Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Helsinki jatkaa aktiivista kotihoidon kehittämistä

Jaa

Aluehallintovirasto (AVI) kehottaa Helsinkiä 5.7.2018 antamassaan, vuotta 2017 koskevassa valvontapäätöksessä kiinnittämään huomiota asiakasturvallisuuden varmistamiseen kotihoidossa riittävällä henkilöstömäärällä ja oman toiminnan valvonnalla. Nämä ovatkin tärkeitä ja keskeisiä edellytyksiä turvalliselle ja korkeatasoiselle kotihoidolle.

Jatkamme tiivistä vuoropuhelua AVI:n kanssa. Olemme jo tehneet paljon näiden asioiden hyväksi viime vuodesta ja tulemme vielä tekemään lisää yhdessä asiakkaiden, omaisten ja henkilöstön kanssa. Ikääntyneiden turvallinen kotona asuminen on meidän kaikkien yhteinen tavoite.

-    Jatkamme pitkäjänteistä kotihoidon kehittämistyötä. Haluamme, että kotihoidon asiakkaat ja heidän läheisensä voivat luottaa siihen, että he saavat meiltä apua silloin, kun he tarvitsevat, sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja Seija Meripaasi kuvaa tilannetta.

Mitä olemme jo tehneet

Kotihoitoon on palkattu lisää työntekijöitä. Yhteensä tänä vuonna palkataan lisää 40 hoitajaa, 8 fysioterapeuttia, yksi toiminta- ja ravitsemusterapeutti. Kotihoidossa työskentelee tällä hetkellä 1 730 kotihoidon ammattilaista. Kotihoidon määrärahoja on lisätty tälle vuodelle 4 miljoonaa euroa.

Kotihoidon henkilöstörakennetta on monipuolistettu. Sairaanhoitajia ja kuntoutuksen ammattilaisia on lisätty kotihoitoon. Kotihoidossa työskentelee Helsingissä myös 34 kotihoidon lääkäriä.

Keskitimme tämän vuoden alussa ikääntyneiden neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin. Nyt ikääntyneet saavat neuvontaa, monipuolisen arvioinnin ja apua palveluiden yhteensovittamiseen yhdestä paikasta ja yhdestä Seniori-infon numerosta.

Olemme panostaneet viime vuosina paljon kotihoidon henkilöstön koulutukseen. Tästä olemmekin saaneet henkilöstöltä hyvää palautetta.

Kotihoidon palveluja on myös monipuolistettu. Tarjoamme asiakkaille etähoidon ja -kuntoutuksen palveluja. Tätä mahdollisuutta käyttää jo lähes 800 asiakasta. Lisäksi asiakkaiden on ollut mahdollista keväästä lähtien hankkia halutessaan tarvitsemansa kotihoito palvelusetelillä järjestöiltä tai yksityisiltä toimijoilta.

Työ ikääntyneiden hyväksi jatkuu

Parannamme edelleen omavalvontaa, ja nivomme sen vielä tiiviimmin osaksi kotihoidon kehittämistä ja jokapäiväistä toimintaa. 

Kirjaaminen on koulutuksen ja kehittämisen kohteemme jatkossakin. Hyvä kirjaaminen on edellytys hoidon jatkuvuudelle ja asiakasturvallisuudelle.

Varmistamme heikommassa asemassa olevien ja toimintakyvyltään heikentyneiden kuntalaisten tiedonsaannin ja sen, että he saavat tarvitsemansa palvelut.

Lisätietoja: Seija Meripaasi, sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja, p. 09 310 52482, seija.meripaasi@hel.fi

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Helsingissä oli vuonna 2017 kotihoidon asiakkaita keskimäärin 8 900 kuukaudessa. Säännöllisen kotihoidon asiakkaita oli noin 7 200. Lisäksi tukipalveluasiakkaita oli keskimäärin 2 150 kuukaudessa. Kotihoidon toimintakustannukset olivat viime vuonna noin 126 milj. euroa.

Säännöllistä kotihoitoa sai Helsingissä viime vuonna noin 12,2 prosenttia 75-vuotta täyttäneistä. Vastaava määrä Espoossa on 7,9 prosenttia ja Vantaalla 8,8 prosenttia. Helsinki käytti sosiaali- ja terveyspalveluihin jokaista 75 vuotta täyttänyttä kohti 12 391 euroa vuonna 2017, mikä on 21,9 prosenttia enemmän kuin Espoo ja 24,4 prosenttia enemmän kuin Vantaa.

Yhteyshenkilöt

Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240

Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala


09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sote

Sosiaali- ja terveystoimi - hyvinvointia, terveyttä ja sosiaalista turvallisuutta helsinkiläisille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Tukea ja tietoa perheille erotilanteeseen21.9.2018 11:08Tiedote

Parisuhteen päättyminen tuo monenlaisia muutoksia ja vaikuttaa sekä vanhempien että lasten elämään. Eron ensiapupiste ja Puhutaan erosta -illat tarjoavat tietoa ja ohjeita. Eron ensiapupiste Eron ensiapupiste tarjoaa ohjausta ja neuvontaa helsinkiläisten perheiden erotilanteisiin, eroperheen erityiskysymyksiin ja lasten asioiden järjestämiseen. Eron ensiapupisteessä on tarjolla tietoa perheille erotilanteessa suunnatuista palveluista. Ensiapupisteessä ovat auttamassa ammattilaiset perheoikeudellisten asioiden yksiköstä (mm. lastenvalvojat) sekä eri järjestöjen edustajat yhdessä. Eron ensiapupisteessä voi asioida nimettömänä ja myös yksin ilman toista vanhempaa. Eron ensiapupiste palvelee Itäkadun perhekeskuksessa keskiviikkoisin klo 12–16, os.Tallinnanaukio 1. Puhutaan erosta -illat Puhutaan erosta -illoissa keskustellaan eroon liittyvistä teemoista asiantuntijoiden johdolla. Illat on tarkoitettu eronneille ja eroa harkitseville sekä asiasta kiinnostuneille ammattilaisille ja opiskelij

Kysy chatissa – sosiaalineuvonta vastaa17.9.2018 09:53Tiedote

Helsinkiläiset saavat sosiaalineuvontaa nyt myös chatin kautta. Chat-palvelu toimii verkossa sosiaalineuvonnan sivuilla ja sitä voi käyttää myös mobiililaitteella. Asiakas saa chatissa neuvontaa ja ohjausta tarvitsemistaan sosiaalipalveluista, esimerkiksi etuuksien tai tukien hakemisesta sekä myös muissa niihin liittyvissä kysymyksissä. Sosiaalineuvonnassa ammattilainen auttaa asiakasta hänen tilanteessaan ja ohjaa palveluissa tarvittaessa eteenpäin. Chatissa on mahdollisuus myös tunnistautumiseen, joten tarvittaessa voidaan käsitellä asiakkaan henkilökohtaisia asioita yleisen neuvonnan lisäksi. Chat on toiminnassa arkisin klo 9–14.30, paitsi tiistaisin klo 12–14.30 välisenä aikana. Myös sosiaalineuvonnan palvelupisteet palvelevat tuttuun tapaan. Sosiaalineuvonnan chat on osa Helsingin sähköisten palvelujen kehittämistä. Lisätietoja: Anri Viskari–Lojamo, johtava sosiaaliohjaaja puh. 09 3106 2625, anri.viskari-lojamo@hel.fi Chat osoitteessa: www.hel.fi/sosiaalineuvonta

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme