Helsinki GSE:n Tilannehuoneen tutkimus: Koronarokotteet suojaavat myös rokottamattomia perheenjäseniä

Helsinki GSE:llä on toimitiloja mm. Economicum-rakennuksessa Arkadiankadulla. Kuva: Veikko Somerpuro

Helsinki GSE:n tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten rekisteriaineistojen avulla koronavirusrokotteen saaneiden henkilöiden perheenjäsenten tartuntariskiä. Tutkimuksen tulosten mukaan Suomessa käytössä olevat Pfizer-BioNTechin ja Modernan koronavirusrokotteet suojaavat myös rokottamattomia perheenjäseniä. Tutkimuksessa tarkasteltiin näiden mRNA-koronavirusrokotteiden yhteyttä tartuntariskiin tammi-maaliskuussa rokotetuilla terveydenhuollon työntekijöillä ja näiden rokottamattomilla perheenjäsenillään.

”Tutkimuksemme osoittaa varsin selvästi rokotteiden suojaavan myös samassa kotitaloudessa asuvia rokottamattomia aikuisia. Tulokset tukevat havaintoa, että rokotteet vähentävät tartunnan saamisen ja tartuttamisen riskiä sekä estävät jatkotartuntoja. On kuitenkin vaikea arvioida, kuinka suuren osan jatkotartunnoista rokote estää. Vain osa tartunnoista saadaan samassa kotitaloudessa asuvilta henkilöiltä”, kertoo Turun yliopiston terveystaloustieteen professori Mika Kortelainen.

”Rokotteiden epäsuoran suojavaikutuksen arviointi laajoissa rokotusohjelmissa on menetelmällisesti yksi vaikeimmista koronarokotteisiin liittyvistä tutkimuskysymyksistä. Olemme onnistuneet vastaamaan osittain tähän kysymykseen yhdistelemällä lukuisia suomalaisia rekisteriaineistoja”, kertoo tutkimusryhmän vetäjä, akatemiatutkija Lauri Sääksvuori THL:stä ja Turun yliopistosta.

Tutkimus keskittyy tarkastelemaan terveydenhuollon henkilöstöä, koska tässä ryhmässä oli erityisesti tammi-maaliskuun aikana huomattava määrä sellaisia kotitalouksia, joissa vain yksi henkilö oli saanut koronarokotteen.

Koronavirusrokotuskattavuus nousee nyt nopeasti Suomessa ja maailmalla. Rokotuskattavuuden nousun on arvioitu mahdollistavan hallitun yhteiskuntien avaamisen. Nyt tehty tutkimus lisää tietoa rokotteiden vaikutuksista rokottamattomien tartuntoihin ja tuo näin lisätietoa päätöksentekoon rajoitusten purkamisesta.

”Jatkossa tarkoituksemme on myös arvioida koronavirusrokotteen saaneiden aikuisten suojaavaa vaikutusta perheen lapsiin”, kertoo tohtorikoulutettava Jussipekka Salo Helsingin yliopistosta.

Kyseessä on vielä toistaiseksi vertaisarviomaton julkaisu. Tutkimus perustuu Helsinki GSE:n Tilannehuoneen terveystalousryhmässä tehtyyn työhön. Tutkimuksen toteutukseen on saatu tukea THL:n infektiotautien torjunta ja rokotukset -yksikön tutkijoilta.

Tutkimus on luettavissa tästä: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.05.27.21257896v1

Lauri Sääksvuori
lauri.saaksvuori@thl.fi