Health Capital Helsinki

Helsinkiin avattu uusi terveys- ja elämäntieteiden kohtaamispaikka

Meilahteen avautunut Terkko Health Hub rakentaa siltoja terveys- ja bioalojen tutkimuksen ja yritystoiminnan välille. Terkko Health Hubin avajaisia juhlistetaan torstaina 5.10. klo 17 alkaen.

Terkko Building

Helsingin Meilahteen lokakuun alussa avattu Terkko Health Hub tuo Helsinkiin uudenlaisen, terveys-, lääke- ja elämäntieteiden (life science) ideoiden eteenpäinviemistä ja verkostoitumista tukevan keskuksen.

Helsingin yliopiston Meilahden kampuskirjaston tilat on uudistettu kokonaan kohtaamispaikaksi opiskelijoille, tutkijoille ja muille terveys- ja elämäntieteiden ammattilaisille. Terkko Health Hub kokoaa saman katon alle lisäksi ideakiihdyttämöjä, kasvuyrityksiä, terveystieteisiin erikoistuneen Meilahden kampuskirjaston sekä vuokrattavissa olevia toimisto- ja tapahtumatiloja. Tiloissa toimii myös kaikille avoin Well-kahvila.

Tut­ki­muk­ses­ta star­tup-yri­tyk­siin

Terkko Health Hub tarjoaa terveys- ja elämäntieteiden asiantuntijoille ja muille aiheesta kiinnostuneille mahdollisuuden aiempaa läheisempään vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Tiloja isännöi Helsinki Think Company -yrittäjyysyhteisö, ja Helsingin yliopisto ja Helsingin yliopistollinen sairaala HUS ovat aktiivisesti mukana Terkon toiminnassa muun muassa Health Capital Helsinki -allianssin välityksellä. Muita Health Capital Helsingin jäseniä ovat Helsingin kaupunki ja Aalto-yliopisto.

Health Capital Helsinki -allianssin tavoitteena on kehittää pääkaupunkiseudun elämäntieteiden ja terveysteknologia-alan kokonaisuutta ja auttaa kaupallistettavien tutkimusideoiden tunnistamisessa ja jatkojalostamisessa. Lisäksi Health Capital Helsinki luotsaa alan startup-yrityksiä kohti pääomasijoituskelpoisuutta.

-Tarjoamme nimenomaan tähän toimialaan keskittyvää neuvontaa tuotekehitykseen, kumppanien löytämiseen ja kaupallistamiseen, kertoo Health Capital Helsinki -projektitoimiston johtaja Tuula Palmén.

Palmén toivoo, että kymmenen vuoden kulutua Terkko Health Hub on kansainvälisesti tunnettu elämäntieteiden ja terveysteknologian keskittymä, joka tuottaa innovaatioita, kasvavia yrityksiä ja luo yritysyhteistyötä.

- Kun kaikki yhteistyöprosessit saadaan toimimaan, luvassa on lisääntyvää kansainvälistä kiinnostusta. Sellaisen heräämisestä on jo nyt merkkejä.

Ti­lo­ja mo­nen­lai­seen käyt­töön

Terkko Health Hubista voi myös vuokrata toimisto- ja työpistetilaa. Tilat on suunnattu erityisesti terveys-, lääke- ja elämäntieteiden alalla toimiville startup-yrityksille. Talossa on lisäksi yksittäisiä neuvottelu- ja tapahtumatiloja.

- Tällä hetkellä tiloja ovat vuokranneet Health Capital Helsingin lisäksi DisiorSygeny LtdKandidaattikustannus ja SPARK Finland. Vuokraustoiminta lähtee kunnolla käyntiin avajaisten jälkeen, toteaa Terkko Heath Hubin koordinaattori Kiira Grönroos.

Terkko Health Hub on avannut ovensa maanantaina 2. lokakuuta ja virallisia avajaisia vietetään 5. lokakuuta. Lisätietoa ja Terkko Health Hubin verkkosivut löytyvät osoitteesta http://terkko.fi/

Kiira Grönroos
Terkko Health Hub Coordinator