Mellakka Helsinki

Helsinki Design Week 2017 alkaa!

Jaa

Pohjoismaiden suurin muotoilutapahtuma tuo Helsinkiin yli 250 tapahtumaa muotoilun ystäville ja ammattilaisille 7.-17.9.2017 teemalla Q&A. Tämän vuoden uutuuksia ovat muun muassa kansainväliset muotoilutähdet Suomeen tuova DesignCommons, keskustaan nouseva pienkerrostalo sekä raitiovaunuissa käytävät muotoilukeskustelut.

Vuoden 2017 Helsinki Design Weekillä lanseerataan uusi muotoilutapahtuma DesignCommons, jossa yleisö pääsee illallistamaan ja keskustelemaan yhdessä kansainvälisten muotoilutähtien kanssa. DesignCommonsissa keskustelemassa ovat muun muassa maailmankuulu arkkitehti David Adjaye, Ikean muotoilujohtaja Marcus Engman ja hollantilainen arkkitehti Winy Maas. Mukana on myös juuri maailman suurimman designpalkinnon InderxAwardin voittanut Chris Sheldrick. Tapahtuma on osa kaksipäiväistä World Design Weeks Summit -tapahtumaa, jossa Helsinki isännöi muotoiluvaikuttajia ympäri maailman. Helsinki Design Weekin johtaja Kari Korkman toimii verkoston presidenttinä vuoteen 2020 saakka.

“Suomalainen muotoilu menestyy vain verkostoitumalla kansainvälisesti. DesignCommons on itsessään kansainvälisen yhteistyön tulos: kahden kokeneen tapahtumajärjestäjän, kapkaupunkilaisen Design Indaban ja meidän, konseptoima uudenlainen iltatapahtuma, jossa puhujat eivät nouse lavalle vaan istuvat pöydissä yleisön joukossa”, kertoo Korkman.

HDW HOP -kaupunki-installaatiot tuovat taas tänä vuonna Helsingin ydinkeskustaan kuusi uutta installaatioita. Installaatiosarja koostuu suomalaisten ja kansainvälisten muotoilijoiden ja arkkitehtien teoksista, ja tarkastelee kehittyvän kaupungin teemaa. Esimerkiksi Keskuskadulle nouseva Tikku-installaatio demonstroi tulevaisuuden tiivistä asuinrakentamista sekä vastuullista kotimaista puurakentamista. Tikun on suunnitellut arkkitehti Marco Casagrande. Enter-installaatio kutsuu kaupunkilaiset kokoontumaan yhteen Kaartin maneesin edustalle nauttimaan ulkoilmaelokuvanäytöksestä sunnuntaina 10.9., erilaisista keskustelutilaisuuksista koko HDW:n ajan tai vain fiilistelemään hukkatilan avaamista yleiseen käyttöön. Installaatioiden avajaisia juhlitaan yhdessä kaupunkilaisten kanssa WeJazzin järjestämällä kulkueella torstaina 7.9. kello 18 alkaen.

Q&A-raitiovaunukeskusteluissa HKL:n kulttuurivaununa toiminut ratikka muuntautuu muotoilukeskustelujen areenaksi kulkiessaan ympäri Helsingin kaupunginosia. Jokaisella ajelulla on oma teemansa, ja kyydissä pohditaan muun muassa kaupungin visuaalisuutta, luovan työn haasteita, työn tulevaisuutta ja kuluttajien käyttäytymistä yhdessä Grafian, Ompeluseuran, Maria 01:n ja Avantage Oy:n kanssa. Ensimmäistä kertaa osana festivaaliohjelmaa nähdään myös Data-Driven Design Day, jonka teema on tänä vuonna verkko- ja vähittäiskauppa. Odotettavissa on inspiroivia tarinoita siitä, miten tuotteita ja palveluita kehitetään datan avulla.

Yli 150 tapahtumajärjestäjää

Luvassa on myös tuttuja yleisömenestyksiä, kuten koko perheen tapahtuma HDW Lasten viikonloppu (16.-17.9. Kattilahalli), nopeatempoinen PechaKucha Night (12.9. Valkoinen sali), luovia työtiloja esittelevä Open Studios (14.-15.9.) sekä viime vuonna suuren suosion saanut, suurlähettiläiden residenssien ovet avaava Design Diplomacy. Osana Habitarea (13.-17.9.) nähdään ammattilaistapahtuma Showroom (13.-15.9.) ja lastenalue Habi Kids.

Showroom on Helsinki Design Weekin ja Habitaren ammattilaistapahtuma, joka tarjoaa yleisölleen muotoiluun, arkkitehtuuriin sekä kaupunkisuunnitteluun keskittyvää kansainvälistä ohjelmaa Messukeskuksessa. Lavalla nähdään niin kahden arkkitehdin välisiä dialogeja, keveitä lounaskeskusteluja kuin kansainvälisiä huippupuhujia.

