Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun keskeisten toimistomarkkinoiden vajaakäyttö ennallaan vuoden 2021 toisella kvartaalilla

Helsinki Research Forum -tutkimusfoorumi on tuottanut vuoden 2021 toisen kvartaalin lopussa päivitetyn arvion toimistokiinteistöjen vajaakäyttöasteista pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistomarkkina-alueilla. Edellisen kvartaalin loppuun verrattuna osamarkkinoiden vajaakäyttöasteissa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia.

Tarkastelun alla olevat toimistomarkkina-alueet kattavat noin puolet pääkaupunkiseudun toimistokannasta. Tarkastelualueella tyhjiä toimistoneliöitä on yhteensä noin 452 000 neliömetriä ja alueiden keskimääräinen vajaakäyttöaste on 12,8 prosenttia. Myös ensimmäisen kvartaalin lukuja on tarkastettu datan keräämisen yhteydessä ja havaittuja virheitä ja puutteita on korjattu. Tämän vaikutus näkyy erityisesti Ruoholahden kasvaneena vajaakäyttölukuna.

Helsinki Research Forumin vajaakäytöstä julkaiseman tiedon keskeinen ero muiden toimijoiden vajaakäyttödataan ovat osamarkkina-alueiden toisistaan poikkeavat rajat sekä toimitilakannan määrittely. Näin ollen tiedot eivät ole suoraan vertailukelpoisia. Osa markkinatietoa julkaisevista toimijoista käyttää esimerkiksi Tilastokeskuksen luokittelua, jossa rakennus merkitään toimistoksi pääkäyttötarkoituksen mukaan, jolloin myös katutason liiketilat lasketaan mukaan toimistokantaan. Helsinki Research Forumin datassa kanta on määritetty mahdollisimman tarkasti, jolloin se huomioi vain toimistotilat.

Helsinki Research Forumin tuottama tieto julkaistaan osamarkkinatasolla RAKLIn nettisivuilla. Kohdekohtaiset tiedot toimistotilakannasta toimitetaan pyydettäessä. Tiedustelut sähköpostilla osoitteeseen miika.kotaniemi(at)rakli.fi.

Miika Kotaniemi
Johtaja, kiinteistösijoittaminen
0407020015
miika.kotaniemi@rakli.fi

Helsinki Research Forum on kiinteistöalan asiantuntijayritysten tutkimusfoorumi, jonka tavoitteena on parantaa Helsingin toimistomarkkinoista julkaistavan tiedon laatua ja läpinäkyvyyttä. Yhteistyössä ovat mukana tällä hetkellä CBRE, JLL, Cushman & Wakefield ja KTI Kiinteistötieto. RAKLI toimii Research Forumin kumppanina ja tarjoaa tekniset puitteet toiminnalle.

Vajaakäyttöasteet PKS toimistomarkkinoilla

Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun keskeisten toimistomarkkinoiden vajaakäyttö lievässä laskussa – Leppävaaraan lisää toimistoneliöitä, Pasilassa toimistoneliöt vähenevät12.10.2021 13:48:26 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum julkaisi päivitetyn arvion toimistokiinteistöjen vajaakäyttöasteista pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistomarkkina-alueilla. Monella alueella vajaakäyttöasteet ovat loivassa laskussa. Toimistoneliöt ovat kasvaneet erityisesti Leppävaarassa ja vähentyneet Pasilassa.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokrien odotetaan nousevan vahvimmin Turussa ja Tampereella21.9.2021 00:00:00 EEST | Tiedote

Vuokra-asuntojen kysyntä on vahvistumassa viime talven pienen notkahduksen jälkeen. Vuokra-asuntosijoittamisen suosio pysyy vahvana, ja etenkin kansainvälisten sijoittajien kiinnostus suomalaisia vuokra-asuntosijoituksia kohtaan on jälleen vahvassa kasvussa. Tarjonnan kasvu hillitsee vuokrien nousupaineita pääkaupunkiseudulla, ja pienten asuntojen vuokrien odotetaan nousevan eniten Turussa ja Tampereella.

Vuoden rakennuttaja 2021 on Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas12.8.2021 21:54:49 EEST | Tiedote

Vuoden 2021 rakennuttajaksi on valittu pääkaupunkiseudun opiskelijoiden asumista ja asuinympäristöjä kehittävä Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas. Hoas on aktiivinen rakennuttamisen edelläkävijä, joka on rohkeasti tarttunut erityisesti perusparannusten laadun, tuottavuuden ja vastuullisuuden parantamiseen sekä haasteellisiin käyttötarkoitusmuutoshankkeisiin. Oppeja saaduista kokemuksista Hoas on jakanut laajasti rakentamisalan kanssa.

RAKLI:Tampereella asuntorakentamisen volyymit pysyneet korkeina, toimitilarakentaminen hiljentynyt10.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tampereen seudun kiinteistökauppavolyymi ylsi pandemiasta huolimatta puoleen miljardiin euroon vuonna 2020. Asuntorakentamisen volyymit ovat pysyneet korkeina, mutta toimitilarakentaminen on hieman hiljentynyt. Toimisto- ja liiketilakysynnän tulevaisuudennäkymät ovat epävarmoja, ja näillä kiinteistösektoreilla vuokrien odotetaan laskevan ja vajaakäytön lisääntyvän. Asuntovuokrien nousu on jatkunut ja tuotannollisten tilojen näkymät ovat positiivisia niin sijoitus- kuin vuokrakysynnänkin näkökulmasta.