Helsinki Brand Summit: Tulevaisuuden kuluttaja vaatii brändeiltä yllätyksellisyyttä ja uusia ratkaisuja

Tulevaisuus tuo mukanaan yhä vaativampia kuluttajia, mikä korostaa brändien merkitystä, uskoo Keskuskauppakamarin järjestämässä Helsinki Brand Summit -tilaisuudessa lähes sadalle yritysjohtajalle ja asiantuntijalle puhunut hallitusammattilainen Marina Vahtola. Hän kannustaa suomalaisyrityksiä nostamaan brändistrategian keskeiseksi osaksi liiketoiminnan kehittämistä.

Marina Vahtola / Kuva: Pasi Murto

Brändiin ja konseptointiin liittyvät kysymykset ovat Marina Vahtolan mukaan strategisia asioita. Kysymykset ovat vihdoin nousemassa markkinointiosastojen pöydiltä liiketoimintajohtoon ja yhtiöiden hallituksiin.

“Jos yritys haluaa kansainväliseksi brändiksi, sen on erotuttava tavalla tai toisella muista saman alan toimijoista. Vahva konsepti ja asiakaslupaus ovat menestyvän liiketoiminnan edellytys. Uudet digitaaliset kanavat avaavat ovet kansainvälisille markkinoille, mutta sisältö ratkaisee yrityksen menestyksen. Kilpailu kansainvälisessä ympäristössä on vaativaa”, Vahtola muistuttaa.

Konseptoinnissa huomioon otettavia nousevia trendejä ovat Vahtolan mukaan asiakasfokuksen merkitys, asiakaselämykseen panostaminen ja uusien innovaatioiden vahvistuminen.

“Tulevaisuuden kuluttaja on yhä liikkuvampi ja haluaa yllätyksellisyyttä ja uusia ratkaisuja. Konseptien kehittämisen sykli nopeutuu. Uusia palveluinnovaatioita nousee  tuotteiden rinnalle ja uusia liiketoimintamalleja kehitetään nykyisten tueksi. Yritykset hakeutuvat jatkossa myös yhä useammin uusille toimialoille”, Vahtola sanoo.

Vahtola muistuttaa, että kokeilunhaluinen kuluttaja luo uusia mahdollisuuksia myös pienille toimijoille jopa kasvaa kansainväliseksi brändiksi. Samalla suurien brändien on kyettävä uusiutumaan mikäli ne haluavat säilyttää asemansa.

Helsinki Brand Summit -tilaisuuden puheenjohtajana toiminut Keskuskauppakamarin Paula Paloranta huomauttaa, että brändi ei ole työkalu vain yrityksille. Hyvästä brändistä hyötyy maakuva, kaupungit ja kunnat, puolueet sekä yksittäiset henkilöt.

“Onnistuneessa brändissä yhdistyy tuote ja mielikuva. Kun brändi on kohdallaan, se tuottaa omistajalleen rahaa ja valtaa. Vahvasta brändistä halutaan maksaa”, painottaa Paloranta.

Keskuskauppakamarin järjestämä Helsinki Brand Summit 2018 kokosi 7.2.2018 Helsingin Pörssi-talolle noin 90 suomalaisyhtiön ja -järjestön edustajaa. Liiketoimintajohdolle suunnatussa tilaisuudessa kuultiin menestystarinoita eturivin brändeiltä, kuten Googlelta, Terveystalosta ja Vehosta sekä saatiin ohjeita brändien ja konseptien strategiseen hyödyntämiseen ja suojaamiseen.

Lisätietoja:

Marina Vahtola, p. 0400 196 352, marina.vahtola@chaininvest.fi

Paula Paloranta, p. 050 548 0236, paula.paloranta@chamber.fi

Marina Vahtola / Kuva: Pasi Murto

Pörssiyhtiöiden maksamat osingot finanssikriisiä edeltävälle tasolle - osinkotuotoilla merkittävä rooli hyvinvoinnin ja kulttuurin rahoituksessa9.7.2018 00:01Tiedote

Suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeenomistajilleen maksama osinkotuotto on keskimäärin noin 4 prosenttia. Yhteenlaskettu osinkoina maksettu määrä 9,5 miljardia euroa on nyt palautunut finanssikriisiä edeltäneelle tasolle. Yhtiökohtaiset erot ovat suuret, sillä joka viides pörssiyhtiö ei maksa lainkaan osinkoa tänä vuonna. Toisaalta 5 suurta pörssiyhtiötä maksaa yli puolet osingoista. Suurten pörssiyhtiöiden pääkonttorien houkutteleminen Suomeen lisäisi valtion verotuloja, sillä osinkojen lähdeverot maksetaan siihen maahan, jossa pääkonttori sijaitsee.

Piilomarkkinointi on yritysten somemarkkinoinnin kompastuskivi4.7.2018 00:01Tiedote

Somemarkkinoinnin suurin kompastuskivi on tällä hetkellä piilomarkkinointi, kertoo mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista. Hänen mukaansa huomautuksia saavat tasaisesti niin pienet kuin suuretkin yritykset eri toimialoilta. Erityistä huomiota markkinoinnin toteutukseen tulisi kiinnittää silloin, kun yritys käyttää vaikuttajia, kuten bloggaajia ja vloggaajia markkinoinnissaan.

Yritysjohtajat: Ulkomaisten työntekijöiden saatavuusharkinnasta luovuttava13.6.2018 07:30Tiedote

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta tulisi luopua. Kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneista yritysjohtajista enemmistö kannattaa saatavuusharkinnan poistamista. Kyselyssä tiedusteltiin myös yritysjohtajien arviota Suomen hallituksen ja opposition toiminnasta. Suomen hallitus saa yritysjohtajilta arvosanan 7,3 ja oppositio 5,3 asteikolla 4–10.