Henkilöauto vaihtui Aviapoliksessa HSL:n matkalippuun ja taittopyörään

Vantaan Aviapoliksen yrityspuiston työntekijät kokeilevat syyskuussa uudenlaista Bikefy-palvelua, joka yhdistää joukkoliikenteen ja sähköisen taittopolkupyörän käytön. HSL:n, HSY:n ja Vantaan kaupungin yhteisen pilotin tavoitteena on kokeilla uutta, vähäpäästöistä vaihtoehtoa työmatkaliikenteessä.

Kuusi Vantaan Äyritien yrityspuiston työntekijää saivat 4.9. alkaen maksutta käyttönsä HSL:n seutulipun ja taittopyörän. He ovat mukana Bikefy-kokeilussa, jossa testataan, kuinka joukkoliikenteen ja taittopyörän yhteiskäyttö Aviapoliksen alueella sujuu. Kokeilussa mukana olevat työntekijät ovat ennen pilottia kulkeneet työmatkansa autolla.
Kokeilu jatkuu 2.10. asti.

Kokeilu sai alkunsa HSY:n ja Aalto-yliopiston yhteistyöstä, jossa opiskelijat kehittivät osana kurssityötä uutta liiketoimintaidea vähähiiliselle asemanseudulle. Kolme opiskelijaa loivat Bikefy-konseptin, jossa tarjotaan matkakortin lisänä taittopyörää Bike as a Service -henkeen.

Vähähiilinen vaihtoehto henkilöautolle

”Tavoitteena oli löytää houkutteleva ja vähähiilinen vaihtoehto henkilöauton käyttöön työmatkaliikenteessä. Joukkoliikenteen ja taittopyörän yhdistäminen voisi olla yksi uusi ratkaisu”, projektipäällikkö Pia Tynys HSY:n ilmastoyksiköstä kertoo. ”Auton käyttö on kallista ja ruuhkissa ajaminen stressaavaa. Toisaalta koko työmatkan polkeminen, ainakin jos matka on kymmenien kilometrien mittainen, ei välttämättä miellytä”

”Taittopyörän voi ottaa joukkoliikennevälineisiin helposti mukaan, sillä se menee kasaan ja mahtuu pieneen tilaan. Polkupyöräilyn lisääminen on myös ympäristölle hyväksi, kun liikenteen päästöt pienenevät”, johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen HSL:stä sanoo.

Kukin kokeilijoista saa käyttöönsä kahdeksi viikoksi tavallisen ja kahdeksi viikoksi sähköisen taittopyörän. Kokeilun sähköpyörät ovat alle 13 kilon painoisina poikkeuksellisen keveitä. Mukana on myös sellainen Vello Bike+ -sähköpyörän malli, joka ei ole vielä markkinoilla, eli se pääsee kokeilussa ensimmäisen kerran käyttäjän ajettavaksi.

”Sähköpyöräilyä ja joukkoliikenteen käyttöä yhdistäviä kokeiluja on ollut paljon, mutta tässä testataan uudenlaista, sähköisiin taittopyöriin perustuvaa palvelua, joka helpottaa pyöräilyn ja julkisten liikennevälineiden yhdistämistä”, Bikefyn perustaja Norbert Schmidt toteaa.

Kokeilun järjestävät yhteistyössä HSL, HSY ja Vantaan kaupunki.

Toimittajat ovat tervetulleita tutustumaan ja kokeilemaan taittopyöriä sekä haastattelemaan pilottiin osallistuvia yrityspuiston työntekijöitä maanantaina 18.9. klo 11-12 Plaza Business Parkin sisäänkäyntiin, jonka osoite on Äyritie 16, 01510 Vantaa. Paikalla ovat Bikefyn perustaja Norbert Schmidt sekä HSL:n, HSY:n ja Vantaan kaupungin edustajat. Lisätietoja saa Pia Tynykseltä HSY:stä.

Johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen, HSL, puh. 050 3855 043, tarja.jaaskelainen@hsl.fi

Projektipäällikkö Pia Tynys, HSY, puh. 050 575 6432, pia.tynys@hsy.fi (Lisätietoja 18.9. tapahtumasta)

Projektityöntekijä Noora Piila, HSY, puh. 045 636 6269, noora.piila@hsy.fi

Projektipäällikkö Minna Honkanen, Vantaan kaupunki puh. 040 561 5855, minna.honkanen@vantaa.fi

Bikefyn perustaja Norbert Schmidt, (in English), puh. 046 576 4637, norbert@bikefy.eu

Bikefy-kokeilja. Kuva Norbert Schmidt.
Bikefy-kokeilija. Kuva Norbert Schmidt.

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta