Helsinki-Vantaan lentoaseman T1–T2-yhdyskäytävä vahvistettiin etuajassa – vaativa urakka haastoi Kreaten innovoimaan uusia työskentelytapoja

Kreate sai maaliskuussa päätökseen poikkeuksellisen haastavan infraurakan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kokonaisuuteen kuului T1- ja T2-terminaaleja yhdistävän käytävän runkorakenteiden vahvistaminen sekä matkustajaliikenteelle suunniteltujen liukutasojen asennus. Työskenteleminen ahtaissa lattiakanaaleissa liiketilojen ja ihmisvirtojen keskellä innoitti pohja- ja betonirakentamisen ammattilaiset kehittämään ratkaisuja, jotka edesauttoivat projektin valmistumista kaksi kuukautta etuajassa.

Liukutasot odottivat maaliskuun puolivälissä uutuuttaan kiiltävinä matkustajia.

Kreate toimi projektijohtourakoitsijana ja päätoteuttajana urakassa, jossa vahvistettiin Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalien T1 ja T2 välisen käytävän teräsbetonirunko ja tehtiin taloteknisten järjestelmien siirtotöitä. Rungon vahvistaminen oli edellytys yhdyskäytävään asennettaville liukutasoille.

– Teimme viime vuoden toukokuusta lähtien vahvistuksia porapaaluttamalla perustuksia, mantteloimalla olemassa olevia pilareita sekä rakentamalla uusia palkkeja ja pilareita. Lisäsimme esimerkiksi lattian alla oleviin teknisiin kanaviin vahvistavia teräsrakenteita kaikkiaan 50 tonnin verran, kertoo T1–T2-yhdyskäytävän vahvistamishankkeen työmaapäällikkönä toiminut Tapio Siirto Kreatelta.

Poikkeukselliset ratkaisut kirittivät rakentamista ja toivat kustannussäästöjä

Yhdyskäytävän kaikki rakenteelliset vahvistukset valmistuivat tammikuussa 2022.

– Purku- ja rakennustöiden onnistunut rytmittäminen kolmen kerroksen eri alueilla sekä kahden lohkon rakentaminen samanaikaisesti alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen mahdollistivat osaltaan urakan etenemisen suunniteltua ripeämmin ja kustannustehokkaammin, Siirto kertoo.

Kunnostetut sisätilat ja uudet liukutasot otettiin matkustajien käyttöön maaliskuun puolivälissä. Kokonaisuudessaan Kreaten urakka valmistui maaliskuun lopussa, kun pintarakennetyöt valmistuivat ja yhdyskäytävän ulkopuoli luovutettiin Finavia Oyj:lle kaksi kuukautta etuajassa.

– Kreaten kokemus ja osaaminen runko- ja betonitöistä on ollut korkealla tasolla. Lopputulos on merkittävä erityisesti matkustajien kannalta katsoen. Laajentuvalla lentoasemalla kävelymatkat pitenevät väkisinkin, joten liikkumisen sujuvuutta lisätään esimerkiksi liukutasoilla, toteaa Finavian tekniikasta, turvallisuudesta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Henri Hansson

Urakan poikkeuksellisesta haastavuudesta kertoo myös se, että Kreate oli ainut toimija, jolla oli valmiuksia lähteä toteuttamaan yhdyskäytävän rungon remonttia Finavian edellyttämässä aikataulussa.

Uusia työtapoja ”surffilaudoista” vyöryttämällä valamiseen

Vahvistusurakka toteutettiin toiminnassa olevien liiketilojen alapuolella ympärivuorokautinen matkustajavirta huomioiden. Koska tavoitteena oli taata liiketilojen häiriötön toiminta, Kreate päätti ehdottaa vyöryttämällä valamista.

– Uuden toteutustavan myötä yläpuolella sijaitsevien liiketilojen rakenteita ei tarvinnut purkaa eikä rakentaminen vaikuttanut niiden toimintaan. Onnistuimme valamaan kantavat palkit ilman yläpuolisia valuaukkoja valamalla mansettien kautta ylhäältä alaspäin ja alhaalta ylöspäin palkin pintaan, Siirto valottaa.

