Helteet tulossa – haittavaikutuksia voi ehkäistä itse

Voimakkaat helteet ovat saapumassa Suomeen. Helteisiin kannattaa varautua riittävästi ja hyvissä ajoin. Kuumissa lämpötiloissa on syytä välttää fyysistä rasitusta ja huolehtia viilennyksestä ja riittävästä nesteytyksestä.

Helteet voivat olla terveysriski kenelle tahansa, jos niiden vaikutuksilta ei suojauduta riittävästi. Kuuman lämpötilan aiheuttamia haittavaikutuksia, kuten lämpösairauksia, voi ehkäistä ennalta itsekin.

“Kovien helteiden aikana on syytä huolehtia nestetasapainosta säännöllisesti pitkin päivää. Janojuomaksi kannattaa valita alkoholiton vaihtoehto. Myös riittävästä syömisestä on hyvä pitää huoli, jotta kehon suolatasapaino säilyy normaalina”, kertoo HUSin Sisätaudit ja kuntoutus -tulosyksikön toimialajohtaja ja johtava ylilääkäri Jukka Louhija.

Helteellä kannattaa pysyä viileissä sisätiloissa ja välttää ylimääräistä fyysistä rasitusta.

Myös lähimmäisestä huolehtiminen on tärkeää kuumalla säällä. Ikääntyneet ovat erityisen alttiita helteen haittavaikutuksille. Kuumuudesta kärsivän ikäihmisen tila voi laskea nopeasti ja sairaalakuntoon voi päätyä jopa vuorokaudessa.

“Säännöllisestä vedenjuonnista ja viileästä ympäristöstä on syytä pitää huolta. Omaisten olisi hyvä soittaa ainakin kerran päivässä ja tarkistaa, että iäkkäällä läheisellä on kaikki hyvin”, kertoo Louhija.

Näin tunnistat lämpöhalvauksen oireet

Kuuma lämpötila voi aiheuttaa eriasteisia lämpösairauksia ja johtaa lämpöuupumiseen ja jopa lämpöhalvaukseen. Lämpöhalvausta on epäiltävä aina, kun fyysiseen rasitukseen liittyy kuuma iho, tajunnan tason häiriöitä, matala verenpaine, hyperventilaatio, pahoinvointi tai ripuli.

Hikoilu voi olla runsasta, mutta varsinkin nestevajauksen myötä se saattaa salakavalasti lakata. Fyysisen rasituksen yhteydessä lämpöhalvaus voi kehittyä nopeasti ilman ennakko-oireita.

Jos sinulla on lämpösairauksien oireita:

• Huolehdi kehon viilentämisestä ja nestehukan korjaamisesta.
  • Hakeudu välittömästi varjoon ja riisu ylimääräiset vaatteet.
  • Viilennä kehoa kylmäpakkauksilla tai valelemalla tai pirskottelemalla kylmää vettä iholle ja pään alueelle.
  • Tuulettimista ja ilman viuhtomisesta voi olla apua.

Jos epäilet päivystyksellisen hoidon tarvetta, soita Päivystysapuun numeroon 116117.

Jos sinulla ilmenee lämpöhalvauksen oireita, soita yleiseen hätänumeroon 112.

Lisätietoja medialle

HUSin mediapalvelun yhteystiedot: www.hus.fi/ajankohtaista/medialle

Ylilääkäri, linjajohtaja Jukka Louhija
HUS Sisätaudit ja kuntoutus
jukka.louhija@hus.fi

Huvudstadsregionen övergick till coronavirusepidemins fas för samhällsspridning, övriga Nyland fortfarande i accelerationsfasen3.8.2021 19:29:00 EEST | Tiedote

Vid mötet för Nylands regionala samordningsgrupp konstaterades 3.8.2021 att Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla uppfyller kriterierna för coronavirusepidemins fas för samhällsspridning. I de övriga kommunerna i Nyland har epidemiläget försämrats, men det är bättre än i huvudstadsregionen. De befinner sig fortfarande i accelerationsfasen.

Uudenmaan koronakoordinaatioryhmän näkemyksen mukaan HUS-alue on leviämisvaiheen kynnyksellä30.7.2021 11:07:23 EEST | Tiedote

Koronavirustartunnat ovat nyt kuudetta viikkoa kasvussa Uudellamaalla. Alueellinen koronakoordinaatioryhmä on huolissaan kasvavista tartuntamääristä paitsi nuorten aikuisten myös hieman vanhempien ikäryhmien keskuudessa. Ryhmän näkemys on, että HUS-alue on nyt leviämisvaiheen kynnyksellä. Näkemys perustuu voimassaolevaan kansalliseen koronastrategiaan. Asiaan liittyvät päätökset pyritään tekemään ensi viikolla.

Viiveitä Finentry-koronatestituloksien välittymisessä Oulun seudulla29.7.2021 18:58:49 EEST | Tiedote

Suomeen maahantulijat ohjataan käyttämään Finentry-palvelua osoitteessa www.finentry.fi koronatestin ajanvaraukseen. Palvelu opastaa ajanvarauksen tekemisessä. Oulun seudulla Finentryn kautta tehty ajanvaraus ohjautuu Pihlajalinnan Isokadun ja Rehapoliksen koronanäytteenottopisteisiin. Näissä pisteissä koronatesteissä käyneiden maahantulijoiden koronatestitulosten saamisessa on ilmennyt satunnaisia viiveitä viikoilla 28- 30. Viiveet johtuivat Finentry-palvelussa olleesta ohjelmointivirheestä, jonka ohjelmiston tekninen toteuttaja HUS Tietohallinto on korjannut 27.7.2021. Finentry-palvelu pahoittelee virheestä aiheutunutta haittaa. Ongelma ei ole koskettanut muita Pihlajalinnan koronanäytteissä käyneitä asiakkaita eikä muualla Suomessa Finentry-näytteenottopisteissä käyneitä asiakkaita. Mikäli maahantulija ei ole saanut Finentry-palvelusta testitulosta 48 tunnin kuluessa näytteenotosta, hän voi olla yhteydessä numeroon 09 471 80918 arkisin klo 11.30- 15.30 välisenä aikana tai tarvittaes