Hemsö ostaa yliopistokiinteistön Lappeenrannasta

Kaupassa Hemsö ostaa niin sanotun Tieto-Sähkötalon. Osapuolten väliltä löytyi useita mieluisia yhtymäpintoja, muun muassa ympäristöosaamiseen panostamisessa. LUT-yliopisto jää kiinteistöön pitkäaikaiseksi vuokralaiseksi.
Tieto-Sähkötalo. Kuva: Tuomo Tamper.

Yhteiskuntakiinteistöihin erikoistunut Hemsö vahvistaa jalansijaansa yliopistokiinteistöissä ostamalla LUT-yliopiston Lappeenrannan kampuksen niin sanotun Tieto-Sähkötalon. Myyjinä ovat LUT-yliopiston ja ammatillisen koulutuksen tukisäätiö ja Viipurin Taloudellinen Korkeakouluseura ry. Kaupan kohteena olevan kiinteistön pinta-ala on 5 800 neliömetriä.

Hemsö ja LUT-yliopisto ovat tehneet tiloista 15 vuoden vuokrasopimuksen. Hemsön Suomen-maajohtaja Jarkko Leinonen iloitsee siitä, että Hemsön ja yliopiston väliltä löytyi useita mieluisia yhtymäpintoja.

”Haluamme olla mukana kehittämässä tulevaisuuden oppimisympäristöjä olemalla pitkäaikainen, vakaa ja luotettava toimija. LUT-yliopisto on meille erittäin kiinnostava asiakas. Heillä on lisäksi toimintaa myös Lahdessa, joka on meille ennestään tärkeä kaupunki.”

Yhteistä löytyy myös LUT-yliopiston vahvasta ympäristöosaamisesta ja esimerkiksi vähähiilisyyden tutkimuksesta.

”Toiveemme on, että voimme tulevaisuudessa hyödyntää heidän osaamistaan ja yliopiston tutkimusta esimerkiksi omissa vähähiilisyyteen liittyvissä toimissamme”, Leinonen jatkaa.

Hemsö voitti aiemmin tänä vuonna Lappeenrannan kaupungin hankintakilpailun Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen käyttöön tulevan Lauritsalan paloaseman vuokraamisesta. Leinosen mukaan Lappeenranta on Hemsölle kiinnostava alue laajemminkin, ja yhtiö on halukas tekemään merkittäviä investointeja kaupunkiin.

Jouhevuus ja osapuolten välinen ymmärrys valtteina

LUT-yliopiston ja ammatillisen koulutuksen tukisäätiön edustaja Timo Alho kiittelee Hemsötä sopimuksen jouhevasta syntymisestä.

”LUTilla oli erityisiä toiveita, ja Hemsö halusi kuunnella niitä. He tekivät ratkaisuja, jotka olivat vuokralaiselle sopivia. Tukisäätiö on LUTin lähipiirissä, ja siksi hyvän ja toimivan vuokrasuhteen ja ymmärtävän uuden omistajan löytyminen oli ensiarvoisen tärkeää.”

LUT-yliopisto jää kiinteistöön vuokralaiseksi. Yliopiston oppimis- ja tilapalveluiden johtaja Mika Sipi kehuu sopimuksen teon sujuvaa edistymistä.

”Vuokrasopimusneuvottelut käytiin syksyllä nopealla aikataululla, ja muutaman tapaamisen jälkeen löysimme molempia osapuolia tyydyttävän ratkaisun. Koska LUT toimii Lappeenrannan Skinnarilan kampuksella usean eri vuokranantajan kiinteistöissä, meille on tärkeää, että toimintatavat eri toimijoiden kanssa ovat mahdollisimman yhdenmukaiset. Neuvottelujen lopputulos on tätäkin päämäärää tukeva.”

”Keskustelujen pohjalta meille syntyi myös mielikuva siitä, että Hemsö hakee kohteissaan pitkäjänteistä yhteistyötä vuokralaisten kanssa ja jatkaa edellisen vuokranantajan kanssa hyvin toiminutta käytäntöä kiinteistön ylläpidossa ja kehittämisessä”, Sipi sanoo.

Hemsö omistaa Suomessa noin 140 000 neliötä oppilaitoskiinteistöjä, joihin kuuluvat muun muassa Taideyliopiston kampukset Helsingin Töölössä ja Sörnäisissä, Åbo Akademin kiinteistö Vaasassa, Paavolan kampus Lahdessa sekä Satakunnan ammattikorkeakoulun kampus Porissa. Lisäksi Hemsö rakennuttaa uutta konservatoriota Joensuuhun.

maajohtaja, Hemsö Suomi
jarkko.leinonen@hemso.se

Timo Alho
toiminnanjohtaja, LUT-yliopiston ja ammatillisen koulutuksen tukisäätiö
timo.alho@lut.fi

Mika Sipi
johtaja, oppimis- ja tilapalvelut, LUT-yliopisto
mika.sipi@lut.fi

Tieto-Sähkötalo. Kuva: Tuomo Tamper.

Hemsö on johtava yksityinen yhteiskuntakiinteistöjen omistaja Ruotsissa, Suomessa ja Saksassa. Hemsö on erikoistunut hoiva-, oppilaitos-, terveydenhuolto- ja oikeuslaitoskiinteistöjen omistamiseen, ylläpitoon ja kehittämiseen kestävällä tavalla. Hemsölle ovat tunnusomaisia pitkät vuokrasopimukset ja vakaat asiakkaat. Hemsön enemmistöomistaja on Ruotsin valtion eläkerahasto AP3. Kiinteistökannan kokonaisarvo on noin 6,2 miljardia euroa. Standard & Poor’s on myöntänyt Hemsölle luottoluokituksen A- maaliskuussa 2015 ja Fitch Ratings luottoluokituksen A+ maaliskuussa 2021. Lue lisää: www.hemso.fi