotteiden rinnalle ja uusia liiketoimintamalleja kehitetään nykyisten tueksi. Yritykset hakeutuvat jatkossa myös yhä useammin uusille toimialoille”, Vahtola sanoo.

Vahtola muistuttaa, että kokeilunhaluinen kuluttaja luo uusia mahdollisuuksia myös pienille toimijoille jopa kasvaa kansainväliseksi brändiksi. Samalla suurien brändien on kyettävä uusiutumaan mikäli ne haluavat säilyttää asemansa.

Helsinki Brand Summit -tilaisuuden puheenjohtajana toiminut Keskuskauppakamarin Paula Paloranta huomauttaa, että brändi ei ole työkalu vain yrityksille. Hyvästä brändistä hyötyy maakuva, kaupungit ja kunnat, puolueet sekä yksittäiset henkilöt.

“Onnistuneessa brändissä yhdistyy tuote ja mielikuva. Kun brändi on kohdallaan, se tuottaa omistajalleen rahaa ja valtaa. Vahvasta brändistä halutaan maksaa”, painottaa Paloranta.

Keskuskauppakamarin järjestämä Helsinki Brand Summit 2018 kokosi 7.2.2018 Helsingin Pörssi-talolle noin 90 suomalaisyhtiön ja -järjestön edustajaa. Liiketoimintajohdolle suunnatussa tilaisuudessa kuultiin menestystarinoita eturivin brändeiltä, kuten Googlelta, Terveystalosta ja Vehosta sekä saatiin ohjeita brändien ja konseptien strategiseen hyödyntämiseen ja suojaamiseen.

Lisätietoja:

Marina Vahtola, p. 0400 196 352, marina.vahtola@chaininvest.fi

Paula Paloranta, p. 050 548 0236, paula.paloranta@chamber.fi

Marina Vahtola / Kuva: Pasi Murto

Säilytä kesämökkisi arvo huolellisella ylläpidolla – lue asiantuntijan vinkit syyskunnostukseen20.9.2018 09:43Tiedote

Suomessa on yli 500 000 kesämökkiä. Iso osa mökeistä on yhteisomistuksessa, usein jakamattoman kuolinpesän kautta. Yhteisomistaminen luo toisaalta mahdollisuuksia, kun kunnossapitovastuu niin toteutuksen kuin kustannusten jakamisenkin kannalta jakautuu useammalle henkilölle. Jos tarvittavista korjauksista, mökin ylläpidosta ja kustannusten jakamisesta ei kuitenkaan päästä yhteisymmärrykseen, saattaa se alentaa yhteisomisteisen mökin arvoa roimastikin.

Kutsu: Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä 3.10.201818.9.2018 10:34Tiedote

Tervetuloa Keskuskauppakamarin uudistuneeseen Suureen Veropäivään! Tänä vuonna suuntaamme katseen yritysverotuksen tulevaisuuteen. Miten EU-direktiivit muuttavat yritysverotusta ja miten tulevaisuuden liiketoimintaa verotetaan? Muun muassa näihin kysymyksiin saamme vastaukset kotimaisilta ja ulkomaisilta huippupuhujilta. Tilaisuus alkaa valtiovarainministeri Petteri Orpon talous- ja veropoliittisella katsauksella. Päivän key note -puheenvuoron pitää Euroopan komission verotuksen ja tulliliiton pääosaston pääjohtaja Stephen Quest. Questin puheenvuoron teema on yritysverotuksen tulevaisuus EU:ssa. Päivän muita teemoja ovat veronkiertodirektiivin vaikutus kansalliseen sääntelyyn, kansainvälisten veroriitojen ennaltaehkäiseminen ja ratkaiseminen sekä sijoitustoiminnan verotuksen muuttuminen. Suuri Veropäivä on tänä vuonna entistä vuorovaikutteisempi. Osallistujien on mahdollista esittää puhujille kysymyksiä ja kommentteja, mikä eittämättä tuo lisäväriä tilaisuuteen. Tänä vuonna järjestämme