Helsinki Litin ensimmäiset kansainväliset vieraat julki, mukana muun muassa Jamaica Kincaid ja August-palkittu Ia Genberg

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään Helsingin Bio Rexissä 12.-13. toukokuuta 2023. Tänä vuonna mukana ovat muun muassa feministisistä sarjakuvistaan sekä radio- ja podcast-ohjelmistaan tunnettu ruotsalainen Liv Strömquist ja Ia Genberg, joka voitti juuri Ruotsissa arvostetun August-palkinnon ensimmäisestä suomennetusta romaanistaan Yksityiskohdat. Bio Rexiin saapuu myös unkarilainen Man Booker Prize -palkittu László Krasznahorkai, joka oli jo pandemia-aikaan tulossa festivaalin peruuntuneseen ohjelmaan, ja arvostettu pitkän linjan kirjailija, PEN- ja Faulkner-palkittu antiqualais-amerikkalainen Jamaica Kincaid.
Helsinki Litin vieraiksi saapuvat toukokuussa Ia Genberg (vas.), Liv Strömquist, Jamaica Kincaid ja László Krasznahorkai.

Helsinki Lit -festivaalin lopullisessa, maaliskuun alussa julkistettavassa ohjelmassa on luvassa kahden intensiivisen päivän aikana 10-12 erilaista kirjallista keskusteluparia, vierailevien kirjailijoiden ja kotimaisten haastattelijoiden sekä kirjallisuuden ystävien unohtumattomia kohtaamisia. Tapahtumassa on mahdollisuus hankkia kunkin kirjailijan viimeisimpiä suomennettuja teoksia henkilökohtaisilla omistuskirjoituksilla. Helsinki Lit 2023 -festivaalin juontaa viime vuoden tapaan näyttelijä Alma Pöysti.

Lisätietoa julkistetuista vieraista täällä.

Festivaalin liput ovat myynnissä Tiketissä (1 Päivän lippu 29 €, 2 päivän lippu 39 €).

Helsinki Litin tukijat ja yhteistyökumppanit vuonna 2023 julkistetaan koko ohjelman julkistuksen yhteydessä maaliskuun alussa.

Helsinki Lit 2023 Facebook-event

*****************************************************************************************************

Helsinki Lit avslöjar de första internationella gästerna för 2023: Jamaica Kincaid och Ia Genberg

Den internationella litteraturfestivalen Helsinki Lit ordnas på Bio Rex den 12-13 maj 2023. Bland årets gäster finns bland annat den feministiska serietecknaren och podcast-stjärnan Liv Strömquist. Från Sverige kommer också Ia Genberg, som nyss belönades med augustpriset för romanen Detaljerna, snart aktuell i finsk översättning.

Övriga säkrade gäster är den ungerska författaren och Man Booker-belönade László Krasznahorkai, som var tvungen att ställa in sitt besök under pandemin för två år sedan. Dessutom har Helsinki Lit den stora glädjen att ta emot Jamaica Kincaid, en av USA:s mest älskade författare och nu äntligen aktuell i finsk översättning. På svenska finns i stort sett alla Jamaica Kincaids böcker redan tillgängliga.

Det slutliga programmet publiceras i början av mars. Även i år utlovas två intensiva dagar med 10-12 författarsamtal med både inhemska och utländska gäster. Det är möjligt att köpa böcker på festivalen och få dem signerade. Konferencier för Helsinki Lit 2023 är, precis som i fjol, skådespelaren Alma Pöysti.

Mera information om gästerna hittas på Helsinki Lits hemsidor.

Biljetterna finns redan nu till salu på Tiketti (biljetterna kostar 39 € för två dagar och 29 € för en dag).

Festivalens samarbetspartner 2023 publiceras i mars i samband med hela programmet.

Sopraano Anu Komsin tulkitsema Kaija Saariahon Saarikoski-orkesterilaulusarja saa Japanin kantaesityksensä Tokiossa 20. huhtikuuta – Komsi mukana myös Innocence-oopperan tulevassa Dresdenin-produktiossa17.4.2024 10:16:14 EEST | Tiedote

Sopraano Anu Komsin tulkitsema ja Kaija Saariahon säveltämä Saarikoski-orkesterilaulusarja saa Japanin ensiesityksensä Tokiossa 20. huhtikuuta 2024. Laulusarja kuullaan Tokion Suntory Hallissa Tokion sinfoniaorkesterin konsertissa, jonka johtaa kapellimestari Sakari Oramo. Kaija Saariaho on omistanut laulusarjan Anu Komsille ja Sakari Oramolle. Sama ohjelmisto esitetään Tokiossa lisäksi seuraavana päivänä 21. huhtikuuta MUZA Kawasaki -salissa. Komsi on mukana myös Innocence-oopperan uusimmassa tuotannossa, joka saa maailmanensi-iltansa Saksan Dresdenissä Semperoper Dresden -oopperatalossa 15. maaliskuuta 2025.

