Helsinki-Vantaalla tapahtuu historiallinen muutos 21.6.

Lentoasemayhtiö Finavia keskittää Helsinki-Vantaan lentojen lähtöselvitykset, turvatarkastukset ja matkatavaroiden luovutukset yhteen terminaaliin 21. kesäkuuta 2022 alkaen.

– Helsinki-Vantaan historiassa kääntyy uusi lehti, kun lennolle lähteviä ja matkalta palaavia matkustajia palvellaan uudessa, upeassa terminaalissamme. Enää ei tarvitse miettiä, mistä terminaalista on lähdössä tai mihin saapumassa, sanoo Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff Finaviasta.

Kun käytössä on yksi terminaali, liikkuminen lentoasemalla on selkeää. Se helpottaa myös niitä, jotka tulevat vastaan tai saattavat matkustajia. Palvelut on keskitetty yhden katon alle, joten ne ovat aiempaa helpommin saavutettavissa.

Autolla ja taksilla voi ajaa suoraan pääovien eteen ja jättää matkustajat kyydistä. Juna-asemalta ja uudesta pysäköintihalli P1/P2:sta pääsee hissillä terminaaliin. Myös muut pysäköintitalot ja vastaanottajien pikaparkki sijaitsevat vain parin minuutin kävelymatkan päässä terminaalin pääovista. Bussiasema ja pyöräparkki ovat nekin aivan terminaalin ulko-ovien edustalla.

Terminaalit 1 ja 2 sekä niitä yhdistänyt kulkukäytävä poistuvat käytöstä. Vanhat lähtö- ja tuloaulat suljetaan ja muutetaan matkustaja- ja henkilöstötiloiksi.

– Edellisen kerran Helsinki-Vantaalla on toimittu yhdessä terminaalissa liki 40 vuotta sitten. Silloin käytössä oli vuonna 1969 avattu ja sittemmin vuonna 1983 laajennettu ensimmäinen varsinainen matkustajaterminaali, kertoo Lettijeff.

Vuonna 1993 ulkomaan- ja kotimaanlennot eriytettiin, ja Helsinki-Vantaalle avattiin uusi terminaali kotimaanlentoja varten. Noin 15 vuotta myöhemmin toteutettiin lentoyhtiökohtainen terminaalijako, ja käyttöön otettiin terminaali 1 ja terminaali 2. Alun perin Helsinki-Vantaan lentoasema on avattu 70 vuotta sitten Helsingin kesäolympialaisiin.

Palvelutarjonta kasvaa

Kevään ja alkukesän aikana Helsinki-Vantaalla on aloittanut lukuisia uusia palveluita kuten ympäri vuorokauden avoinna oleva Alepa, rakastettu Moomin Shop sekä lounge-, kokous-, kampaamo- ja kauneuspalveluja tarjoava Plaza Premium Lounge.

Hiljattain on avattu myös mielenkiintoinen ravintolamaailma, jossa Lopez y Lopez, Pretty Boy Wingery, Levant, Bär Bar, TGM ja Richie’s Gourmet Hot Dogs tarjoavat makuja maailmalta.

Uusia ovat myös Balmuirin ja Marimekon myymälät, jotka sijaitsevat porttialueella heti turvatarkastuksen jälkeen.

– Liki 10-vuotinen kehitysohjelmamme alkaa olla loppusuoralla. Valmista Helsinki-Vantaalla on ensi vuonna, jolloin käyttöön otetaan uusi matkatavaroiden luovutusaula. Työmaita näkyy eri puolilla terminaalia, sillä rakenteilla on vielä muutamia uusia palvelupisteitä, sanoo Lettijeff.

Kuvia median käyttöön:  https://finavia.materialbank.net/NiboWEB/p/scpc/19006312/869334/fi

Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalin lähtöaula.
Helsinki-Vantaan terminaalin tuloaulassa sijaitsee Luoto, jossa kasvaa eläviä puita.
Helsinki-Vantaan lentoaseman moderni turvatarkastus, jossa elektroniikkaa ja nestepusseja ei tarvitse ottaa pois laukusta. Kuva vapaasti tiedotusvälineiden käytössä.
Helsinki-Vantaan lentoaseman tuloaulan food hall -ravintolamaailma. Kuva vapaasti tiedotusvälineiden käytössä.
Helsinki-Vantaan lentoaseman porttialue. Kuva vapaasti tiedotusvälineiden käytössä.