Henkilökohtaisella ja valmentavalla kuntoutuksella takaisin työelämään

Työelämässä pysyminen hyväkuntoisena on kaikkien etu. Kun Ilmarisen asiantuntijat arvioivat työkyvyttömyyseläkehakemuksen käsittelyn yhteydessä asiakkaan hyötyvän ammatillisesta kuntoutuksesta, tarjoamme hänelle nyt uutena palveluna mahdollisuuden henkilökohtaiseen, asiakkaan tilanteeseen sopivaan ohjaukseen.

Ilmarinen tukee asiakasyritysten työkyvyttömyysriskin hallintaa myös ammatillisen kuntoutuksen keinoin. Kuntoutus auttaa työntekijää säilyttämään työkykynsä ja pysymään työelämässä. Arvioiden mukaan kuntoutus maksaa kustannuksensa takaisin alle kahdessa vuodessa.

Eläketurvakeskuksen tuoreen selvityksen mukaan ero kuntoutukseen itse hakeutuneiden ja työkyvyttömyyseläkeratkaisun yhteydessä kuntoutusoikeuden saaneiden välillä on merkittävä. Jälkimmäisestä ryhmästä 30 prosenttia keskeytti kuntoutuksen, kun kuntoutukseen itse hakeutuneissa vain 15 prosenttia keskeytti sen.

Ilmarinen onkin käynnistänyt uuden palvelun, jonka avulla pyritään ohjaamaan työkyvyttömyyseläkehakemuksen ja siihen liittyvän kuntoutuksen ennakkopäätöksen yhteydessä asiakkaita kuntoutuspolulle tarjoamalla mahdollisuuden henkilökohtaiseen ohjaukseen. Palvelussa kuntoutujalla on käytössä eri palveluntuottajia, joista hän voi valita itselleen sopivimman. Asiakas voi keskustella valitsemansa työhönvalmentajan kanssa erilaisista työhön paluun mahdollisuuksista sekä ammatillisen kuntoutuksen vaihtoehdoista. Tavoitteena on tukea asiakasta kohti joustavaa työhönpaluuta.

– Työelämässä jatkaminen hyväkuntoisena on asiakkaan, työnantajan ja koko yhteiskunnan etu. Uuden palvelun myötä voimme palvella asiakkaita entistä paremmin valinnanvapautta lisäten. Asiakas voi valita työkykyä sparraamaan juuri hänen tilanteeseensa sopivan työhönvalmentajan oman asuinpaikkakuntansa läheltä. Asiakkaan ei tarvitse jäädä yksin pohtimaan tilannettaan, sanoo Ilmarisen kuntoutuspäällikkö Mari Kyyhkynen.

Oma työhönvalmentaja tukee kuntoutujaa

Uuteen palveluun kuuluu vähintään yksi tapaaminen asiakkaan valitseman palveluntuottajan kanssa. Tapaamisessa kartoitetaan asiakkaan tilanne ja tunnistetaan sopiva tulevaisuuden polku, kuten esimerkiksi työkokeilu. Työhönvalmentajat tarkastelevat asiakkaan tilannetta kokonaisuutena ja osaavat auttaa myös toimeentuloon liittyvissä kysymyksissä etsien asiakkaalle parhaiten sopivan ratkaisun.

Valmentaja tekee Ilmariselle yhteenvedon tapaamisesta sekä ehdotuksen jatkotoimenpiteistä. Palvelu on asiakkaalle maksuton ja vapaaehtoinen. Palvelua tarjotaan usealla eri paikkakunnalla läpi Suomen.

–  Uusi kuntoutujia aktivoiva palvelu on nyt kokeiluvaiheessa. Toivomme, että palvelu saa kuntoutujilta hyvän vastaanoton ja kuntoutuspolulle löytää yhä useampi ihminen. Tarkempia tietoja palvelun toimivuudesta on luvassa myöhemmin syksyllä, Mari Kyyhkynen kertoo.

Ilmarisen järjestämään ammatilliseen kuntoutukseen osallistuu vuosittain tuhansia henkilöitä, joista valtaosa palaa takaisin työelämään. Vuonna 2016 vahvistuksen ammatinvaihdon tai työhön paluun tukemisesta sai Ilmarisesta noin 3 400 työeläkekuntoutuksen hakijaa. Viime vuonna yli 70 prosenttia kuntoutujista pystyi jatkamaan työuraansa. Tänä vuonna Ilmarinen on antanut noin 15 prosenttia enemmän kuntoutuspäätöksiä edelliseen vuoteen verrattuna.

Lisätietoja kuntoutuksesta saat Ilmarisen sivuilta

Mari Kyyhkynen, kuntoutuspäällikkö, p. 040 747 1273, mari.kyyhkynen@ilmarinen.fi