Haastavuutta teräsbetonirungon vahvistamiseen lisäsi myös työskenteleminen erittäin ahtaissa lattiakanaaleissa, joiden korkeus oli vain 95 senttimetriä.

– Rakensimme pyörälliset ”surffilaudat”, jotka helpottivat huomattavasti rakenteiden purkamista ja vahvistamista lattiakanaaleissa. Surffilaudoilla kymmenien metrien matkat sujuivat helpommin, eikä henkilöstön tarvinnut kontata työskennellessään, Siirto kuvailee.

Erityisissä olosuhteissa Kreaten ratkaisukeskeinen infraosaaminen korostui jälleen innoittaen näiden uusien työtapojen ja työskentelyolosuhteiden kehittämiseen.

– Surffilaudoilla sujuvoitimme työn tekemistä, mutta aikaa ja rahaa säästimme, kun meidän ei tarvinnut avata rakenteita palkkien valamista varten, Siirto tiivistää.

Liukutasot odottivat maaliskuun puolivälissä uutuuttaan kiiltävinä matkustajia.
Kreaten työmaapäällikkö Tapio Siirto oli tyytyväinen onnistuneeseen hankkeeseen ja sujuvaan yhteistyöhön tilaajan kanssa.

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hanke siirtyi kolmanteen vaiheeseen – Kreate Rata toteuttaa junien kohtaamispaikat Niskassa ja Utajärvellä22.4.2022 11:45:19 EEST | Tiedote

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hankkeen kolmas osuus on käynnistynyt, kun Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata rakentaa uuden pitkien junien kohtaamispaikan Utajärven Niskaan sekä pidentää Utajärven nykyistä liikennepaikkaa. Oulun ja Kontiomäen välinen rataosuus on 166 kilometrin pituinen yksiraiteinen rata, jonka liikennekapasiteettia parannetaan hankkeessa uusilla kohtaamispaikoilla myös Vaalan Liminpurossa ja Paltamon Kuusikkoniemessä. Kreaten osuus ratahankkeesta on 5,2 miljoonaa euroa.

Mittava Kupittaa–Turku-ratahanke käynnistyi – Kreate Radalle hankkeen ensimmäinen rataurakka5.4.2022 08:48:15 EEST | Tiedote

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentaminen (KUTU), MPSU-urakka käynnistää useamman vuoden kestävän Kupittaa–Turku-ratahankkeen, jossa rakennetaan kaksoisraide ja viisi siltaa Kupittaan ja Turun välille sekä parannetaan Turun aseman henkilö- ja tavararatapihat. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata toteuttaa 5,2 miljoonan urakkaosuutensa tehokkaalla aikataululla.

Atrian Oyj laajentaa Nurmon tuotantolaitosta, jonka yhteyteen on keväällä 2021 ryhdytty rakentamaan uutta siipikarjatehdasta. Kreate toteuttaa Atrian historian suurimman, 155 miljoonan euron tehdashankkeen kaikki maanrakennustyöt. Haastavuutta laajaan maanrakennusurakkaan on tuonut louhiminen käynnissä olevan tehtaan ja tuotannon kulkureittien ääressä.

Siirrettävien siltojen konkari Kreate rakentaa ennätyspitkän ratasillan Lappeenrantaan – vuonna 2021 Kreate toteutti huikeat kuusi siirtoprojektia23.12.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Siirtomenetelmällä rakennettavien siltojen markkinajohtaja Kreate rakensi rakennuskaudella 2021 ennätykselliset kuusi siirrettävää siltaa. Ainutlaatuinen kalusto, henkilöstön vankka osaaminen ja onnistunut ennakkosuunnittelu takasivat menestyksekkäät projektit. Ensi vuonna Kreate rakentaa Suomen pisimmän siirtotekniikalla toteutettavan ratasillan, joka siirretään juhannuksena 48 tunnin rutistuksessa.