Hereillä vai nukutettuna aivokasvainleikkaukseen?

Yleisimmän aivokasvaimen gliooman poistaminen kokonaan ei useinkaan ole mahdollista. Silloin kirurgisessa hoidossa tavoitellaan mahdollisimman kattavaa kasvaimen poistoa pyrkimällä kuitenkin pienimpään mahdolliseen toiminnalliseen haittaan. Luotettavin keino kielellisten ja kognitiivisesti tärkeiden alueiden paikantamiseksi ja suojaamiseksi on leikkauksen suorittaminen potilaan ollessa hereillä.

Aivojen tukisolukasvain eli gliooma on tavallisin aivokudoksesta itsestään lähtöisin oleva pahanlaatuinen kasvain. Sellainen todetaan vuosittain noin 500 suomalaisella, ja siihen voi sairastua missä iässä tahansa.

- Glioomaan ei ole vielä parantavaa hoitoa, mutta parhaalla nykyaikaisella hoidolla, leikkauksella, sädehoidolla ja solunsalpaajalääkityksellä, taudin etenemistä voidaan jarruttaa merkittävästi, kertoo osastonylilääkäri, dosentti Aki Laakso HYKS Neurokirurgiasta.

Koska glioomat kasvavat aivokudoksessa hermosolujen seassa ilman tarkkaa rajapintaa kasvaimen ja terveen aivokudoksen välillä, on leikkaushoidossa tärkeää aiheuttaa potilaalle mahdollisimman vähän toiminnallista haittaa.

- Tämän tavoitteen saavuttamiseksi meillä on HUS:ssa käytössä useita uusia, nykyaikaisia toisiaan täydentäviä teknologioita, mainitsee Laakso.

Potilaalle voidaan tehdä ennen leikkausta navigoitu transkraniaalinen magneettistimulaatiotutkimus (nTMS), jolla voidaan paikantaa aivokuoren motoriikasta ja puheesta vastaavat alueet. Diffuusiotensorikuvauksella (DTI) voidaan puolestaan kuvantaa toiminnallisesti tärkeiden aivoalueiden väliset hermoratayhteydet.

Molempien tutkimusten tuottamat tiedot voidaan siirtää neuronavigaattorille, joka paikantaa leikkauksen aikana kirurgin instrumenttien sijainnin ja mikroskoopin näyttämän alueen suhteessa potilaan magneettikuviin. Neuronavigaattori kykenee heijastamaan kasvaimen ääriviivat ja toiminnallisten alueiden sijainnin neurokirurgin nähtäväksi mikroskoopin okulaareihin.

Leikkauksen aikana motorisista ja puhetoiminnoista vastaavat aivokuoren alueet sekä niistä lähtevät hermoratayhteydet voidaan paikantaa sähköstimulaatiolla (DCS).

Motorisia vasteita voidaan seurata potilaan ollessa nukutettuna, mutta puhevasteiden arvioimiseksi leikkaus voidaan suorittaa potilaan ollessa hereillä puhealueiden testausta ja monitorointia varten.

Aivojen valveleikkauksista Suomessa on tehty suurin osa HYKS Neurokirurgiassa, viime vuosina noin 30 potilaalle. Aiheesta on juuri julkaistu ensimmäinen suomalainen katsaus Duodecim-lehdessä.

Potilaiden kokemukset leikkauksista ovat olleet pääsääntöisesti hyvin myönteisiä. On harvinaista, että potilas kieltäytyy valveleikkauksesta, kun asia esitetään hänelle perustellen ja hyvissä ajoin.

Uudet leikkaustekniikat ja teknologioiden kehittyminen antavat uutta toivoa potilaille, joiden aivokasvaimia vielä joitain vuosia sitten olisi pidetty liian riskialttiina leikattavaksi. Nykyään pystytään myös usein hoitamaan uusivia kasvaimia samoilla tekniikoilla.

Lisätietoa:

Dosentti Aki Laakso, osastonylilääkäri
HYKS Neurokirurgian klinikka
aki.laakso@hus.fi

Duodecim-aikakauskirja 2018;134(4):325-32: Valveilla olevan potilaan aivokirurgia

Tervetuloa Siltasairaalan peruskiven muuraustilaisuuteen / Välkommen till murandet av Brosjukhusets grundsten21.9.2018 15:09Tiedote

Siltasairaalan peruskivi muurataan keskiviikkona 26.9.2018 klo 13.00–14.30 Meilahden sairaala-alueella Syöpätautien klinikan edustalla osoitteessa Haartmaninkatu 4, Helsinki. OHJELMA: Tervehdyspuhe Ulla-Marja Urho, HUSin hallituksen puheenjohtaja Valtiovallan tervehdys Paula Risikko, eduskunnan puhemies Käyttäjän puheenvuoro Jarkko Pajarinen, toimialajohtaja, HUS Tilaajan puheenvuoro Vesa Vainiotalo, kiinteistöjohtaja, HUS Pääurakoitsijan tervehdys Juha Toimela, varatoimitusjohtaja, SRV Peruskirjan lukeminen Aki Lindén, toimitusjohtaja, HUS Peruskiven muuraus Peruskiven muuraustilaisuuteen on medialla avoin pääsy. Tilaisuuden jälkeen julkaistaan lehdistötiedote ja faktapaketti kuvineen. Tilaisuuden jälkeen on myös mahdollisuus haastatteluihin. Median ilmoittautuminen: niina.kauppinen@hus.fi, 050 427 2040 tai mirkka.kujala@hus.fi, 050 595 3290 Haluatko tutustua työmaahan? Työmaahan ja täydessä vauhdissa olevaan sairaalarakentamiseen pääsee tutustumaan sovittaessa.Työmaavierailut: Heidi

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: HUS panostaa tutkimustyöhön10.9.2018 19:11Tiedote

Aiemmin lähetetystä tiedotteesta puuttui sana "miljoonan" Suomen hallitus on asettanut... lauseesta. HUS-kuntayhtymän hallitus kuuli tänään HUSin tekemästä tutkimustyöstä (www.husresearch.fi) ja sen rahoituksesta, kun HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta esitteli asiaa hallituksen kokouksessa. - HUSin tutkimusrahoitus on monikanavainen koostuen kuntien, valtion, Suomen Akatemian, yksityisten säätiöiden, yritysten ja kansainvälisen rahoituksen lähteistä, Pitkäranta sanoi hallituksen kokouksessa. Valtion tutkimusrahoitus on laskenut vuosien saatossa. Tämän vuoksi HUS on nostanut omaa osuuttaan (14 miljoonaa euroa vuonna 2018), koska terveydenhuoltoa kehitetään ainoastaan tutkimuksen avulla. Viimeiset vuodet on puhuttu paljon valtion rahoituksen oikeasta määrästä. Suomen hallitus on asettanut vuosittaisen 21 miljoonan euron tutkimusmäärärahan, jota jakavat kaikki viisi yliopistollista sairaanhoitopiiriä. - Tämä on todella pieni määrä rahaa, kun sitä verrataan hallituksen asettamiin tavoi