Pohjoismaiden suurin muotoilualan varastomyyntitapahtuma Design Market valtaa tänäkin vuonna Kaapelitehtaan. Mukana on lähes 200 huolellisesti valittua korkealaatuisten tuotteiden myyjää, paperikauppa Print Market sekä Fredan Kukkaistori. Design Marketin yhteydessä on myös New Market, joka tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden ostaa myös uusia tuotteita. New Marketin brändien ja tuotteiden kuraattorina toimii tänä vuonna maailman suurin suomalaisen muotoilun ja muodin konseptikauppa TRE.

 “Olen todella iloinen siitä, että teemamme Q&A inspiroi TRE:tä valitsemaan Merikaapelihallin parvelle vain sellaisia tuotteita, joista jokainen vastaa johonkin heidän määrittämään kysymykseen tai näkemäänsä haasteeseen", kertoo Helsinki Design Weekin tuottaja Anni Korkman

Lisäksi Helsinki Design Weekin ohjelmassa on yli 150 itsenäisten tapahtumajärjestäjien tapahtumaa, jotka täyttävät kadut, galleriat ja kaupat muotoilulla, arkkitehtuurilla, muodilla ja kaupunkisuunnittelulla. Luvassa on muun muassa näyttelyitä, keskusteluja, muotinäytöksiä, työpajoja ja juhlia. Vuonna 2016 festivaali keräsi yli 158 000 kävijää.

Helsinki Design Weekin vuoden 2017 pääyhteistyökumppanit ovat suunnittelu- ja konsultointialan yritys Ramboll ja hotelliketju Clarion. Ramboll järjestää Helsinki Design Weekillä muun muassa kävely- ja pyöräilytapahtuman yhdessä Helsingin Polkupyöräilijät ry:n kanssa 11.9, Näkökulma-seminaarin avainasiakkaille teemalla älykkäät kaupungit 14.9. sekä Guerrilla Lighting -valotapahtuman Jätkäsaaressa 14.9. klo 19:30 alkaen. Tapahtuma järjestetään yhdessä Teatterikorkeakoulun valosuunnittelun opiskelijoiden kanssa.

“Kaupunkien kehittämisessä hyödynnetään yhä useammin muotoiluosaamista. Haluamme yhdessä Helsinki Design Weekin kanssa tarjota kaupunkilaisille alustan osallistua muotoilun keinoin elinympäristönsä kehittämiseen ja siitä keskustelemiseen”, Rambollin markkinointi- ja viestintäjohtaja Karoliina Lehmusvirta sanoo.

Clarion Hotel Helsinki on Helsinki Design Weekin päätapahtumapaikka. Jätkäsaaressa sijaitsevan hotellin aula täyttyy ikonisista Kalevala Koruista, Mikko Paakkasen ja Iittalan lasinpuhaltajamestareiden lasitaidenäyttelystä sekä kotimaisen Secto Designin valaisininstallaatiosta. Lisäksi Jätkäsaaren hotellin terassille rantautuu yli 30 jättimäistä HejHylje-veistosta.

“Helsinki Design Week on meille täydellinen kumppani. Meidän molempien tavoitteena on tehdä elämästä kaupungissa parempaa ja yhteisöllisempää ja tuoda design osaksi arkea. On upeaa päästä esittelemään hotelliamme ja suomalaista designia vieraille kaikkialta maailmasta”, iloitsee Inari Lehtinen, Clarion Hotels Finlandin Area General Manager.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt
Petra Majander, markkinointijohtaja, Helsinki Design Week
050 528 9736
petra.majander@helsinkidesignweek.com

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Mellakka Helsinki
Mellakka Helsinki
Pursimiehenkatu 29-31 A
00150 HELSINKI

info@mellakkahelsinki.fihttp://mellakkahelsinki.fi

Mellakka Helsinki on luova PR- ja viestintätoimisto.

Tunnemme kaupungin ja kaupunki tuntee meidät. Olemme hankkineet kannuksemme synnyttämällä ilmiöitä ruoan, juomien, muodin, musiikin, hyvinvoinnin, designin ja kaupunkikulttuurin saralla.

Autamme kuitenkin aivan yhtä luontevasti kaikkia liiketoiminnan alueita. Tiedämme miten liiketoimintastrategia kiteytetään viestiksi ja miten viestistä tehdään uutinen, puheenaihe ja ilmiö. Luovasti, analyyttisesti, tuloksellisesti ja tehokkaasti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mellakka Helsinki

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme