Helteet eivät lisänneet alkoholin myyntiä

Oluen, siiderin, long drink -juomien sekä virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kotimaanmyynti oli 226,0 miljoonaa litraa heinä-syyskuussa 2021. Juomien kokonaismyynti kasvoi 5,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Poikkeuksellisesta helteestä huolimatta alkoholipitoisten panimojuomien myynti laski 1,4 prosenttia. Tiedot perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät olutta kolmannella vuosineljänneksellä yhteensä 90,0 miljoonaa litraa. Edellisestä vuodesta oluen myynti laski 2,9 prosenttia. Long drink -juomia myytiin 15,6 miljoonaa litraa ja kasvua oli 7,9 prosenttia. Siiderimyynti laski hieman. Siideriä myytiin 6,4 miljoonaa litraa ja myynti laski 0,4 prosenttia.

Alkoholittomia juomia myytiin merkittävästi enemmän kuin vuotta aiemmin kolmannella vuosineljänneksellä. Myynti kasvoi heinä-syyskuussa yhteensä 13,6 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Virvoitusjuomia myytiin 78,3 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 35,6 miljoonaa litraa. Virvoitusjuomamyynti kasvoi 7,7 prosenttia ja kivennäisvesien myynti kasvoi 29,2 prosenttia.

”Kuluttajat ovat hienosti löytäneet vedet kuumien kesäpäivien janonsammuttajina. Kuluttaja kuitenkaan harvoin tietää maksavansa lähde- ja kivennäisvesistä virvoitusjuomaveroa. Tullinimikkeisiin pohjautuva verotus on aina ongelmallinen kohdistuessaan vain joihinkin tuotteisiin ja jättäen osan juomista veron ulkopuolelle. Virvoitusjuomavero tulisi poistaa kilpailua vääristävänä”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.

Suomalaiset maksavat ylimääräistä veroa sokeripitoisista virvoitusjuomista 32 senttiä litralta ja sokerittomista virvoitusjuomista sekä kivennäisvesistä 13 senttiä litralta. Veroa korotettiin merkittävästi vuoden 2020 alussa. Verotus pohjautuu tuotteiden tullinimikkeisin ja veron piirissä ovat muun muassa limonadit, kivennäisvedet, lähdevedet, mehut ja alkoholittomat oluet, mutta ei esimerkiksi kahvi ja tee. Juomapakkauksista maksetaan lisäksi pakkausveroa 51 senttiä litralta, ellei pakkaus kuulu pantilliseen kierrätysjärjestelmään.

Suomalaisten vesien kulutus on edelleen EU-maiden pienintä, 24,6 litraa henkilöä kohden vuodessa. Virvoitusjuomia suomalaiset juovat noin 54,6 litraa henkilöä kohden vuodessa, mistä noin puolet on sokerittomia tai vähäkalorisia juomia. Kulutus on alle eurooppalaisen keskitason.

KOTIMAANMYYNTI 1.7.2021-30.9.2021

Kokonaismyynti

12,1

5,7

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi