Henkilöstöpulaan on ratkaisuja - Varhaiskasvatuksen opettajaksi on voitava kouluttautua myös ammattikorkeakoulussa

Vuonna 2030 voimaan tulevat varhaiskasvatuslain muutokset vaarantavat koulutetun henkilöstön saatavuuden. JHL esittää tilanteeseen useita ratkaisuja: varhaiskasvatuksen opettajaksi on voitava kouluttautua myös ammattikorkeakoulussa, kelpoisuuksia on monipuolistettava ja opintopolkuja lisättävä.

Varhaiskasvatuslaissa säädetty vuonna 2030 voimaan tuleva uusi henkilöstörakenne ja henkilöstön kelpoisuusvaatimusten tiukennukset vaarantavat varhaiskasvatuksen koulutetun henkilökunnan saatavuuden.

- Pelkästään koulutuksen aloituspaikkoja lisäämällä ei turvata henkilöstön saatavuutta. Alalla on jo nyt valtakunnallinen henkilöstöpula, väkeä eläköityy ja vaihtaa alaa. Monipuolisen osaamisen ja työvoiman saatavuuden turvaamiseksi on huolehdittava, että varhaiskasvatusalalle työllistyy erilaisia opintopolkuja pitkin, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine summaa tilannetta.

Varhaiskasvatuslain avaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun yhteydessä on hyvä tilaisuus varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuusehtojen monipuolistamiseen. Varhaiskasvatuksen opettajaksi on voitava kouluttautua paitsi yliopiston, myös ammattikorkeakoulun kautta.

Opettajatarpeeseen vastaamiseksi tulee luoda joustavat ja realistisesti toteuttamiskelpoiset koulutuspolut varhaiskasvatuksen lastenhoitajasta tai lastenohjaajasta varhaiskasvatuksen sosionomiksi tai -opettajaksi. Myös avointa väylää tälle henkilöstöryhmälle tulee kehittää edelleen.

- Nyt olisi hyvä tilaisuus selvittää yhdessä korkeakoulujen ja työmarkkina-osapuolten kanssa keinoja varhaiskasvatushenkilöstön kelpoisuuksien monipuolistamiseksi, Päivi Niemi-Laine esittää.

JHL ehdottaa ratkaisuksi uutta koulutusmallia, jossa suorittamalla kasvatustieteen pedagogiset opinnot varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ja lastenohjaaja voisivat saada varhaiskasvatuksen opettajan (AMK) pätevyyden.

Koulutuksen rakenne olisi samantyyppinen kuin ammatillisten opettajien koulutus, jossa hyödynnetään ammatillista 2. asteen tutkintoa ja pitkää työkokemusta. Näin olisi kolme eritasoista varhaiskasvatuksen opettajan pätevöittävää tutkintoa:vaka-opettaja (hum. kand.), vaka-opettaja (AMK) ja vaka-opettaja (sosionomi).

Sanna Marinin hallitus esittää Oikeus oppia -ohjelmassaan koulutusasteen nostamisen ja koulutuksellisen tasa-arvon lisäämisen keinona korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäämistä sekä vaihtoehtoisten valintaväylien kehittämistä tutkintokoulutukseen.

- Kolmen eri pätevyystason malli olisi konkreettinen toimenpide hallituksen tavoitteiden saavuttamiseksi, Niemi-Laine sanoo.

JHL kannattaa myös Kuntaliiton esitystä, jonka mukaan varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus tulisi edelleen mahdollistaa henkilölle, joka on hyväksytty opiskelemaan sosionomin (AMK) tutkintoa ennen 1.9.2025 ja joka suorittaa tutkintonsa varhaiskasvatuslain edellyttämällä sisällöllä 1.7.2029 mennessä.

JHL:n opetus- ja kulttuuriministeriölle antama lausunto kaksivuotisen esiopetuksen kokeilusta sekä varhaiskasvatuslain muuttamisesta kokonaisuudessaan liitteenä.

- puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, p. 040 702 4772

- koulutuspoliittinen asiantuntija Hanna Takolander, p. 044 0750 850

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Avaintesin allekirjoittajajärjestöt eivät hyväksy väitteitä sopimusshoppailusta: Avaintesin soveltaminen ei ole sopimusshoppailua17.6.2020 15:00:44 EESTTiedote

Avaintesin allekirjoittajajärjestöt JUKO, Jyty, JHL, OAJ ja KTN toteavat, että Avaintes ei ole niin sanottu shoppailusopimus. Allekirjoittajajärjestöt eivät hyväksy sopimusshoppailua ja pitävät tavoiteltavana sitä, että kunnat ja kuntayhtymät tuottavat palvelunsa ensisijaisesti itse. Kuntien yhtiöittäessä toimintojaan on Avaintes ensisijainen ja turvallinen vaihtoehto työehtosopimukseksi.

JHL:n kysely paljastaa: Kaikki ravitsemis- ja puhtausalan ammattilaiset eivät saa kehittää osaamistaan riittävästi15.6.2020 11:13:12 EESTTiedote

Yli neljännes Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n kyselyyn vastanneista ravitsemis- ja puhtausalan ammattilaisista ilmoittaa, että osaamisen kehittämistä ei käsitellä kehityskeskusteluissa, tai että kehittämiskeskusteluja ei käydä ollenkaan. Viidennes vastaajista ilmoittaa, ettei heillä ole lainkaan mahdollisuuksia kehittää omaa ammatillista osaamistaan.