Henkilötietojen käsittely – EU-tietosuoja-asetuksen vaatimukset

Yrityksillä on kova kiire selvittää, mitä uusi tietosuoja-asetus tuo tullessaan toukokuussa 2018. Kyseessä on lähes jokaista yritystä koskeva iso muutos. Kauppakamarien viime keväänä toteuttamassa kyselyssä vain 38 prosenttia yrityksistä kertoi varautuneensa tietosuoja-asetuksen uudistukseen. Heikointa valmistautuminen oli pienissä, alle 50 henkilöä työllistävissä yrityksissä, joissa valmistautuneita oli alle kolmannes.

Pk-yritys, varaudu muutokseen ajoissa!

Muutokseen varautuminen kannattaa käynnistää viimeistään nyt. Se on hyvä aloittaa yrityksen henkilötietoja sisältävien rekisterien nykytilan arvioinnilla. Mistä henkilötietoja hankitaan, miten niitä käsitellään ja mihin niitä mahdollisesti luovutetaan? Nykytilan pohjalta ratkaistaan, mitä muutoksia täytyy tehdä.

Ajattelemisen aihetta ja käytännön vinkkejä

Asetukseen ja sen mukanaan tuomiin velvoitteisiin on jokaisen yrityksen syytä suhtautua vakavasti. Muutosten tekemiseen on vielä aikaa, mutta ei kuitenkaan liikaa. Monissa tapauksissa on laadittava koko joukko dokumentteja ja myös varauduttava uusien käytänteiden mukanaan tuomiin ohjelmistomuutoksiin, ja ne tunnetusti vievät aikaa!

• Mitä tarkoitetaan henkilötiedoilla ja niiden käsittelyllä?
  • Mitä tietoja saa käsitellä?
  • Mitä tietosuojadokumentaatiota yrityksellä pitää olla?
  • Mitä oikeuksia rekisteröidyillä henkilöillä on?
  • Mitä sopimuksia henkilötietojen käsittelystä tarvitaan?
  • Tarvitseeko yrityksen nimetä tietosuojavastaava?

Hyvä ensiapu yritykselle kuin yritykselle on lukea nyt ilmestyvä kirja.

Asiantunteva kirjoittajaryhmä

Kirjan ovat kirjoittaneet Eversheds Asianajotoimisto Oy:n asianajajat Minna Hanninen, Elli Laine, Kati Rantala, Mari Rusi ja Markku Varhela.

Kauppakamarin kirja, Henkilötietojen käsittely – EU-tietosuoja-asetuksen vaatimukset, ilmestyy 18.12.2017.

Lisätietoa:
Katariina Suominen, myyntipäällikkö, puh.: 09 2286 0359