Helsinki Litin ensimmäiset kansainväliset vieraat julki, mukana muun muassa Jamaica Kincaid ja August-palkittu Ia Genberg

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään Helsingin Bio Rexissä 12.-13. toukokuuta 2023. Tänä vuonna mukana ovat muun muassa feministisistä sarjakuvistaan sekä radio- ja podcast-ohjelmistaan tunnettu ruotsalainen Liv Strömquist ja Ia Genberg, joka voitti juuri Ruotsissa arvostetun August-palkinnon ensimmäisestä suomennetusta romaanistaan Yksityiskohdat. Bio Rexiin saapuu myös unkarilainen Man Booker Prize -palkittu László Krasznahorkai, joka oli jo pandemia-aikaan tulossa festivaalin peruuntuneseen ohjelmaan, ja arvostettu pitkän linjan kirjailija, PEN- ja Faulkner-palkittu antiqualais-amerikkalainen Jamaica Kincaid.

Helsinki Litin vieraiksi saapuvat toukokuussa Ia Genberg (vas.), Liv Strömquist, Jamaica Kincaid ja László Krasznahorkai.

Helsinki Lit -festivaalin lopullisessa, maaliskuun alussa julkistettavassa ohjelmassa on luvassa kahden intensiivisen päivän aikana 10-12 erilaista kirjallista keskusteluparia, vierailevien kirjailijoiden ja kotimaisten haastattelijoiden sekä kirjallisuuden ystävien unohtumattomia kohtaamisia. Tapahtumassa on mahdollisuus hankkia kunkin kirjailijan viimeisimpiä suomennettuja teoksia henkilökohtaisilla omistuskirjoituksilla. Helsinki Lit 2023 -festivaalin juontaa viime vuoden tapaan näyttelijä Alma Pöysti.

Lisätietoa julkistetuista vieraista täällä.

Festivaalin liput ovat myynnissä Tiketissä (1 Päivän lippu 29 €, 2 päivän lippu 39 €).

Helsinki Litin tukijat ja yhteistyökumppanit vuonna 2023 julkistetaan koko ohjelman julkistuksen yhteydessä maaliskuun alussa.

Helsinki Lit 2023 Facebook-event

*****************************************************************************************************

Helsinki Lit avslöjar de första internationella gästerna för 2023: Jamaica Kincaid och Ia Genberg

Den internationella litteraturfestivalen Helsinki Lit ordnas på Bio Rex den 12-13 maj 2023. Bland årets gäster finns bland annat den feministiska serietecknaren och podcast-stjärnan Liv Strömquist. Från Sverige kommer också Ia Genberg, som nyss belönades med augustpriset för romanen Detaljerna, snart aktuell i finsk översättning.

Övriga säkrade gäster är den ungerska författaren och Man Booker-belönade László Krasznahorkai, som var tvungen att ställa in sitt besök under pandemin för två år sedan. Dessutom har Helsinki Lit den stora glädjen att ta emot Jamaica Kincaid, en av USA:s mest älskade författare och nu äntligen aktuell i finsk översättning. På svenska finns i stort sett alla Jamaica Kincaids böcker redan tillgängliga.

Det slutliga programmet publiceras i början av mars. Även i år utlovas två intensiva dagar med 10-12 författarsamtal med både inhemska och utländska gäster. Det är möjligt att köpa böcker på festivalen och få dem signerade. Konferencier för Helsinki Lit 2023 är, precis som i fjol, skådespelaren Alma Pöysti.

Mera information om gästerna hittas på Helsinki Lits hemsidor.

Biljetterna finns redan nu till salu på Tiketti (biljetterna kostar 39 € för två dagar och 29 € för en dag).

Festivalens samarbetspartner 2023 publiceras i mars i samband med hela programmet.

Jo ennakkoon "täysosumaksi" sanottu Tuomo & Markus: Game Changing -albumi kaupoissa tänään13.1.2023 10:03:05 EET | Tiedote

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon uusi, tuoreltaan "täysosumaksi" ja "käänteentekeväksi" hehkutettu albumi Game Changing ilmestyi tänään 13. tammikuuta. Pandemian ja vinyylitehtaiden ruuhkien vuoksi viivästynyt, nyt tuplavinyylinä ja digipack-CD:nä julkaistu Game Changing on Suomen ja maailman ensimmäinen analogisesti tuotettu Dolby Atmos -albumijulkaisu.

Helsinki Lit 2023 järjestetään jälleen toukokuussa – Early Bird -liput myynnissä nyt19.12.2022 13:20:34 EET | Tiedote

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään Helsingin Bio Rexissä 12.-13. toukokuuta 2023. Ensimmäiset ohjelmajulkistukset ajoittuvat tammikuulle, ja luvassa on jälleen kaksi intensiivistä päivää ainutkertaisia keskusteluja, puheenvuoroja, vierailevien kirjailijoiden ja kirjallisuuden ystävien kohtaamisia – Helsinki Litin hengessä. Festivaalin juontaa viime vuoden tapaan näyttelijä Alma Pöysti.

Antinrannan toinen single Afterglow on Sara-yhtyeen Joa Korhosen kanssa laulettu duetto ja voimalaulu lopunaikojen lapselle9.12.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Antinranta julkaisee perjantaina 9.12. toisen singlen helmikuussa 2023 ilmestyvältä albumiltaan Collective Displacement. Afterglow on duetto Sara-bändistä tunnetun ja As They Slowly Travel To The Sea -nimellä englanniksi esiintyvän Joa Korhosen kanssa. Singlen julkistusta juhlitaan Ars Puumaja -kollektiivin intiimillä Kotikeikalla Tampereella tänään, kappaleen ilmestymispäivänä. Osia keikasta voi seurata livenä Antinrannan Instagram-livessä 9.12. alkaen klo 20.00 tilillä @auri.antinranta.