Helsinki testaa lumensulatuslaitetta lumen kuljetustarpeen vähentämiseksi

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara testaa yhteistyössä Clewat Oy:n kanssa uudenlaista lumensulattamislaitetta Viikin lumenvastaanottopaikan läheisyydessä. Tavoitteena on löytää ratkaisuja lumen käsittelemiseen kaupunginosakohtaisesti ja siten vähentää lumen kuljetustarvetta kaupunkialueella.
Kuva: Clewat Oy

Stara testaa laitetta noin kuukauden ajan 15.2. alkaen. Kokeilun aikana sulatetaan noin 1 000 kuorma-autollista lunta. Sähkökäyttöinen laite käyttää lumen sulatuksessa hyväkseen virtaavan veden voimaa ja meriveden lämpötilaa. Sulattimella saadaan suodatettua lumesta lähes kaikki roskat, jopa osa mikromuoveista. Lumen sulatus vähentää lumen kuljetuksen tarvetta, millä on positiivisia ympäristövaikutuksia.

- Nyt testaamme tätä laitetta, jotta saamme tarkempaa tietoa sen puhdistuskyvystä ja soveltuvuudesta Helsingin olosuhteisiin ja kaupunkirakenteeseen. Pyrimme löytämään erityisesti rannoille soveltuvia lumenkäsittelyn ratkaisuja. Kun etsimme uusia ympäristöystävällisiä ratkaisuja kaupunkialueiden hoitamiseen, ovat tällaiset nopeat kokeilut tärkeitä, kaupunkitekniikan tuotantopäällikkö Tero Koppinen Starasta kertoo.

Staran tavoitteena on vuoteen 2023 mennessä ottaa käyttöön kaupunginosakohtaisia lumenkäsittelyä tukevia ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Tavoite on yhteinen kaupunkiympäristön toimialan kanssa. Stara on kaupunkiympäristön toimialan kanssa mukana myös neljässä muussa lumen käsittelyyn liittyvässä kokeilussa.

Lisätiedot kokeilusta:
Yksikönjohtaja Ville Alatyppö, Stara
puh. 09 310 39943
ville.alatyppo@hel.fi

Hallituksen puheenjohtaja Janne Saarikko, Clewat Oy
janne.saarikko@clewat.com

Vierailut ja tutustuminen laitteeseen:
Tuotantopäällikkö Tero Koppinen, Stara
tero.koppinen@hel.fi

Kuva: Clewat Oy

Staran ensilumikisassa arvuutellaan tällä kertaa, milloin lumi sataa urbaaniin Helsinkiin10.10.2023 11:44:06 EEST | Tiedote

Ensilumikisa on nyt varsinainen citylumikisa. Nyt arvuutellaan päivää, jolloin Staran aura-autoja tarvitaan kantakaupungin ja sen ympäristön lumitöihin. Tänä talvena kisassa seurataan aurattavan lumen ilmestymistä alueelle, johon Staran katuhoidon työt keskittyvät vuoden 2024 loppuun mennessä. Tällöin Stara toimii pääosin Kehä ykkösen eteläpuolella, aiempaa kolmanneksen pienemmällä alueella.