Elämänsä iskussa olevan Knucklebone Oscarin uusi sooloalbumi Uncle Knuckle julkaistaan tänään5.4.2024 11:00:06 EEST | Tiedote

Kitaristi-laulaja Knucklebone Oscarin uusi sooloalbumi Uncle Knuckle ilmestyi tänään perjantaina 5. huhtikuuta. Levy on saatavilla kaupoista vinyyli- ja CD-formaateissa sekä diginä suoratoistopalveluissa. Soundeiltaan ja tunnelmaltaan epäsuomalaisen riemukkaalla levyllä kuuluu artistin vaikuttimia vuosien varrelta, biisimateriaali koostuu kumarruksista esimerkiksi Jon Spencer Blues Explosionin, Jimmy Castor Bunchin, Dr Johnin, Little Richardin ja vaikkapa Marvin Gayen suuntiin, uudelleenmyllätyistä cover-versioista Knucklebone Oscarin originaalisävellyksiin. Nimekkäät vierailijat Tuure Kilpeläisestä Marjo Leinoseen maustavat vanhaa, uutta, lainattua ja sinistä kokonaisuutta.

Cecilia Damströmin Wasteland kertoo vaateteollisuuden ja kierrätyksen ongelmista nykymusiikin keinoin – teoksen Suomen ensiesitys Tampere Biennalessa 12. huhtikuuta2.4.2024 10:21:49 EEST | Tiedote

Säveltäjä Cecilia Damströmin musiikkia voi seuraavan kerran kuulla Tampere Biennalen ohjelmassa Tampere-talon Isossa salissa 12. huhtikuuta, kun Tampere Filharmonia soittaa Damströmin sävellyksen Wasteland Suomen kantaesityksen. Vuonna 2022 valmistunut Wasteland on Tampere Filharmonian, Norrlandsoperan sinfoniaorkesterin ja Gävlen sinfoniaorkesterin yhteistilaus ja teos on aiemmin esitetty Norrlandsoperan sinfoniaorkesterin tulkintana. Vuonna 2022 Teosto-palkinnon ICE-sävellyksellään voittanut Damström tunnetaan erityisesti tasa-arvokysymyksiin ja ympäristön tilaan kantaa ottavista teoksistaan ja häntä on sanottu nykymusiikin “Greta Thunbergiksi”.

Tuomo & Markus yhdisti voimansa trumpetisti Verneri Pohjolan ja Marc Ribot'n kanssa yllättävällä jazz-funk singlellä Waiting Room28.3.2024 11:52:52 EET | Tiedote

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostama indie folk -duo Tuomo & Markus julkaisee huomenna perjantaina 29.3. uuden singlen syksyllä 2024 ilmestyvältä trumpetisti Verneri Pohjolan kanssa äänitetyltä instrumentaalialbumiltaan. Waiting Room -single poikkeaa duolle ominaisesta lauluharmonioiden dominoimasta ilmaisusta jo vierailijoidensa Marc Ribot’n (Tom Waits, Robert Plant & Alison Krauss, Black Keys, T Bone Burnett) ja trumpetisti Verneri Pohjolan vahvojen roolien vuoksi: newyorkilainen kitaralegenda vastaa Waiting Roomin soolokitaroista sekä biisin tarinaa kuljettavista puheosuuksista. Verneri Pohjolan eloisa trumpetti kommentoi ja alleviivaa kappaleen rytmikkaa.

Jaakonahon tänään ilmestyvän Build-albumin uudet sävyt yllättivät tekijänsäkin: “Tykkään siitä, että tunnelmassa ehditään olla, eikä rikota sitä vääristä syistä”22.3.2024 11:30:24 EET | Tiedote

Jaakonahon odotettu toinen instumentaalisooloalbumi Build ilmestyi kauppoihin ja suoratoistoihin tänään perjantaina 22.3.2024. Tähän mennessä levyltä on kuultu kevään mittaan kaksi singleä, tarttuvan melodiakuvion toistolla etenevä Beauty Box ja seesteisistä säkeistöistä eeppiseen loppuhuipennukseen kasvava Crickets. Jaakonahon mukaan levyn nimi juontaa juurensa hänen hiljattain edesmenneeseen rakentaja-isäänsä, joka vielä viime päivinään piirsi rakennuspiirustuksia.