Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun keskeisten toimistomarkkinoiden vajaakäyttö ennallaan vuoden 2021 toisella kvartaalilla

Helsinki Research Forum -tutkimusfoorumi on tuottanut vuoden 2021 toisen kvartaalin lopussa päivitetyn arvion toimistokiinteistöjen vajaakäyttöasteista pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistomarkkina-alueilla. Edellisen kvartaalin loppuun verrattuna osamarkkinoiden vajaakäyttöasteissa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia.

Tarkastelun alla olevat toimistomarkkina-alueet kattavat noin puolet pääkaupunkiseudun toimistokannasta. Tarkastelualueella tyhjiä toimistoneliöitä on yhteensä noin 452 000 neliömetriä ja alueiden keskimääräinen vajaakäyttöaste on 12,8 prosenttia. Myös ensimmäisen kvartaalin lukuja on tarkastettu datan keräämisen yhteydessä ja havaittuja virheitä ja puutteita on korjattu. Tämän vaikutus näkyy erityisesti Ruoholahden kasvaneena vajaakäyttölukuna.

Helsinki Research Forumin vajaakäytöstä julkaiseman tiedon keskeinen ero muiden toimijoiden vajaakäyttödataan ovat osamarkkina-alueiden toisistaan poikkeavat rajat sekä toimitilakannan määrittely. Näin ollen tiedot eivät ole suoraan vertailukelpoisia. Osa markkinatietoa julkaisevista toimijoista käyttää esimerkiksi Tilastokeskuksen luokittelua, jossa rakennus merkitään toimistoksi pääkäyttötarkoituksen mukaan, jolloin myös katutason liiketilat lasketaan mukaan toimistokantaan. Helsinki Research Forumin datassa kanta on määritetty mahdollisimman tarkasti, jolloin se huomioi vain toimistotilat.

Helsinki Research Forumin tuottama tieto julkaistaan osamarkkinatasolla RAKLIn nettisivuilla. Kohdekohtaiset tiedot toimistotilakannasta toimitetaan pyydettäessä. Tiedustelut sähköpostilla osoitteeseen miika.kotaniemi(at)rakli.fi.

Miika Kotaniemi
Johtaja, kiinteistösijoittaminen
0407020015
miika.kotaniemi@rakli.fi

Helsinki Research Forum on kiinteistöalan asiantuntijayritysten tutkimusfoorumi, jonka tavoitteena on parantaa Helsingin toimistomarkkinoista julkaistavan tiedon laatua ja läpinäkyvyyttä. Yhteistyössä ovat mukana tällä hetkellä CBRE, JLL, Cushman & Wakefield ja KTI Kiinteistötieto. RAKLI toimii Research Forumin kumppanina ja tarjoaa tekniset puitteet toiminnalle.

Vajaakäyttöasteet PKS toimistomarkkinoilla

RAKLI:Tampereella asuntorakentamisen volyymit pysyneet korkeina, toimitilarakentaminen hiljentynyt10.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tampereen seudun kiinteistökauppavolyymi ylsi pandemiasta huolimatta puoleen miljardiin euroon vuonna 2020. Asuntorakentamisen volyymit ovat pysyneet korkeina, mutta toimitilarakentaminen on hieman hiljentynyt. Toimisto- ja liiketilakysynnän tulevaisuudennäkymät ovat epävarmoja, ja näillä kiinteistösektoreilla vuokrien odotetaan laskevan ja vajaakäytön lisääntyvän. Asuntovuokrien nousu on jatkunut ja tuotannollisten tilojen näkymät ovat positiivisia niin sijoitus- kuin vuokrakysynnänkin näkökulmasta.

RAKLI: Asuntorakentaminen vilkastunut merkittävästi pääkaupunkiseudulla – muukin rakentaminen aktiivista8.6.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudun rakennusmarkkinassa on vilkasta kuluvana vuonna. Kuluttajien sekä toimialojen parantunut luottamus tulevaisuuteen, matalat korot, rahan saatavuus, kiinteistöjen kiinnostavuus sijoituskohteina sekä elvytysraha näkyvät pääkaupunkiseudun rakentamisessa. Uusien asuntojen rakennuslupien sekä aloitusten määrä on kasvanut voimakkaasti viime vuoden syksystä. Myös toimitila-, korjaus- ja infrahankkeita on pääkaupunkiseudulla vireillä runsaasti erityisesti verrattuna muun Suomen tilanteeseen. Pääkaupunkiseudun rakentamisen ennakoidaan kasvavan kuluvana vuonna, mutta kasvu ei ulotu koko Suomeen. Talouskasvun kiihtyminen maailmalla on alkanut jossain määrin näkyä myös rakentamisen hinnoissa ja kustannuksissa raaka-aineiden hintojen noustessa.

Pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistoalueilla lähes puoli miljoonaa toimistoneliötä vajaakäytössä10.5.2021 16:07:55 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum -tutkimusfoorumi on tuottanut arvion toimistokiinteistöjen vajaakäyttöasteista pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistomarkkina-alueilla, jotka kattavat noin puolet pääkaupunkiseudun toimistokannasta. Tarkastelualueella tyhjiä toimistoneliöitä on yhteensä noin 443 000 neliömetriä ja alueiden keskimääräinen vajaakäyttöaste on 12,5 prosenttia. Pienimmät vajaakäyttöasteet ovat Pasilassa ja Hakaniemessä. Pahin vajaakäyttöongelma on Pitäjänmäen alueella, jossa lähes joka neljäs toimistoneliö eli noin 90 000 neliömetriä on tyhjillään. Myös Helsingin ydinkeskustassa (CBD) vajaakäyttö on merkittävää, sillä 11 prosenttia eli noin 70 000 neliömetriä toimistoista on tyhjillään. ”Vajaakäyttö on keskeisiä kiinteistömarkkinoiden tunnuslukuja. Helsinki Research Forumin pyrkimyksenä on tuottaa tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa tietoa kuin markkinoilla on tähän mennessä ollut”, kertoo johtaja Miika Kotaniemi RAKLIsta. "Olemme olleet alusta asti mukana Helsinki Research Forumissa e