Henkilökunnalle kasvosuojaimet käyttöön Osuuskauppa Arinan toimipaikoissa

Osuuskauppa Arina haluaa konkreettisilla teoilla varmistaa, että teemme yhdessä Pohjois-Suomesta paremman paikan elää. Vaikka tartuntatautitilanne on toimialueella toistaiseksi rauhallinen, halutaan Arinassa osaltaan vaikuttaa siihen, että se myös pysyy rauhallisena. Tämän vuoksi Arinan toimipaikoissa otetaan henkilökunnan kasvosuojaimet käyttöön 14.10. tai heti, kun suojaimet ovat käytettävissä.

Prisma Linnanmaan Antero Lappalainen, Anne-Mari Lindström, Kristiina Back ja Saana Pelkonen ottivat kasvosuojaimet tänään töissä käyttöön.

Kasvosuojaimet käytössä asiakastilanteissa

Osuuskauppa Arina on yksi Pohjois-Suomen näkyvimmistä toimijoista ja sillä on tärkeä rooli alueella huoltovarmuuden turvaajana. Omistajia palvellaan 182 toimipaikassa noin 3000 arinalaisen voimin. Arina haluaa näyttää esimerkkiä ja suojata asiakkaita henkilökunnan kasvosuojaimilla. Lapin ja Länsi-Pohjan alueilla kasvosuojaimet otettiin käyttöön jo 6.10.

– Koronapandemian toinen aalto on kiistatta saapunut Suomeen ja tartuntamäärät ovat kasvussa, vaikkakin Arinan toimialueella tilanne on vielä suhteellisen rauhallinen. Haluamme omalta osaltamme toimia vastuullisesti ja ennaltaehkäistä koronapandemian etenemistä Pohjois-Suomessa kiihtymis- tai leviämisvaiheeseen. Tästä syystä Arinan henkilökunta tulee käyttämään kasvovisiirejä tai maskeja niissä työtehtävissä, joissa toimitaan lähikontaktissa asiakkaan kanssa, kertoo Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

– Valtakunnan päättäjät ovat vedonneet sen puolesta, että nyt otettaisiin käyttöön kaikki mahdolliset toimet, joilla voidaan hidastaa koronapandemian leviämistä. Pohjois-Suomen suurimpana yksityisenä yrityksenä haluamme sekä näyttää esimerkkiä että kantaa vastuuta henkilökuntamme ja asiakkaidemme terveydestä. Uskomme ja toivomme myös asiakkaidemme seuraavan esimerkkiä ja suojaavan henkilökuntaamme ja toisiaan käyttämällä itsekin kasvosuojainta, sanoo Osuuskauppa Arinan henkilöstöjohtaja Minna Salonen.

Kasvosuojaimia käytetään tilanteissa, joissa arinalaiset ovat lähikontaktissa asiakkaiden kanssa ja tilanteessa ei ole mahdollisuutta toimia suojapleksin takana. Pleksin takana työskentelevä henkilöstö ei tässä vaiheessa välttämättä tarvitse toista suojauskeinoa.

– Kasvosuojaimista riippumatta on kaikkien yhä ensisijaisen tärkeää noudattaa jo aiemmin annettuja ohjeita eli huolehtia käsihygieniasta, pitää riittävä etäisyys (1-2m) toisiin asiakkaisiin ja henkilökuntaan sekä suojata suu yskiessä ja aivastaessa. Henkilökuntamme ei tule töihin, mikäli heillä on vähänkään oireita ja samaa toivomme myös toimipaikoissamme käyviltä asiakkailtamme, Salonen kertaa hygieniaohjeita.

– On tärkeää, että jokainen meistä huolehtii sekä itsestään, lähimmäisestään sekä koko Pohjois-Suomesta. Omalla toiminnallamme voimme jokainen hidastaa ja vaikeuttaa viruksen leviämistä alueellamme, Puutio summaa.

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.

Rovaniemen Original Sokos Hotel Vaakuna palkittiin jälleen13.10.2020 11:56:52 EESTTiedote

SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus palkitsi Sokos Hotellien parhaat päälliköt, onnellistajat ja hotellit 6.10. Ajan hengen mukaisesti palkinnot jaettiin Helsingin Original Sokos Hotel Triplasta ja kaikkien hotellien henkilöstö oli mukana etäyhteydellä. Palkittujen kunniaksi juotiin yhdet Suomen suurimmista virtuaalikahveista. Rovaniemen Original Sokos Hotel Vaakuna sai peräti kaksi palkintoa.

Osuuskauppa Arinan työntekijöille vuoden alusta lähtien keskimäärin 6 % taulukkopalkkaa kovempi tuntipalkka6.10.2020 14:09:56 EESTTiedote

– Osuuskauppa Arinan henkilökunnalla on ratkaiseva rooli siinä, miten osuuskauppa menestyy, kykenee kehittämään palveluja ja jakamaan hyötyjä omistajilleen. Halusimme kannustaa arinalaisia tavoitteelliseen toimintaan ja toiminnan edelleen kehittämiseen korottamalla palkkioiden maksimimäärää sekä tuomalla palkitseminen lähemmäs tehtyä työtä ja arkea, kertoo Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio. Jopa 1,25 euroa enemmän tunnilta Osuuskauppa Arinan osuustoiminnallinen tulos nousi vuonna 2019 ennätystasolle, minkä johdosta osuuskauppa päätti uudistaa palkkiojärjestelmänsä. Vuoden 2020 alusta lähtien arinalaisille on maksettu tulospalkkioita kuukausittain. Osuuskauppa Arina palkitsi aiemmin koko henkilöstöä tulospalkkioilla kerran vuodessa. Osuuskaupan kannattavuuden kehityttyä useana peräkkäisenä vuonna päätettiin kehityksestä palkita onnistumisesta arinalaisia pitkin vuotta ja aiempaa enemmän. Uusi vuoden alusta käyttöön otettu palkkiojärjestelmä palkitsee henkilöstöä kuuka

Terva, Lohi ja Kesäyö – Original Sokos Hotel Arina uudistuu täydellisesti6.10.2020 12:49:34 EESTTiedote

Original Sokos Hotel Arinassa aloitettiin lokakuun alussa täydellinen peruskorjaus ja hotellihuoneiden uudistus. Alkuperäisestä, vuonna 1939, avatusta hotellista muistuttaa yhä suojelukohteena säilytetty Isokadun ja Pakkahuoneenkadun funkkistyylinen julkisivu. Edellinen suurempi remontti toteutettiin vuonna 2003, jolloin hotellihuoneiden kokonaismäärä nousi 260 huoneeseen. Uudistus toteutetaan kolmessa eri vaiheessa ja hotellin ovet pysyvät avoinna vieraille koko uudistuksen ajan. Investoinnin suuruus on 8 M€ ja kokonaiskesto on n. 1,5 vuotta.