Henkistä tukea sairauden kohtaamiseen Mielenterveysseuran tietopaketista

Mielenterveys.fi-sivustolla on julkaistu fyysistä sairastumista käsittelevä tietopaketti. Siinä kerrotaan vakavan sairastumisen aiheuttamasta psykologisesta kriisistä, sairastumiseen liittyvien vaikeuksien käsittelystä sekä henkisen tuen ja avun mahdollisuuksista sairauden kohdatessa.

Tietopaketissa käydään läpi kriisin vaiheet, kriisistä selviytymisen ja sopeutumisen keinoja, psyykkistä joustavuutta sekä miten tukea ja auttaa sairastunutta läheistä. Lisäksi siinä esitellään vertaistuen mahdollisuuksia, käytännön ohjeita jaksamiseen sekä kuinka taloushuolien kanssa voi selvitä eteenpäin. Myös surua ja surussa tukemista käsitellään, samoin pitkään sairastamista sekä elämän rajallisuuden kohtaamista.

”Sairastuminen yllättää sekä itsen että läheisen, ja elämän tasapaino järkkyy. Kriisissä voi herätä turvattomuutta, pelkoa, vihaa tai syyllisyyttä. Selviytyminen vie voimia, mutta selviytymistaitoja voi myös kehittää ja harjaannuttaa. Toivomme, että artikkeleista löytää tietoa ja vinkkejä, jotka auttavat eteenpäin”, sanoo Reija Tuomisalo Mielenterveysseuran SOS-kriisikeskuksesta.

Kokonaisuus on tarkoitettu henkisen tuen ja avun lähteeksi sairastuneille, heidän läheisilleen ja verkostoilleen, sairastuneiden kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä muille tukijoille.

Linkki tietopakettiin

Reija Tuomisalo, ryhmätoimintojen päällikkö, SOS-kriisikeskus
reija.tuomisalo@mielenterveysseura.fi

Tilaa Suomen Mielenterveysseuran Mieli-uutiskirje sähköpostiisi. Uutiskirje uusista mielenterveyden edistämisen sisällöistä ja ajankohtaisista tapahtumista ilmestyy 9 kertaa vuodessa.

Mielenterveysseuran liittohallitus: Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut eivät ole Suomessa riittävällä tasolla17.12.2018 09:43Tiedote

Mielenterveyden häiriöt ovat Suomessa nousseet nuorten merkittävimmäksi terveysongelmaksi. Yleisimpiä nuorten hyvinvointiin liittyviä ongelmia ovat mielialan lasku ja masennus. Nuorista joka viidennellä on mielenterveyden häiriöitä. Pääkaupunkiseudulla jopa yhdeksän prosenttia nuorten ikäluokista on viime vuosina ollut psykiatrisen erikoissairaanhoidon asiakkaana. Itsetuhoisuus tuntuu levinneen yhä nuorempiin ikäryhmiin.

Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -hanke on kouluttanut kahdessa vuodessa lähes 18 000 kansalaista ja ammattilaista19.11.2018 05:00Tiedote

Sipilän hallituksen Terveyden ja hyvinvoinnin kärkihanketta on toteuttanut Suomen Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -osahanke. Se on järjestänyt 2017–18 yli 1000 Mielenterveyden ensiapu -koulutusta lähes 18 000 kansalaiselle ja ammattilaiselle ympäri Suomen. Lisäksi hankkeessa on koulutettu noin 600 uutta Mielenterveyden ensiapuohjaajaa.