Helsinki-päivänä kaupunki kukkii ja tarjoilee yllätyksiä

Helsingin syntymäpäivää 12. kesäkuuta juhlistetaan luovilla Helsinki-päivän teoilla, jotka näkyvät, kuuluvat ja ilahduttavat ympäri kaupunkia kokoamatta väkijoukkoja yhteen. Helsinki-päivänä kaupunkiin voi tutustua uusin silmin esimerkiksi lintubongauksen, elokuvahistorian ja kukkayllätysten parissa.

Kuva: Helsinki Marketing

Helsinki-päivänä toteutetaan kymmenen erilaisten toimijoiden ehdottamaa Helsinki-päivän tekoa, joiden joukosta kaupunkilaiset ovat päässeet äänestämään suosikkejaan. Teot liittyvät muun muassa taiteeseen, lähiluontoon ja kaupungin historiaan, ja osallistumaan pääsevät niin viherpeukalot, elokuvan ja muotoilun ystävät kuin lapsetkin. Kaikki Helsinki-päivän teot ovat koronaturvallisia, saavutettavia sekä kaupunkilaisille maksuttomasti koettavissa.

”Helsinki-päivää on vietetty vuodesta 1959 lähtien, joten aikojen saatossa on syntynyt jo monia perinteikkäitä tapoja juhlistaa rakkaan pääkaupunkimme syntymäpäivää. Koska elämme vielä osittaista poikkeusaikaa, toteutuu osa näistä perinteistä kuten ennenkin ja osa hieman eri tavoin. Tänä vuonna syntyy myös aivan uusia perinteitä. Yhteistä kaikkiin menneisiin Helsinki-päiviin on kuitenkin se, että hienoa kaupunkiamme juhlistetaan hauskasti, kekseliäästi ja ilolla”, sanoo pormestari Jan Vapaavuori.

Helsinki-päivänä kaupunki puetaan kukkiin, kun värikkäät kukkakujat kutsuvat lomaansa kuljeskelemaan. Lisäksi kaupunkilaisia kannustetaan viljelemään 100 000 auringonkukkaa pörriäisten ja lintujen iloksi. Lähiluontoon houkuttelevat myös musiikkia ja lintubongausta yhdistelevä Soiva linturetki sekä kuljetukset Vasikkasaareen.

Päivän aikana pääsee myös pomppimaan kaupunginosasta toiseen Helsinki Hopping -ulkolautapelin avulla, kulkemaan Helsingin historiallisten korttelikinojen jäljillä sekä katsomaan kaupunkia uusin silmin Helsingin muodot -kaupunkisuunnistuksen kautta. Lapset pääsevät näyttämään taitonsa osallistavassa taidetempauksessa, joka herättää henkiin somessa jaetut Helsinki-aiheiset piirrokset. Eri taustoista tulevien katuvalokuvaajien kaupunkitilaan ripustettavasta näyttelystä puolestaan muodostuu visuaalinen rakkauskirje Helsingille.

Päivään kuuluvat myös Helsinki-päivän perinteet, kun pormestari Jan Vapaavuorija apulaispormestarit Anni Sinnemäki, Pia Pakarinen, Nasima Razmyar ja Sanna Vesikansa jakavat kultaiset Helsinki-mitalit kymmenelle ansioituneelle helsinkiläiselle. Tilaisuudessa jaetaan myös vuoden tiede-, urheilu- ja kulttuuripalkinnot sekä tunnustukset vuoden helsinkiläisille taiteilijoille ja tutkimusapurahan saajille. Helsinki-päivänä muistetaan myös Helsinki-päivän vauvaa ja nimetään Stadin Kundi ja Friidu. Lisäksi leivotaan Helsinki-päivän raparperipiirakkaa, jota tarjoillaan asiakkaille kaupungin palvelu- ja hoivakodeissa ja koronatilanteen salliessa yleisölle Espan puistossa.

