Henkistä tukea sairauden kohtaamiseen Mielenterveysseuran tietopaketista

Mielenterveys.fi-sivustolla on julkaistu fyysistä sairastumista käsittelevä tietopaketti. Siinä kerrotaan vakavan sairastumisen aiheuttamasta psykologisesta kriisistä, sairastumiseen liittyvien vaikeuksien käsittelystä sekä henkisen tuen ja avun mahdollisuuksista sairauden kohdatessa.

Tietopaketissa käydään läpi kriisin vaiheet, kriisistä selviytymisen ja sopeutumisen keinoja, psyykkistä joustavuutta sekä miten tukea ja auttaa sairastunutta läheistä. Lisäksi siinä esitellään vertaistuen mahdollisuuksia, käytännön ohjeita jaksamiseen sekä kuinka taloushuolien kanssa voi selvitä eteenpäin. Myös surua ja surussa tukemista käsitellään, samoin pitkään sairastamista sekä elämän rajallisuuden kohtaamista.

”Sairastuminen yllättää sekä itsen että läheisen, ja elämän tasapaino järkkyy. Kriisissä voi herätä turvattomuutta, pelkoa, vihaa tai syyllisyyttä. Selviytyminen vie voimia, mutta selviytymistaitoja voi myös kehittää ja harjaannuttaa. Toivomme, että artikkeleista löytää tietoa ja vinkkejä, jotka auttavat eteenpäin”, sanoo Reija Tuomisalo Mielenterveysseuran SOS-kriisikeskuksesta.

Kokonaisuus on tarkoitettu henkisen tuen ja avun lähteeksi sairastuneille, heidän läheisilleen ja verkostoilleen, sairastuneiden kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä muille tukijoille.

Linkki tietopakettiin

Reija Tuomisalo, ryhmätoimintojen päällikkö, SOS-kriisikeskus
reija.tuomisalo@mielenterveysseura.fi

Tilaa Suomen Mielenterveysseuran Mieli-uutiskirje sähköpostiisi. Uutiskirje uusista mielenterveyden edistämisen sisällöistä ja ajankohtaisista tapahtumista ilmestyy 9 kertaa vuodessa.

Valtaosassa väestöä alkoholi on yli kolme kertaa yleisempi keino stressistä palautumiseen kuin mindfulness15.5.2018 06:00Tiedote

Tuoreen gallup-kyselyn mukaan alkoholia nauttivista lähes joka neljäs (23%) käyttää sitä stressistä palautumiseen, mutta mindfulnessia ja erilaisia rentoutustekniikoita heistä hyödyntää palautumisessa vain seitsemän prosenttia. Tulokset käyvät ilmi Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry:n ja Suomen Mielenterveysseuran Kantar TNS Oy:ltä tilaamasta kyselystä.