Helsinkiläinen klassikkoravintola Kappeli saa oman leipomon.

Suomen itsenäisyyden ensi vuosina Kappeliin houkuttivat asiakkaita paitsi herkulliset päivälliset ja huurteinen olut myös itävaltalaiskondiittorin leipomat kauniit leivonnaiset. Kesäaikaan suihkukaivo solisi Esplanadilla, terassia koristivat loisteliaat kukkaryhmät ja aurinko heijasteli valoaan leivoslautasen ja punssilasin kylkeen Kappelin isoista ikkunoista. Kondiittorien ammattikunta aloittaa ’jälleen’ sadan vuoden tauon jälkeen työskentelyn Kappelissa, kun uudistustöiden myötä Kappelin kellariin rakentuu oma leipomo.

Ravintola Kappelin juureen leivottua leipää

Leipomossa tulee työskentelemään kolme kondiittoria; pääleipuri, leipomokondiittori ja kondiittoriapulainen.

Kappelin leipomossa leivotaan niin ravintolassa tarjoiltavat leivät kuin kahvilan piiraat, kakut ja muut tuotteet.  Ravintolavieraat saavat jatkossa palan painikkeeksi vastaleivottua leipää. Kahvilassa herkutellaan oman leipomon tuotteilla, kuten porkkanakakulla ja Bostonkakulla, josta tulee annospaloina tarjoiltuna talon vastine korvapuusteille. ”Lisäksi leipomossa valmistuu komponentteja jälkiruokalistallemme. Ulosmyyntiä emme vielä lupaa, mutta suunnitelmissa sekin on”, Kappelin keittiöpäällikkö Kimmo Martiskainen kertoo.

Leipä leivotaan kymmeniä vuosia vanhaan leipäjuureen

Uunituoreilla leivillä, kuten Kappelillakin, tulee olemaan pitkä historia. Niin vehnä- kuin ruisleivän juuri on tullut vuonna 2020 talossa aloittaneen keittiöpäällikkö Martiskaisen matkassa Kappeliin. ”Vehnäleivän juurella on ikää vasta parisenkymmentä vuotta, mutta ruisleipäjuurella se läheneekin jo Kappelin ikää. Tämä juuri on lähtenyt sukuni matkassa evakkoon Karjalan Suojärveltä vuonna 1939, kauanko se on ollut käytössä ennen sitä, en osaa sanoa.”

Juurevaa leipää tarjoillaan ravintolan lisäksi Kappelin kahvilassa päivän keiton kanssa. Keittoa on jatkossakin saatavilla joka päivä lounaasta aina kello 19 asti.

Kaikki Kappelin leipomon leivät ja muut leipomotuotteet valmistetaan Helsingin Myllyn  hiilineutraaleista, kotimaisesta viljasta jauhetuista jauhoista. Helsingin Mylly on Suomen ensimmäinen hiilineutraali mylly, joka kompensoi koko hiilijalanjälkensä, isoilta osin mm. vihreää sähköä ja oman biovoimalan tuottamaa lämpöenergiaa käyttämällä.

”Ekologisuus on tärkeä arvo kaikessa tekemisessämme ja se ulottuu myös yhteistyökumppaneihimme. Leipä maistuu paremmalta, kun tietää sen kuormittavan ympäristöä mahdollisimman vähän”, keittiöpäällikkö Martiskainen toteaa.

Kappelin runsaat puoli vuotta kestävä uudistustyö alkaa olla loppusuoralla. Kappelin kahvila, leipomo ja baari avautuvat 22.4., ravintola 27.4.2022.

Lisätietoja Kappelin leipomosta: Kimmo Martiskainen, keittiöpäällikkö, kimmo.t.martiskainen@sok.fi, puh. 010 766 3884

Anniina KorpelaViestintäpäällikkö

Autan mielelläni, kun tarvitset tietoa HOK-Elannon kaupoista, ravintoloista, muista liiketoiminnoista, kuluttajatrendeistä, vastuullisuudesta tai organisaatiosta yleisesti.

Puh:010 766 0593anniina.korpela@sok.fi

Ravintola Kappelin juureen leivottua leipää
Ravintola Kappeli, Helsinki
Keittiöpäällikkö Kimmo Martiskainen. Kuva Elina Engberg

Helsingin Esplanadin puistossa sijaitseva ravintola Kappeli on kulttuurihistoriallisesti merkittävä klassikkoravintola, joka on toiminut samalla paikalla ja julkisivultaan lähes samanlaisena jo vuodesta 1867. Kappeli on monipuolinen ravintolakokonaisuus, johon kuuluu baari, kahvila, leipomo, ravintola, kellarin juhlatilat ja terassi. Ravintola Kappeli on avoinna vuoden jokaisena päivänä aamusta iltaan. Kappeli houkuttelee niin kaupunkilaisia kuin matkailijoita luokseen ympäri vuoden sen miljöön, taiteen, tarinoiden ja laadukkaan ruoan vuoksi. Ravintolan omistaa osuuskauppa HOK-Elanto ja se on yksi HOK-Elannon lippulaivaravintoloista.

www.raflaamo.fi/fi/helsinki/kappeli

Pääkaupunkiseudulla grillataan tänä kesänä hummeria chimichurrivoilla – HOK-Elanto lanseeraa yhdessä Tomi Björckin kanssa kehitetyn ruokatuotesarjan17.5.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

HOK-Elannon uusi, yhdessä huippukokki Tomi Björckin kanssa luoma HERKKU Premium Edition by Tomi Björck -ruokatuotesarja tuo helposti valmistettavia ravintolatason makuelämyksiä koteihin.​ Eri puolilta maailmaa inspiraationsa saaneet grillaustuotteet ja valmiit ateriat rantautuvat pääkaupunkiseudun Prisma-, S-market-, Alepa- ja Food Market Herkku -myymälöihin toukokuun lopussa.

Uudistettu Kappeli-ravintola avautui. Tyylikkäät tilat ja arvotaide kutsuvat sisään Espan helmeen.28.4.2022 14:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin Esplanadin yli 150-vuotias ravintolaklassikko Kappeli avautui uudistettuna 27.4.2022. Suunnittelutoimisto Fyra on herättänyt Kappelin entiseen loistoonsa rakennuksen alkuperää kunnioittaen. Pronssinen Muusa on muuttanut ravintolasaliin, kahvilaan tuotu talvipuutarhamaista ilmettä, kellariin rakennettu leipomo ja baariin saatu laatucocktailien teon hallitsevat mestarit. Kappeli on myös kaikille avoinna oleva arvotaiteen näyttely, ja taide on nyt tuotu entistä paremmin esille.