Myynti- ja markkinointijohtaja Petra Majander, Helsingin tapahtumasäätiö, petra.majander@eventshelsinki.fi, puh. 050 528 9736

Kuva: Helsinki Marketing

Helsinki-päivänä jaetaan yli 5000 annosta raparperipiirakkaa ja palkitaan ansioituneita helsinkiläisiä9.6.2021 12:15:06 EEST | Tiedote

Helsingin syntymäpäivänä 12. kesäkuuta kaupungin hoivakoteihin ja lukuisiin muihin kohteisiin jaetaan yli 5000 annosta Kaupungintalon ravintolan perinteisellä reseptillä leivottua raparperipiirakkaa. Helsinki-päivää juhlitaan myös Helsinki-päivän teoilla, jotka ilahduttavat ympäri kaupunkia kokoamatta väkijoukkoja yhteen. Päivän päätteeksi pormestari ja apulaispormestarit jakavat kultaiset Helsinki-mitalit ansioituneille helsinkiläisille sekä muita palkintoja ja tunnustuksia.

Tuomaan Markkinat järjestetään joulukuussa Kauppatorilla4.6.2021 12:00:10 EEST | Tiedote

Perinteiset Tuomaan Markkinat järjestetään tänä vuonna poikkeuksellisesti Kauppatorilla 27.11.–22.12. Markkinoita ei voida järjestää tutuksi tulleella tapahtumapaikallaan Senaatintorilla joulukuun yli kestävän valaisinremontin vuoksi. “Kauppatori oli sijaintinsa ja kantokykynsä kannalta paras vaihtoehto väliaikaiseksi tapahtumapaikaksi. Tuomaan Markkinoiden sydän on sen kävijät ja myyjät, ja haluamme jälleen tarjota kaikille toimivat, vastuulliset ja ainutlaatuiset joulumarkkinat. Tänä vuonna tapaamme merellisessä miljöössä”, kertoo tapahtuman projektipäällikkö Emma Abendstein. Laadukkaita kotimaisia lahjatuotteita, talvisia ruokaelämyksiä ja kiireetöntä joulutunnelmaa tarjoavilla Tuomaan Markkinoilla vierailee vuosittain yli 300 000 ihmistä. Markkinoiden myyjähaku on parhaillaan avoinna tapahtuman verkkosivuilla, ja mukaan voi hakea aina syyskuun alkuun saakka. Ravintolatoimijat voivat hakea mukaan Tuomaan Markkinoille 2.8. alkaen. “Joulu on perinteiden aikaa ja Tuomaan Markkinat on s

KUTSU: Musica novan pressitilaisuus verkossa 2.2. klo 15.30.1.2.2021 08:00:00 EET | Kutsu

Suomen suurinta nykymusiikkifestivaali Musica nova Helsinkiä vietetään pääosin verkossa 2.–10. helmikuuta. Lähetykset toteuteutaan striimilähetyksinä televisiossa, verkossa ja radiossa muun muassa Ylen kanavilla. Joka toinen vuosi järjestettävän Musica nova Helsingin ohjelmassa kuullaan erityisesti vuoden 2021 residenssisäveltäjien Lisa Streichin ja Simon Steen-Andersenin sekä festivaalin Polytopia-teeman innoittajana toimivan säveltäjä, arkkitehti ja matemaatikko Iannis Xenakisin musiikkia. Festivaalin lehdistötilaisuus järjestetään etänä verkossa festivaalin avajaispäivänä 2. helmikuuta klo 15.30–16.15. Tilaisuudessa Musica novan teemoista ja teoksista kertovat festivaalin taiteellinen johtaja André de Ridder sekä säveltäjät Simon Steen-Andersen ja Lisa Streich. Tilaisuus on pääosin englanninkielinen. Ilmoittautumiset: tiedotus@musicanova.fi. Festivaalin pääjärjestäjinä toimivat Helsingin juhlaviikot, Helsingin kaupunginorkesteri, Tapiola Sinfonietta, Suomen kansallisooppera ja -bale