Espoon kaupunki - Esbo stad

Hemvården i Esbo testar nya former att ta sig fram

20.6.2017 13:09 | Espoon kaupunki - Esbo stad

Jaa

Esbo stad prövar nya former att ta sig fram till hemvårdens klientbesök. Under försöket besöker hemvårdspersonalen klienten med cykel, till fots, med bilpoolsbil eller med en bil med mobilt kontor och inte som tidigare med en bil i personligt bruk.

Esbo stad prövar nya former att ta sig fram till hemvårdens klientbesök. Under försöket besöker hemvårdspersonalen klienten med cykel, till fots, med bilpoolsbil eller med en bil med mobilt kontor och inte som tidigare med en bil i personligt bruk.

Försökets första etapp inleddes i Mattby i början av juni. Den tekniska lösning som de leverantörer som medverkade i försöket erbjöd fungerade i praktiken och klienttjänsten löpte utan problem. Över hälften av de vårdare som deltog i försöket vill gå vidare till andra etappen.

Om försöket fortsätter i höst kommer man att pröva hur olika former att ta sig fram fungerar under olika årstider och i olika väder. Om resultaten visar sig vara goda uppskattar staden att ett eventuellt pilotförsök inleds 2018. Under det försöket kombineras olika sätt att ta sig fram i större skala och på ett mer permanent sätt både i hemvården och eventuellt inom andra transporter i staden.

Teknologin testas – ett försök i serien av digitala försök i Esbo

Försöket grundar sig på att teknologin utnyttjas vid utvecklingen av hemvårdens tjänster och verksamhet. Esbo har redan delvis automatiserat planeringen av arbetsskift och rutter. Nu prövas program och applikationer som är i utvecklingsskedet och som planerats för att optimera logistik och lokalisera fordon.

Försöket med nya sätt att ta sig fram för hemvårdare ingår i stadens digitala program.

Befolkningen åldras – tjänsterna måste produceras med yrkesskicklighet
Behovet av tjänster inom hemvården ökar snabbt i och med att befolkningen åldras: 2016 gjordes 650 000 hemvårdsbesök i Esbo och i år väntas siffran stiga till 800 000.

– Det viktigaste skälet till att pröva nya sätt att ta sig fram inom hemvården är att man vill erbjuda klienterna rätt tjänster i rätt tid och med yrkesskicklighet. Samtidigt måste vi kunna ordna tjänsterna på ett effektivare sätt än tidigare, betonar Esbos äldreomsorgsdirektör Matti Lyytikäinen.

Dessutom vill staden göra de anställdas vardag smidigare genom att finna en lösning på problemet med att hitta parkeringsplatser för hemvårdens bilar.

– Målet är att vårdaren inte ska behöva använda tid på att söka en parkeringsplats, konstaterar Esbos hemvårdschef Raija Kasanen.

Samma fortskaffningsmedel över servicegränserna?

Försökets primära mål är att för hemvården hitta en fungerande modell som kombinerar lämpliga och varierande sätt att ta sig fram på. Samtidigt bedömer vi om en sådan modell kunde användas även inom andra tjänster i staden.

Objekt för vidareutveckling för att främja effektivitet och ekologi kunde vara att utnyttja samma fortskaffningsmedel över servicegränserna: till exempel på morgonen och eftermiddagen för skolskjuts, hemvårdens klientbesök, måltidstjänster och dagverksamhet för äldre och personer med funktionsnedsättning.

– Utgångspunkten är alltid att finna smarta sätt att ta sig fram på och på ett sådant sätt att tjänsterna kan ordnas smidigare oberoende av trafik och väder, konstaterar Valia Wistuba utvecklingschef för Esbos digitala agenda.

Tjänsterna utvecklas i samverkan med företagen

Utvecklingen av tjänster i Esbo baseras på samutveckling: företagen har möjlighet att pröva sina egna produkter som en del av de kommunala tjänsterna. Vi förädlar groende idéer tillsammans och därefter är det enklare för företagen att sälja idéerna till världen. Nya affärsmöjligheter föder nya arbetstillfällen, något som även gynnar kommunen.

– I detta försök syns det att Esbo är en föregångare. Vi har gjort detta försök av hjärtat, på stadsnivå, över sektorsgränserna – tillsammans med olika experter hos Esbo stad från hemvårdspersonal ända till chefer och högt uppsatta ledare, konstaterar projektchef Raija Välimäki.

Försöket inom Esbo stads hemvård ingår i Tekes och kommunikationsministeriets gemensamma projekt Mobilitet som tjänst (MaaS, Mobility as a service), vars andra genomförare är Etelä-Karjalan liitto. Inom projektet vill man med hjälp av städernas parallella försök producera gemensam marknadsdialog och i slutändan parallella upphandlingar.

Esbo genomförde sin första etapp av försöket med hjälp av en samutvecklingsmodell tillsammans med NFleet Oy, Tuup Oy, leverantörsalliansen EKT Oy & Lähitaksi Oy, Helkama Velox Oy och Silver Planet Oy.

Yhteyshenkilöt

projektchef Raija Välimäki, äldreomsorgen, tfn 043 825 1947, raija.valimaki@esbo.fi

utvecklingschef Valia Wistuba, Esbos digitala agenda, tfn 043 825 2905, valia.wistuba@esbo.fi

Tietoja julkaisijasta

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Esbo är en ansvarsfull och human föregångare med fem stadscentrum och nätverksstruktur, där det är bra att bo, lära, arbeta och företaga för alla och där invånaren kan påverka på riktigt.

Facebook

Twitter

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Uusi tuotantopäällikkö Espoon kulttuurikeskukseen22.8.2017 15:06Tiedote

Espoon kulttuurikeskuksen tuotantopäällikkönä on 21.8.2017 aloittanut kulttuurituotannon YAMK, tradenomi Mika Nikula. Hän on toiminut aiemmin mm. Teoston avainasiakaspäällikkönä ja siirtyi ELMUn ohjelmapäällikön paikalta Espoon kulttuurikeskukseen. Tuotantopäällikkö vastaa Espoon kulttuurikeskuksen toiminnasta ja kehittämisestä. Nikulalla on vankka kokemus ohjelma-, tila-  ja tuotantotoiminnan kehittämisestä sekä teknistä osaamista ja laitteistojen tuntemusta.   Espoon kulttuurikeskus on osa Espoon kaupungin Tapahtuma- ja kulttuuripalveluita, johon kuuluvat myös Näyttelykeskus WeeGee, Sellosali, Pikku-Aurora, Karatalo, Kannusali ja Kaupunkitapahtumat - yksikkö.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme